ARTYKUŁY

Identyfikowanie predyspozycji zawodowych

Ocena tego, czy kandydat sprawdzi się na konkretnym stanowisku, zależy od wielu czynników. Najważniejsze z nich to wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne i predyspozycje zawodowe. W tym artykule przyjrzymy się tym ostatnim – w jaki sposób można je sprawdzić i dlaczego warto to robić nie tylko podczas rekrutacji?

Czytaj więcej »

Jakie są wymagania do pracy w biurze?

Pracownik biurowy to pojęcie bardzo szerokie, które mówi właściwie tylko o miejscu pracy – biurze. Zakres obowiązków takiego pracownika jest uzależniony od potrzeb pracodawcy i może obejmować np. prowadzenie dokumentacji i korespondencji, organizację pracy biura, obsługę urządzeń biurowych, ale także: kontakty z klientami czy relacje z pracownikami firmy.  Jakie są więc uniwersalne umiejętności pracownika biurowego?

Czytaj więcej »

Gdzie najlepiej budować karierę: w dużej czy małej firmie?

Które z tych rozwiązań wybrać na początek kariery zawodowej? Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ zarówno praca w małych, jak i w dużych firmach ma swoje wady i zalety. Ich znajomość pomoże Ci w ukierunkowaniu poszukiwań i znalezieniu firmy, która – co bardzo ważne na początku drogi zawodowej – umożliwi Ci rozwój zawodowy.

Czytaj więcej »

Co zrobić, by praca dawała satysfakcję?

Satysfakcja z pracy to kluczowy aspekt, który powinno się wziąć pod uwagę nie tylko przy rozpoczynaniu kariery zawodowej lub szukaniu nowego zajęcia, ale również w każdym momencie swojej pracy. Ma na nią wpływ wiele czynników, m.in. współpracownicy, atmosfera, wysokość zarobków. Istotny jest oczywiście charakter samej pracy, czyli to, czym dokładnie się w niej zajmujesz i czy zwyczajnie to lubisz. Co zrobić, aby praca była satysfakcjonująca? Podpowiadamy.

Czytaj więcej »

Co ma wspólnego gra w szachy ze spacerem po parku? O uczeniu się przez całe życie w środowiskach lokalnych

Uczymy się każdego dnia doskonaląc umiejętności w czynnościach, które po prostu robimy w czasie wolnym lub dla własnej przyjemności. Potwierdzają to wnioski płynące z badania Instytutu Badań Edukacyjnych, które pokazują, że uczenie się przez całe życie to nie tylko zdobywanie wiedzy akademickiej lub gromadzenie doświadczeń zawodowych.  

Czytaj więcej »

Realna pomoc w Twoim regionie!

Zmiany na rynku pracy wymagają szybkich i zdecydowanych reakcji. Pomocny przy podejmowaniu decyzji jest Zintegrowany System Kwalifikacji. To idealne rozwiązanie gwarantujące wsparcie firm, instytucji oraz pracowników.

Czytaj więcej »

Nowoczesna edukacja spod znaku IBE

Instytut Badań Edukacyjnych udowadnia, że już przedszkolaki mogą brać udział w zajęciach, które mogą mieć znaczący wpływ na ich przyszłość. Dzieje się tak dzięki, opracowanym w IBE i realizowanym w całym kraju, autorskim scenariuszom zajęć, warsztatów oraz lekcji, stworzonym w oparciu o Zintegrowany System Kwalifikacji oraz ideę uczenia się przez całe życie.

Czytaj więcej »

Uczenie się przez całe życie w mniejszych ośrodkach miejskich

Z wniosków płynących z badania Instytutu Badań Edukacyjnych „Wspieranie uczenia się przez całe życie w uczelniach w małych ośrodkach akademickich” jasno wynika, że proces uczenia się przez całe życie nie jest ograniczony wyłącznie do gromadzenia doświadczeń zawodowych lub zdobywania wiedzy w toku kształcenia formalnego. Uczyć się można zawsze i wszędzie, zdobywając rozmaite umiejętności i wiadomości, nie tylko te przydatne w pracy.

