O projekcie
Za prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych (IBE). Na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki IBE prowadzi projekt „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce (ZSK 6)”, który jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego.
Cele projektu:
Głównym celem projektu jest zwiększenie efektywności funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i doskonalenie go jako jednego z narzędzi polityki państwa na rzecz uczenia się przez całe życie na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Jako kontynuacja wcześniejszych projektów dotyczących wdrażania i rozwoju ZSK w Polsce, projekt będzie ukierunkowany nie tylko na zwiększenie w najbliższych latach liczby kwalifikacji spoza edukacji formalnej włączonych do ZSK, ale także usprawnienie procesów związanych z włączaniem, funkcjonowaniem, walidowaniem, nadawaniem i zapewnianiem jakości kwalifikacji. Umożliwi to obywatelom efektywne wykorzystywanie możliwości związanych z certyfikowaniem tych kwalifikacji oraz ułatwi im poruszanie się po dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.
Rezultaty:
W projekcie przyjęto uzyskanie następujących rezultatów:
wypracowanie nowych rozwiązań w zakresie organizacji zewnętrznego zapewnienia jakości nadawania kwalifikacji, ich pilotaż oraz wdrożenie (cele: przyśpieszenie włączania do ZSK kwalifikacji spoza systemu oświaty i szkolnictwa wyższego, optymalizacja kosztowa);
wypracowanie nowych rozwiązań w zakresie włączania kwalifikacji do ZSK w celu optymalizacji tego procesu w odniesieniu do różnych grup kwalifikacji (kwalifikacje rynkowe, sektorowe, uregulowane, “podyplomowe”), pilotaż rozwiązań oraz ich wdrożenie, w tym wsparcie ministerstw właściwych;
zwiększenie wśród interesariuszy ZSK (pracodawców, instytucji certyfikujących) znajomości mechanizmów finansowania walidacji ze środków publicznych, w tym Regionalnych Programów Operacyjnych, Funduszu Pracy, Krajowego Funduszu Szkoleniowego, Bazy Usług Rozwojowych;
ułatwienie obywatelom świadomego planowania uczenia się, gromadzenia osiągnięć i zdobywania nowych kwalifikacji poprzez upowszechnienie Metody Bilansu Kompetencji oraz aplikacji Moje Portfolio;
upowszechnienie ZSK w środowiskach branżowych, w tym wśród przedsiębiorców i organizacji branżowych, organizacji pracodawców, Branżowych Centrów Umiejętności, publicznych służb zatrudnienia w celu zwiększenia rozpoznawalności ZSK;
dokonanie oceny efektywności wybranych, w tym nowo wprowadzonych, elementów systemu oraz wypracowanie rekomendacji w zakresie jego dalszych ewentualnych modyfikacji.
Zadania w projekcie:
Osiągnięciu ww. rezultatów służy realizacja następujących zadań:
1) Wspomaganie podmiotów realizujących zadania w ramach ZSK
2) Wspieranie środowisk branżowych
3) Wspieranie rozwoju oferty kwalifikacji funkcjonujących w ZSK, w tym kwalifikacji z zakresu edukacji pozaformalnej
4) Wdrażanie i doskonalenie rozwiązań i narzędzi informatycznych ułatwiających uczenie się i potwierdzanie umiejętności oraz ułatwianie dostępu do wiedzy na temat nowych możliwości walidacji, w tym certyfikowania umiejętności nabytych w ramach edukacji pozaformalnej i poprzez uczenie się nieformalne
5) Prowadzenie badań i analiz umożliwiających doskonalenie i projektowanie nowych rozwiązań ważnych dla rozwoju ZSK.
Grupy docelowe:
Odbiorcami ww. działań są przedstawiciele instytucji i organizacji realizujących zadania wynikające z ustawy o ZSK, m.in. ministerstw właściwych kierujących poszczególnymi działami administracji rządowej, instytucji im podległych i przez nich nadzorowanych, instytucji certyfikujących, szkół wyższych, instytutów naukowych, wyższych szkół zawodowych, Branżowych Centrów Umiejętności. Ponadto odbiorcami będą przedstawiciele podmiotów (w tym organizacji pozarządowych, branżowych, rynku pracy i edukacji) zainteresowanych opisaniem i włączeniem kwalifikacji spoza edukacji formalnej oraz pełnieniem funkcji IC, a także przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego na poziomie powiatu i regionu odpowiedzialni za edukację, prowadzenie polityki w obszarze uczenia się dorosłych lub rozwijania kapitału ludzkiego, organizacje branżowe, Sektorowe Rady ds. Kompetencji i Rada Programowa, instytucje odpowiadające za zapewnianie jakości nadawania kwalifikacji, przedsiębiorcy, w tym pracownicy działów HR. Pośrednio efekty projektu będą wykorzystywane przez osoby uczące się, pracujące oraz zatrudniające pracowników.
