Jak wyróżnić się na rynku pracy?

Poszukiwanie pracy nie musi być skomplikowanym ani trudnym zadaniem. Dobrze jest zacząć od odpowiedniego przedstawienia swoich atutów i umiejętności w CV, nawet jeśli nie posiadamy dużego doświadczenia w danej branży. Co zrobić, aby wyróżnić się spośród innych kandydatów?

Stwórz dobre CV

Niezależnie od branży i stanowiska, dokumenty aplikacyjne to wizytówka kandydata, która musi przedstawiać jego kompetencje, doświadczenie i… osobowość. Podstawową zasadą podczas tworzenia CV jest personalizacja dokumentu pod konkretną firmę i stanowisko. Dzięki temu rekruter będzie wiedział, że ma do czynienia z osobą, która jest rzeczywiście zainteresowana podjęciem pracy, a nie wysyła masowo CV do wielu firm. W dokumentach aplikacyjnych należy uwzględnić swoje największe atuty – nie z punktu widzenia kandydata, tylko z punktu widzenia rekrutera. Warto zastanowić się, jakie posiadamy cechy, które są wymagane na danym stanowisku.

Dobrą praktyką jest zamieszczenie informacji o konkretnych sukcesach z poprzedniego miejsca pracy. Równie ważne są kwalifikacje oraz doświadczenie na podobnym stanowisku. To wszystko może nas wyróżnić spośród innych kandydatów. A co zrobić, jeżeli nie posiadamy doświadczenia, chcemy się przebranżowić lub podjąć pierwszą pracę?

Co zamiast doświadczenia?

Czy osoby bez doświadczenia nie mają szansy na zdobycie wymarzonej pracy? Tacy kandydaci na pewno nie są od razu skreślani na rynku pracy. Warto jednak dobrze pomyśleć, czym w takim przypadku możemy się wyróżnić. Na pewno dobrym pomysłem jest pokazanie  przyszłemu pracodawcy, że rozwijamy się w danej branży i jesteśmy zdecydowani na obranie konkretnej ścieżki zawodowej. Temu służą np. potwierdzone kwalifikacje. Jak je zdobyć?

Oprócz ukończenia kursów i szkoleń nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w wielu kierunkach samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności. Poszukaj dobrych, sprawdzonych materiałów na dany temat, praktykuj, korzystaj z wiedzy znajomych, oglądaj filmiki branżowe, wchodź na tematyczne fora. Sprawdź też, jak możesz potwierdzić swoje kwalifikacje i uzyskać certyfikat. Taką możliwość daje Zintegrowany System Kwalifikacji.

Certyfikat z branży może się okazać Twoją kartą przetargową. Pokażesz przyszłemu pracodawcy, że mimo braku praktyki, jesteś przygotowany do wykonywania danego zawodu.

Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat

 

Pamiętaj, że w CV możesz również wpisać odbyte praktyki na studiach, wolontariat czy ukończone kursy. Oczywiście nie należy zakłamywać rzeczywistości, ponieważ przyszły pracodawca może szybko zweryfikować, czy kandydat faktycznie posiada dane umiejętności.

Kompetencje przyszłości

Każda firma może wymagać od pracownika konkretnych umiejętności i kwalifikacji, jednak istnieje kilka uniwersalnych cech, które odpowiadają na potrzeby większości pracodawców. Są to kompetencje miękkie, takie jak samodzielność, komunikatywność, odpowiedzialność, pracowitość czy odporność na stres. Przed wysłaniem dokumentów aplikacyjnych należy zastanowić się, jakie cechy faktycznie posiadamy i czy są zbieżne z profilem idealnego kandydata. Warto być świadomym swoich mocnych stron, jednocześnie nie wyolbrzymiając zasług. Osoby prowadzące rekrutacje cenią pracowników świadomych swoich zalet i wad. Nawet jeżeli kandydaci nie posiadają dużego doświadczenia, mogą przekuć to w zaletę, podkreślając chęć samorozwoju, elastyczność i otwartości na nowe wyzwania. Pracodawcy przeważnie zwracają uwagę na stopień determinacji pracownika, a osoby początkujące w danej branży zwykle odznaczają się tą cechą.

Facebook
Twitter
LinkedIn