Czytaj więcej »

Instytut Badań Edukacyjnych zbadał, jakich kwalifikacji potrzebuje rynek pracy

Według ekspertów z IBE niezbędne jest silniejsze powiązanie edukacji i rynku pracy. Autorzy raportu „Zapotrzebowanie na kompetencje i kwalifikacje w regionalnych branżach wiodących” podkreślają rosnące znaczenie umiejętności. Wykształcenie formalne schodzi w opiniach pracodawców na drugi plan – aż w 80% ogłoszeń o pracę brak wymagań dotyczących wykształcenia. Zdaniem ekspertów to przejaw zmian na rynku pracy. Otwiera się era potwierdzonych umiejętności – kwalifikacji rynkowych. 

Czytaj więcej »

Zwiększanie zaangażowania dorosłych w uczenie się przez całe życie

Z przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych badania „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce” wynika, że uczący się dorośli stosunkowo rzadko kierują się czystą pasją uczenia się, angażując się w różnego rodzaju aktywności edukacyjne (np. studia, kursy lub uczenie się samodzielne). Dla wielu źródłem motywacji są natomiast różnorodne korzyści pozwalające realizować inne ważne dla nich życiowe cele i dążenia. 

Czytaj więcej »

Odznaka+. Cyfrowe mikropoświadczenia po polsku

Mikropoświadczenia są odpowiedzią na wyzwania współczesnego świata wymagającego od nas nieustannego rozwoju i poszerzania swoich umiejętności, które zostaną potem potwierdzone w sposób rzetelny i oficjalny. W obliczu coraz wyraźniejszej dominacji nowych technologii równie istotne staje się sprawne funkcjonowanie mikropoświadczeń w przestrzeni cyfrowej.

Czytaj więcej »

Cyfrowe mikropoświadczenia szansą na lepszą przyszłość

Świat wokół nas ulega przeobrażeniom, które już od jakiegoś czasu określa się mianem czwartej rewolucji przemysłowej. Te zmiany dotykają wszystkich – małych dzieci, uczniów i studentów, osób aktywnych zawodowo, emerytów. Nowe technologie stają się wszechobecne, więc umiejętność wykorzystywania ich w różnych dziedzinach życia staje się warunkiem odnalezienia się w nowej rzeczywistości.

Czytaj więcej »

Trener personalny – kim jest i jakie ma kompetencje

Uwielbiasz aktywność fizyczną i potrafisz sprawić, żeby inni także ją pokochali? W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest rozważenie ścieżki zawodowej  jako  trener personalny. Dowiedz się, czym dokładnie zajmuje się trener, jakie są cechy dobrego trenera i jak zostać trenerem personalnym.

Czytaj więcej »

Rozpoznawanie potencjału rozwojowego ucznia

Jak rozpoznać indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów? Jak rozmawiać z uczniami, żeby motywować ich do rozwijania swoich zdolności? Mogą w tym pomóc metody coachingowe. Dowiedz się, czego dotyczy kwalifikacja “Rozpoznawanie potencjału rozwojowego ucznia i prowadzenie rozmów z uczniem z wykorzystaniem metod coachingowych” i jak ją zdobyć.

Czytaj więcej »

Co to jest Lean Office?

Przekroczone terminy. Chaos w dokumentacji. Straty finansowe. Wiele firm zmaga się z takimi problemami. Jak z nimi walczyć? Wdrożyć Lean Office. Dowiedz się, na czym polega ta metoda optymalizacji procesów biznesowych i jak uzyskać kwalifikacje do wdrażania i koordynowania procesów biznesowych metodą Lean Office.

Czytaj więcej »

Co to jest nonkonformizm pracownika?

Asertywność, własne zdanie, burzenie zastanego porządku. Czy takie cechy mogą być pozytywne z punktu widzenia pracodawcy? Jaka praca jest dobra dla osób, które działają w ten sposób? Sprawdźmy, czym są  konformizm i nonkonformizm pracownika i jakie korzyści dają w kontekście pracy zawodowej.

Czytaj więcej »

Co to jest work-life balance i jak go osiągnąć?