Wybór grup docelowych został dokonany w oparciu o typ projektu FERS wskazany w RPD, a także dotychczasowe doświadczenia we wdrażaniu ZSK. Celem jest objęcie wsparciem jak największej grupy osób i podmiotów realizujących zadania wynikające z ustawy o ZSK, a także korzystających obecnie lub w przyszłości z rozwiązań jakie daje ten system. Na podstawie ww. analizy w grupie docelowej znaleźli się:
Minister Koordynator ZSK (MK ZSK)
Ministrowie właściwi, kierujący poszczególnymi działami administracji rządowej, instytucje podległe i nadzorowane przez ministrów właściwych realizujące zadania wynikające z ustawy o ZSK (MW)
Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego na poziomie powiatu i regionu odpowiedzialni za edukację, prowadzenie polityki w obszarze uczenia się dorosłych lub rozwijania kapitału ludzkiego
Instytucje certyfikujące, instytucje walidujące, instytucje ubiegające się o status IC, instytucje zainteresowane nadawaniem kwalifikacji spoza edukacji formalnej włączonych do ZSK
Organizacje branżowe, Branżowe Centra Umiejętności
Sektorowe Rady ds. Kompetencji i Rada Programowa
Instytucje odpowiadające za zapewnianie jakości nadawania kwalifikacji
Przedsiębiorcy, w tym pracownicy działów HR
Stowarzyszenia i fundacje zajmujące się problematyką uczenia się przez całe życie i rozwoju umiejętności
Placówki oświatowe i uczelnie
Instytucje rynku pracy
Osoby realizujące zadania z zakresu doradztwa zawodowego
Osoby w różnym wieku zainteresowane rozwojem umiejętności
Przedstawiciele firmy szkoleniowych, w szczególności zarejestrowanych w Bazie Usług Rozwojowych
Przedstawiciele Wojewódzkich Zespołów Koordynujących
Przedstawiciele Instytucji Zarządzających Programami Regionalnymi
Wartość Projektu wynosi 74 000 000,00 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich 61 064 800,00 zł
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Celem projektu jest zwiększenie użyteczności oraz rozpoznawalności Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK) jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie osób w różnym wieku oraz usprawniającego funkcjonowanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Działania przewidziane w projekcie są bezpośrednią kontynuacją wybranych działań realizowanych przez IBE w projektach PO WER dotyczących ZRK i stanowią odpowiedź na zidentyfikowane potrzeby w zakresie rozwoju rejestru. ZRK wymaga stałych prac dostosowujących go do dynamicznych zmian technologicznych, zmian w jego bliższym i dalszym otoczeniu informacyjnym, do zmian w samym ZSK (w tym do planowanych zmian w ustawie o ZSK), oraz przede wszystkim do zmieniających się wymagań różnych grup użytkowników.
Rezultaty:
Działania zaplanowane w projekcie mają doprowadzić do osiągnięcia następujących rezultatów:
- zapewnienie aktualności danych w ZRK m.in. poprzez modyfikację narzędzi zasilających ZRK aktualnymi danymi z innych źródeł (interkonektory)
- modernizacja portalu ZSK i stałe dostosowywanie udostępnianych za jego pośrednictwem zasobów informacyjnych do zróżnicowanych potrzeb użytkowników
- pełne wdrożenie i rozwój narzędzi ułatwiających użytkownikom instytucjonalnym wykonywanie ich zadań wynikających z ustawy o ZSK (np. narzędzie do składania i procedowania wniosków o włączenie kwalifikacji i nadanie uprawnień do ich certyfikowania, narzędzie ułatwiające opisywanie kwalifikacji i przypisanie im poziomu PRK)
- dalszy rozwój i udostępnianie narzędzi ułatwiających użytkownikom indywidualnym korzystanie z danych gromadzonych w ZRK i planowanie rozwoju edukacyjnego i zawodowego (czatbot ZRK, kompasy), w tym rozwój zasobów danych możliwych do połączenia z danymi rejestrowymi oraz technik i narzędzi pozwalających na ich łączenie i przetwarzanie (np. wytrenowanych modeli sztucznej inteligencji), w szczególności identyfikowanie wzajemnych odniesień kwalifikacji, zawodów, stanowisk pracy, umiejętności
- tworzenie rozwiązań umożliwiających wymianę danych między ZRK a BUR oraz portalem praca.gov.pl, a także identyfikacja możliwości budowania podobnych powiązań z innymi bazami danych o zbliżonym charakterze
- modyfikacja narzędzi umożliwiających przekazywanie danych o kwalifikacjach z ZRK do Europass poprzez platformę QDR oraz współpraca zagraniczna w związku z rozwojem ESCO
- zapewnienie interoperacyjności rozwiązań/narzędzi wchodzących w skład ekosystemu cyfrowego ZRK
- systemowe monitorowanie ZSK z wykorzystaniem oprogramowania powiązanego z ZRK umożliwiającego automatyczne przetwarzanie danych dotyczących kwalifikacji
- większa rozpoznawalność ZRK.
