Jak skutecznie zarządzać swoim czasem w pracy?

Zarządzanie czasem pracy to umiejętność odpowiedniego planowania i realizowania zadań. W teorii może wydawać się to proste, jednak niektórym łatwiej jest wykonać wszystkie zadania w zaplanowanym czasie, a inni muszą część z nich odłożyć np. na następny dzień. Poniżej kilka sprawdzonych sposobów, które pomogą efektywnie zarządzać harmonogramem pracy.

Ustalanie priorytetów

Aby skutecznie realizować cele, należy nadać każdemu zadaniu odpowiedni priorytet. Warto podzielić czynności na kilka grup: do wykonania od razu, w późniejszym terminie oraz z możliwością delegowania innym pracownikom.  Realizację planu najlepiej rozpocząć od najtrudniejszych zadań, kiedy mamy najwięcej energii. Jeśli zostawimy na później wymagające obowiązki, może się okazać, że zabraknie nam siły i przesuniemy je na kolejny dzień.

Tworzenie harmonogramów pracy

Tworzenie harmonogramu czasu pracy pomoże nam przejąć kontrolę nad obowiązkami. Przed wyjściem z pracy warto stworzyć listę zadań do wykonania następnego dnia (zgodnie z priorytetami). Harmonogram pracy nie tylko pozwoli uporządkować czynności, które musimy wykonać w ciągu dnia, ale również obniży poziom stresu, uwalniając od poczucia chaosu. Jeżeli chcesz z powodzeniem realizować zaplanowane zadania, postaraj się być konsekwentny i zdeterminowany.

Unikanie wielozadaniowości

Mimo że wielozadaniowość wydaje się pozytywną cechą, tak naprawdę często jest czynnikiem utrudniającym efektywne zarządzanie czasem pracy. Wielozadaniowość jest męcząca i trudna – wykonywanie kilku czynności jednocześnie może zmniejszyć produktywność. Zwykle lepiej w jednym czasie skoncentrować się na jednym zadaniu, ograniczając wszelkie czynniki rozpraszające uwagę.

Określanie limitów czasowych dla poszczególnych zadań

Tworząc harmonogram pracy na kolejny dzień, warto określić, ile czasu zajmie nam wykonanie poszczególnych zadań. Dzięki temu wiemy, ile możemy zaplanować na dany dzień, a nasz plan będzie możliwy do zrealizowania. Określanie limitów czasowych może nie sprawdzić się przy długofalowych projektach, ponieważ nie odhaczymy ich z codziennego harmonogramu pracy. Można jedynie zaplanować, którą część projektu będziemy realizować każdego dnia i ile czasu poświęcimy na dane zadanie. Warto pamiętać o krótkich przerwach w czasie dnia pracy, które pozwalają zregenerować siły i zmniejszyć obciążenie psychiczne.

Zarządzanie czasem pracy a rozwój kariery zawodowej

Na wielu stanowiskach  zarządzanie czasem pracy to jedna z ważniejszych umiejętności, którą powinien posiadać pracownik. Dotyczy to zwłaszcza osób, które chcą rozpocząć niezależną ścieżkę kariery, pracować na stanowiskach managerskich, realizować projekty w zakresie zarządzania lub w formule interim management. Mogą one zdecydować się na formalne potwierdzenie kompetencji w ramach Zintegrowanego Systemu kwalifikacji. Wśród wielu kwalifikacji z różnych branż, znajdziemy tam kwalifikację „Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)”, dedykowaną managerom. Warto sprawdzić na stronie ZSK, jakie umiejętności i kompetencje są wymagane od osoby, która posiada taką kwalifikację. Część z nich można zdobyć na uczelniach wyższych, np. na kierunkach: zarządzanie, business management, analityka biznesu czy zarządzanie zasobami ludzkimi. Ale wiele umiejętności można nabyć, ucząc się samodzielnie. ZSK pozwala na uzyskanie certyfikatu danej kwalifikacji, niezależnie od sposobu zdobycia wiedzy.

Osoba posiadająca powyższą kwalifikację jest przygotowana do samodzielnej realizacji działań projektowych wewnątrz organizacji i ma możliwość sporządzania harmonogramu działań, diagnozowania luk kompetencyjnych w firmie czy podejmowania działań operacyjnych, takich jak zarządzanie zespołem, finansami, ryzykiem lub linią produkcyjną. Role, jakie może pełnić interim manager w przedsiębiorstwie, są niemal nieograniczone, podobnie jak branże, w których może funkcjonować.

Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat

 

Facebook
Twitter
LinkedIn