Pracoholizm jest powszechnie występującym zjawiskiem, którego konsekwencje są dotkliwe zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. To prosta droga do wypalenia zawodowego przejawiającego się złym samopoczuciem, zmęczeniem, brakiem wiary we własną wartość i obniżeniem jakości pracy. Jak ograniczyć skutki pracoholizmu? Rozwiązaniem jest work-life balance.

Czytaj więcej »

Jakie korzyści przynosi praca?

Oczywistym celem, dla którego decydujemy się podjąć aktywność zawodową, jest zarabianie pieniędzy. Ekonomiczne bezpieczeństwo i możliwość zaspokojenia swoich potrzeb to jednak niejedyne zalety pracy. Jakie inne korzyści daje podjęcie zatrudnienia?

Czytaj więcej »

Czym jest prokrastynacja

Duża presja, szybkie tempo życia, wygórowane oczekiwania, perfekcjonizm — to czynniki, które zamiast pozytywnie motywować do działania, często hamują zachowania proaktywne. W efekcie, zamiast realizować swoje cele, ludzie odkładają sprawy na później, nie dotrzymując terminów.

Czytaj więcej »

Zdobywanie wiedzy przez mentoring

Początkujący pracownicy nie zawsze wiedzą, jak zdobywać wiedzę i umiejętności niezbędne na rynku pracy. Możliwości jest wiele, a ich efektywność zależy od różnych czynników, przede wszystkim indywidualnych predyspozycji.

Czytaj więcej »

Efektywne zarządzanie, czyli kim jest dobry manager?

Awans na stanowisko managerskie jest dla wielu osób spełnieniem marzeń. Możliwość zarządzania zespołem nie jest jednak wyłącznie zwieńczeniem kariery zawodowej – kierowanie pracą firmy nie ogranicza się do wydawania poleceń, to nowe obowiązki oraz wielka odpowiedzialność. Podpowiadamy, jakie są cechy dobrego managera, jak efektywnie zarządzać zespołem i w jaki sposób przygotować się do tej pracy.

Czytaj więcej »

Jak pokonać rutynę w pracy?

Rutyna w pracy  to spory problem w życiu zawodowym. Przez nią czujemy się znudzeni, przestajemy czerpać satysfakcję z wykonywanych zadań, zaczynamy popełniać błędy. Jak pokonać monotonię w pracy? Kiedy warto rozważyć większe zawodowe zmiany?

Czytaj więcej »

Jak skutecznie rozwiązywać konflikty w zespole?

Konflikt w firmie to zawsze sytuacja niekomfortowa. Dowiedz się, jakie są przyczyny nieporozumień, kto i jak najlepiej rozwiąże spór między pracownikami oraz co zrobić, gdy wydaje się, że nie ma już wyjścia z patowej sytuacji.  Zarządzanie konfliktem stanie się prostsze.

Czytaj więcej »

Przebranżowienie na IT – czy jest to możliwe?

Branża IT jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Przyciąga nie tylko osoby, które poszukują wyższych zarobków, ale także np. tych, którzy zapragnęli powrócić do wcześniej porzuconej pasji. Jak się przebranżowić na IT? Podpowiedzi znajdziesz w naszym artykule.

Czytaj więcej »

Czym jest system CRM i jak z niego korzystać?

CRM to narzędzie wspierające sprzedaż towarów i usług. Pozwala zarządzać relacjami z klientem oraz umożliwia kontrolę nad łańcuchem dostaw. Właśnie dlatego stanowi niezbędne narzędzie pracy sprzedawców i handlowców w dużych firmach, w których obsługa klienta i relacja z nim bezpośrednio wpływa na osiągane wyniki sprzedażowe.

Czytaj więcej »

5 sposobów na zdobycie zaufania w pracy

Zaufanie to podstawa dobrych relacji zawodowych. To właśnie zaufanie buduje więź między członkami zespołu i umożliwia udaną komunikację w pracy. Jak zdobyć zaufanie w pracy? Poznaj 5 skutecznych sposobów, dzięki którym na pewno Ci się to uda.