Zadania w projekcie
Osiągnięciu ww. rezultatów służy realizacja następujących zadań:
- Zapewnianie publicznego dostępu do wysokiej jakości danych o kwalifikacjach i powiązanych z nimi podmiotach ujętych w ZRK oraz rozwój funkcjonalności rejestru
- Wzmocnienie rozpoznawalności i użyteczności portalu ZSK i ZRK oraz monitorowanie ZSK z wykorzystaniem infrastruktury i danych rejestru
- Doskonalenie systemu informatycznego ZRK oraz narzędzi cyfrowych powiązanych z rejestrem, wspierających interesariuszy ZSK
- Rozwój narzędzi oraz zasobów danych związanych z kwalifikacjami, umiejętnościami i klasyfikacjami, wykorzystujących wybrane techniki tzw. sztucznej inteligencji
Grupy docelowe
Wybór grup docelowych w projekcie został dokonany w oparciu o typ projektu FERS wskazany w RPD, a także dotychczasowe doświadczenia w prowadzeniu i rozwoju Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK) jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie, w tym przeprowadzone w projekcie ZRK2 badania. W grupie docelowej projektu znajdują się użytkownicy ZRK, zarówno instytucjonalni:
- Minister koordynator ZSK i ministrowie właściwi, kierujący poszczególnymi działami administracji rządowej
- Instytucje certyfikujące (IC), instytucje walidujace i podmioty zewnętrznego zapewniania jakości (PZZJ)
- Instytucje ubiegające się o włączenie kwalifikacji do ZSK oraz nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji włączonych do ZSK
- Firmy szkoleniowe, w szczególności zarejestrowane w BUR
- Szkoły i placówki oświatowe
- Instytucje rynku pracy (PUP-y, WUP-y)
- Organizacje pracodawców, stowarzyszenia branżowe, samorządy zawodowe
- Sektorowe Rady ds. Kompetencji i Rada Programowa
- Firmy rekrutacyjne
- Stowarzyszenia i fundacje zajmujące się problematyką uczenia się przez całe życie i rozwoju umiejętności
- Instytucje tworzące system szkolnictwa wyższego: uczelnie, Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe, Polska Akademia Nauk i instytuty naukowe PAN, instytuty badawcze
- Międzyresortowy Zespół ds. uczenia się przez całe życie i ZSK
- Wojewódzkie Zespoły Koordynujące
- Instytucje Zarządzające Programami Regionalnymi
- Departamenty edukacji i rynku pracy w JST
jak i indywidualni – osoby w różnym wieku zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji funkcjonujących w ZSK, planujące ścieżkę kształcenia, edukacji, rozwoju, czy szukające informacji o uczeniu się przez całe życie i możliwościach potwierdzania umiejętności:
- Uczniowie i absolwenci oraz ich rodzice/ opiekunowie prawni
- Kadry uczące (w tym nauczyciele, wykładowcy, instruktorzy)
- Studenci i absolwenci uczelni
- Osoby dorosłe planujące swój rozwój
- Osoby poszukujące pracy
- Doradcy zawodowi, osoby zajmujące się coachingiem i job coachingiem, pracownicy biur karier
- Pracodawcy, w tym pracownicy działów HR
Wartość Projektu wynosi 25 000 000 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich 20 630 000 zł.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kontynuacja prac polega na:
-
wspieraniu wszystkich interesariuszy systemu, wraz z ministrem-koordynatorem ZSK;
-
opisywaniu kwalifikacji rynkowych we współpracy z partnerami zewnętrznymi;
-
tworzeniu kolejnych sektorowych ram kwalifikacji;
-
aktualizacji narzędzi i materiałów niezbędnych do bardziej efektywnej pracy instytucji certyfikujących (m.in. poprzez pilotaże walidacji);
-
stałym namyśle i monitoringu rozwiązań krajowych i międzynarodowych, służącym rozwojowi systemowych rozwiązań wzmacniających ZSK tak, aby stał się docelowo systemem dobrze zakorzenionym w polityce publicznej, wzbogacającym podaż wykwalifikowanych kadr na rynku pracy zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie.