Czytaj więcej »

Jak efektywnie komunikować się w pracy

Jak podnieść swoją wartość na rynku pracy? Jest pewna umiejętność, która sprawi, że każdy dział rekrutacji spojrzy na Ciebie przychylnym okiem. To sprawna komunikacja. W pracy zespołowej łatwo o nieporozumienia, dlatego warto szukać przyczyn problemów w komunikacji i rozwijać tę ważną umiejętność.

Czytaj więcej »

Planowanie pracy metodą TRZOS

Planowanie pracy metodą TRZOS ułatwi Ci wykonywanie zadań w szybki i efektywny sposób. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza podczas pracy zdalnej. Możesz nadać priorytety zadaniom, które zaplanowałeś na cały dzień  i na bieżąco kontrolować swoje postępy. Ta metoda pozwoli Ci sprawdzić, jak wykorzystujesz godziny pracy. W naszym artykule wyjaśniamy, na czym polega metoda TRZOS. 

Czytaj więcej »

Kwalifikacje rynkowe w sezonie zimowym

Zima jest okresem, na który czekają wszyscy miłośnicy sportów uzależnionych od śniegu i niskich temperatur. Narciarstwo rekreacyjne czy snowboard to popularne formy rozrywki, których nauka powinna odbywać się pod okiem eksperta. Jakie warunki trzeba spełnić, by nim zostać?

Czytaj więcej »

Nauka w dorosłym życiu – czy warto?

Rozwój osobisty jest jednym z najważniejszych wymagań stawianych pracownikowi przez współczesny rynek pracy. Inwestując swój czas w naukę, możesz zdobyć wyczekiwany awans, zmienić branżę lub po prostu znaleźć zatrudnienie. Jak przebiega proces uczenia się dorosłych i dlaczego jest tak ważny?

Czytaj więcej »

Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi do nauczania zdalnego

Niedawny lockdown w istotny sposób wpłynął na sposoby nauczania w szkołach. Lekcje i zajęcia prowadzone stacjonarnie zostały na pewien czas zastąpione przez nauczanie zdalne. Powrót do tradycyjnych form edukacji nie zmienił radykalnie tej sytuacji – narzędzia do nauki online wpisały się na stałe w specyfikę pracy szkół.

Czytaj więcej »

Praca z dzieckiem metodą Montessori

Metoda Marii Montessori jest wykorzystywana w coraz większej liczbie szkół i przedszkoli w Polsce. Placówki tego typu pojawiają się zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miasteczkach. Czym wyróżnia się metoda Montessori i w jaki sposób pracuje nauczyciel Montessori?

Czytaj więcej »

Jak zostać doradcą w zakresie prowadzenia firmy?

Obecnie coraz więcej osób podejmuje decyzję o rezygnacji z etatu i założeniu własnej firmy. Często są to osoby, które nie mają doświadczenia w prowadzeniu biznesu. W uniknięciu poważnych problemów może im pomóc doświadczony doradca biznesowy. Jak nim zostać? Odpowiedź znajdziesz w artykule.

Czytaj więcej »

Czym jest Metoda Bilansu Kompetencji?

Chcesz przeanalizować swoje doświadczenie zawodowe oraz kompetencje, żeby zaplanować dalszą ścieżkę kariery? Pomoże Ci w tym Metoda Bilansu Kompetencji. Dowiedz się, na czym polega, komu się przyda i jak pracować z MBK.

Czytaj więcej »

Rozwój osobisty metodą 90-90-1 Robina Sharma

Zdajesz sobie sprawę z tego, że ciągły rozwój jest szalenie istotny? Chcesz zdobywać nową wiedzę, ale wiele zaplanowanych projektów zostało przez Ciebie porzuconych w połowie lub jeszcze wcześniej? Poznaj metodę 90-90-1 Robina Sharma, która wspomaga efektywną realizację długofalowych przedsięwzięć.

Czytaj więcej »

Getting Things Done – sposób na zorganizowaną pracę

Ciągłe zmiany na rynku pracy sprzyjają tym, którzy zdobywają nowe kompetencje i stale uczą się nowych zagadnień. Nauka w połączeniu z życiem rodzinnym lub zawodowym często jednak wiąże się z długą listą zadań. Jak sobie poradzić w natłoku obowiązków? Z pomocą przychodzi metoda Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Opiera się ona na kilku zasadach, które pomagają skutecznie realizować nawet sporą liczbę projektów naraz.

Czytaj więcej »

Jak zostać mediatorem sądowym w sprawach rodzinnych?

Nie trzeba być sędzią, aby brać udział w rozwiązywaniu spraw skierowanych na drogę sądową. Kodeks postępowania cywilnego przewiduje możliwość rozwiązania sporu w drodze konsensusu – ta droga pozwala zaoszczędzić pieniądze, czas i nerwy. Co to jest mediacja sądowa i jak zostać mediatorem w sprawach rodzinnych? Pokazujemy, jak zdobyć niezbędne kwalifikacje!

Czytaj więcej »

Jak napisać dobry biznesplan?

Chcesz założyć działalność gospodarczą? Jednym z niezbędnych kroków jest napisanie biznesplanu. Potrzebujesz go przede wszystkim dla siebie, jednak jego adresatem może być również instytucja, jeśli zechcesz starać się o dofinansowanie. Co to jest i jak napisać biznesplan?

Czytaj więcej »

Sygnały wskazujące na konieczność zmiany pracy

Aktywność zawodowa to oczywiście sposób na zdobycie środków do życia, jednak praca powinna również dawać poczucie spełnienia, satysfakcji i być motorem napędowym do osiągania sukcesów. Jeśli praca nie daje Ci żadnej satysfakcji, może pora na zmianę? Jakie są pierwsze sygnały do zmiany pracy?

Czytaj więcej »

Jak rozwój osobisty wpływa na pracę zawodową?

Rozwój osobisty i zawodowy powinny być ze sobą sprzężone i przekładać się na większą satysfakcję w różnych dziedzinach życia, motywację do pracy, zaangażowanie i poprawę pozycji zawodowej. Co tak naprawdę oznacza rozwój osobisty i jak wpływa na życie zawodowe?

Czytaj więcej »

Kiedy najlepiej zmienić pracę?

Masz świadomość, że w twoim miejscu pracy nie ma możliwości rozwoju czy otrzymania awansu? Czujesz znużenie lub frustrację, jednak nie potrafisz się zdecydować na odejście z firmy? Jak rozpoznać wyraźny sygnał, że już czas zmienić pracę?

Czytaj więcej »

Planowanie kariery – od czego zacząć?

Planowanie kariery zawodowej to proces, który wymaga zidentyfikowania, w czym jesteśmy dobrzy, określenia zainteresowań oraz dopasowania swoich umiejętności do istniejących zawodów. Od czego zacząć i jakie są etapy planowania kariery zawodowej?

Czytaj więcej »

Szkoła w Chmurze – nowoczesne formy edukacji

Innowacje i nowe technologie śmiało wkraczają w różne obszary naszego życia. To, co jeszcze 15-20 lat temu było nie do pomyślenia, dzisiaj pomału staje się standardem. Przykładem jest Szkoła w Chmurze – alternatywa dla tradycyjnych form edukacji.

Czytaj więcej »

Jak zostać fotografem?

Fotograf zawodowo zajmuje się robieniem zdjęć i ich obróbką. Jednak samo posiadanie odpowiedniego sprzętu i umiejętności techniczne to za mało, aby stać się profesjonalnym fotografem. W tym zawodzie liczy się ciągła nauka, praktyka i umiejętności. Jak zostać dobrym fotografem i przekuć pasję w zawód?

Czytaj więcej »

Jak negocjować wynagrodzenie z pracodawcą?

Starasz się o awans? A może chcesz podjąć nową pracę i wynegocjować dobre warunki? Rozmowa o wynagrodzeniu może być sporym wyzwaniem, dlatego warto obrać odpowiednią strategię negocjacji oraz podejść do dyskusji w sposób profesjonalny i merytoryczny.

Czytaj więcej »

Jak napisać CV?