Zadania realizowane w ramach projektu ZSK 5:
- Zadanie 1 : Wspieranie podmiotów zainteresowanych rozwojem oferty kwalifikacji funkcjonujących w ZSK i wspierających uczenie się przez całe życie.
- Zadanie 2: Wspieranie wykorzystania przez branże rozwiązań oferowanych w ZSK w oparciu o informacje nt. zapotrzebowania na kwalifikacje, w tym współpraca z Sektorowymi Radami ds. Kompetencji.
- Zadanie 3: Ewaluacja funkcjonowania wybranych elementów ZSK, a także wspieranie Ministra Koordynatora ZSK w doskonaleniu istniejących oraz projektowaniu nowych rozwiązań w obszarze ZSK.
- Zadanie 4: Upowszechnianie wiedzy nt. ZSK i uczenia się przez całe życie.
Projekt „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (etap 2)” – ZRK 2 jest bezpośrednią kontynuacją działań realizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK 1). Zaplanowane działania stanowią bądź realizację wymagań ustawowych postawionych przed podmiotem prowadzącym rejestr, bądź odpowiedź na zdiagnozowane w ramach aktualnie prowadzonego projektu kierunki rozwoju, tj.: stałe rozwijanie powszechnego dostępu do wiarygodnych i kompletnych informacji o ZSK, rozwijanie (lub tworzenie nowych) narzędzi systemowych odpowiadających na aktualne potrzeby interesariuszy i rozwijającego się ZSK, w tym narzędzi usprawniających proces zgłaszania i rozpatrywania wniosków o włączenie kwalifikacji i uprawnienia do ich nadawania, rozwój istniejących i tworzenie nowoczesnych narzędzi informatycznych oraz aplikacji wspierających relacje interesariuszy systemu z Rejestrem przy pomocy sztucznej inteligencji i/lub maszynowego uczenia się i przetwarzania dużej ilości danych wspartego analizą lingwistyczną i statystyką. Jednym z zadań projektu jest zapewnienie utrzymania działającego od 2016 r. rejestru, używanego do realizacji zadań ustawowych podmiotu prowadzącego rejestr, w tym umożliwienie realizowania zadań publicznych drogą elektroniczną. ZRK jest narzędziem systemowym, które ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania ZSK. Gromadzi i udostępnia za pośrednictwem portalu internetowego informacje o wszystkich kwalifikacjach nadawanych w kraju włączonych do ZSK, uzyskiwanych zarówno w wyniku edukacji formalnej i pozaformalnej, jak i uczenia się nieformalnego. ZRK zawiera także dane o podmiotach powiązanych (np. IC, PZZJ).
Zadania realizowane w ramach projektu ZRK:
Zadanie 1: Realizacja ustawowych zadań związanych z prowadzeniem Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji
Zadanie 2: Monitorowanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Zadanie 3: Prowadzenie punktu kontaktowego dla interesariuszy ZSK i portalu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, w tym części dot. rejestru
Zadanie 4: Rozwój istniejących i tworzenie nowych narzędzi informatycznych wspierających interesariuszy systemu
Zadanie 5: Rozwój istniejących i tworzenie nowoczesnych narzędzi informatycznych wspierających interesariuszy systemu za pomocą technik tzw. sztucznej inteligencji (czyli maszynowego uczenia się i przetwarzania dużej ilości danych wspartego analizą lingwistyczną i statystyką), bazujących na rozwiązaniach wypracowanych w projekcie ZRK
Zadanie 6: Prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej
Cele projektu:
Celem projektu jest rozwój i zapewnienie funkcjonowaia Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK), udostępniającego informacje o kwalifikacjach włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (także w języku angielskim). ZRK jest narzędziem systemowym, które ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Gromadzi i udostępnia za pośrednictwem portalu internetowego informacje o wszystkich kwalifikacjach nadawanych w kraju włączonych do ZSK, uzyskiwanych zarówno w wyniku edukacji formalnej i pozaformalnej, jak i nieformalnego uczenia się. ZRK zawiera także dane o podmiotach powiązanych, takich jak np. instytucje certyfikujące i podmioty zewnętrznego zapewniania jakości.