Curriculum vitae, popularnie zwane CV, to najważniejszy dokument aplikacyjny, wizytówka kandydata do pracy. Niestety może zdarzyć się, że nawet najbardziej kompetentny pracownik straci szansę na zdobycie wymarzonej pracy, jeżeli jego CV nie będzie napisane w sposób rzetelny, konkretny i odzwierciedlający jego rzeczywiste umiejętności. Jak napisać curriculum vitae, które zainteresuje rekrutera?

Czytaj więcej »

Jak skutecznie zarządzać swoim czasem w pracy?

Zarządzanie czasem pracy to umiejętność odpowiedniego planowania i realizowania zadań. W teorii może wydawać się to proste, jednak niektórym łatwiej jest wykonać wszystkie zadania w zaplanowanym czasie, a inni muszą część z nich odłożyć np. na następny dzień. Poniżej kilka sprawdzonych sposobów, które pomogą efektywnie zarządzać harmonogramem pracy.

Czytaj więcej »

Jak wyróżnić się na rynku pracy?

Poszukiwanie pracy nie musi być skomplikowanym ani trudnym zadaniem. Dobrze jest zacząć od odpowiedniego przedstawienia swoich atutów i umiejętności w CV, nawet jeśli nie posiadamy dużego doświadczenia w danej branży. Co zrobić, aby wyróżnić się spośród innych kandydatów?

Czytaj więcej »

Jakie kwalifikacje powinien posiadać handlowiec?

Większość zawodów wymaga posiadania kwalifikacji, które są niezbędne do prawidłowego wykonywania obowiązków służbowych. Nie inaczej jest w przypadku handlowca, który powinien posiadać odpowiedni zestaw umiejętności, wiedzy i kompetencji. Jakie kwalifikacje są potrzebne w pracy handlowca, aby mógł skutecznie realizować cele sprzedażowe?

Czytaj więcej »

Kucharz – jakie powinien posiadać kwalifikacje?

Dobry kucharz jest nie tylko rzemieślnikiem, ale również artystą, który potrafi przygotować wyśmienite dania. Niezależnie od tego, co przyrządza, powinien odznaczać się wyczuciem smaku i znać techniki przygotowywania potraw. To od kucharza zależy renoma restauracji, baru czy firmy cateringowej. Jakie są wymagane kwalifikacje dla kucharza i gdzie można się nauczyć zawodu?

Czytaj więcej »

Częste zmiany pracy – jak postrzegają je pracodawcy?

Niegdyś jedno miejsce pracy przez całe życie nie było niczym zaskakującym. Obecnie można zaobserwować dużą rotację pracowników na rynku, co wynika z wielu czynników, m.in. poszukiwania możliwości rozwoju, większej satysfakcji z wykonywanych obowiązków, wyższego wynagrodzenia itp. Jak częste zmiany pracy wyglądają z perspektywy pracodawców?

Czytaj więcej »

Praca w marketingu. Ścieżki kariery zawodowej

Marketing jest branżą, która błyskawicznie się rozwija i stwarza nowe przestrzenie do zagospodarowania. Do wyboru jest wiele dróg zawodowych, jednak niezależnie, gdzie nas doprowadzą, liczy się ciągły rozwój i nabywanie nowych umiejętności. Na czym polega praca w marketingu i jakie daje możliwości zawodowe?

Czytaj więcej »

List motywacyjny – atut czy przeżytek?

Wiele osób stoi przed dylematem, czy załączać list motywacyjny, aplikując na dane stanowisko, jeżeli w ogłoszeniu nie wspomniano o takich wymaganiach. Czy rzeczywiście jest to konieczność w obecnych czasach? W jakich branżach sprawdzi się list motywacyjny?

Czytaj więcej »

Praca po studiach – od czego zacząć?

Kończysz studia i zastanawiasz się, jaką drogę zawodową wybrać? Musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach, które pomogą ci podjąć decyzję i zwiększyć szanse na zatrudnienie. Sprawdź, co zrobić, aby stać się atrakcyjnym kandydatem dla przyszłych pracodawców i jak znaleźć pracę po studiach.

Czytaj więcej »