Projekt ZRK2 jest realizowany w okresie od 1 października 2020 r. do 31 października 2023 r. i jest bezpośrednią kontynuacją działań prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu ZRK1.
Zaplanowane i prowadzone w projekcie ZRK2 działania stanowią realizację wymagań ustawowych postawionych przed podmiotem prowadzącym Rejestr oraz wpisują się w zdiagnozowane w ramach projektu ZRK1 kierunki rozwoju, tj.:
stałe rozwijanie powszechnego dostępu do wiarygodnych i kompletnych informacji o ZSK, w tym o kwalifikacjach włączonych do ZSK, warunkach i możliwościach ich uzyskania oraz innych informacji powiązanych;
rozwijanie (lub tworzenie nowych) narzędzi systemowych odpowiadających na aktualne potrzeby interesariuszy i rozwijającego się ZSK, w tym narzędzi usprawniających przygotowanie, zgłaszanie i rozpatrywanie wniosków o włączenie kwalifikacji rynkowych i uprawnienia do ich nadawania;
opracowanie propozycji działań i narzędzi służących większej integracji środowisk zaangażowanych w proces włączania kwalifikacji do systemu;
potrzeba systemowego monitorowania ZSK;
rozwój istniejących i tworzenie nowych narzędzi informatycznych oraz aplikacji wspierających relacje interesariuszy systemu z Rejestrem z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i/lub maszynowego uczenia się i przetwarzania dużej ilości danych wspartego analizą lingwistyczną i statystyką.
Planowane efekty:
utrzymywanie zmodernizowanego systemu informatycznego ZRK;
przygotowanie narzędzi służących do zasilania ZRK danymi z zewnętrznych źródeł (np. POL-on) oraz do przekazywania z ZRK danych do zewnętrznych baz danych (Qualification Dataset Register, Europass);
opracowanie prototypu narzędzia ułatwiającego opisywanie kwalifikacji i przypisywanie poziomu PRK z mikrousługami opartymi na modelach AI;
przygotowanie cyfrowej przeglądarki ram kwalifikacji (PRK, SRK);
przygotowanie pierwszych wersji narzędzi cyfrowych łączących dane o kwalifikacjach w ZRK z danymi kontekstowymi pochodzącymi z innych źródeł: kompas szkolnictwa branżowego, czatbot ZRK;
uczestnictwo w międzynarodowym pilotażu dotyczącym odnoszenia krajowych kwalifikacji do umiejętności w ESCO;
przygotowanie projektu systemowego monitorowania ZSK;
przeprowadzenie badań rozpoznawalności ZSK i ZRK, user experience portalu ZSK i ZRK;
prowadzenie portalu https://kwalifikacje.gov.pl oraz punktu kontaktowego dla interesariuszy ZSK;
stałej komunikacji z interesariuszami ZRK i ZSK oraz działalności informacyjnej i edukacyjnej dla użytkowników rejestru (warsztaty tematyczne i otwarte, seminaria i konferencje, fora tematyczne).
Wartość projektu: 33 292 077,79 zł
Kwota dofinansowania z UE: 28 058 563,16 zł
Kwota dofinansowania z Budżetu Państwa: 5 233 514,63 zł
Projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W ramach projektów prowadzone są działania merytoryczne, szkoleniowe i informacyjne, służące rozpowszechnianiu wiedzy na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Wybrane cele projektów
● Opracowanie opisów ponad 200 kwalifikacji rynkowych.
● Stworzenie 16 sektorowych ram kwalifikacji.
● Monitorowanie i ewaluacja rozwoju ZSK.
● Wsparcie ministerstw i samorządów terytorialnych.
● Wsparcie dla podmiotów zainteresowanych rolą IC i PZZJ.
● Upowszechnianie ZSK wśród pracodawców i pracowników.
● Stworzenie internetowego centrum informacji o ZSK.
Projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego