KARTY KOMPETENCJI
W Zaleceniach Rady Unii Europejskiej z 22 maja 2018 roku kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się są definiowane jako zdolność do autorefleksji, skutecznego zarządzania czasem i informacjami, konstruktywnej pracy z innymi osobami, zachowania odporności oraz zarządzania własnym uczeniem się i karierą zawodową. Obejmują one zdolność radzenia sobie z niepewnością i złożonością, umiejętność uczenia się, wspierania swojego dobrostanu fizycznego i emocjonalnego, utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zdolność do prowadzenia prozdrowotnego i zorientowanego na przyszłość trybu życia, odczuwania empatii i zarządzania konfliktami we włączającym i wspierającym kontekście.
Przygotowane narzędzie służy do określenia tzw. kompetencji miękkich, szczególnie istotnych dla efektywnej realizacji zadań związanych z danym sektorem. Celem tak opracowanych kart jest przede wszystkim:
- ułatwienie opisywania kwalifikacji w określonych sektorach;
- umożliwienie autodiagnozy posiadanych kompetencji.
Karty kompetencji mogą znaleźć zastosowania w trzech kluczowych obszarach:
Osoby zainteresowane opisywaniem i włączeniem kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w ramach jednej z branż mogą wykorzystać karty jako materiały wzorcowe w prowadzonych pracach, analizując poszczególne elementy kart, ze szczególnym uwzględnieniem definicji kompetencji, metod walidacji, wskazanych efektów uczenia się oraz kryteriów weryfikacji.
Doradcy zawodowi mogą używać kart do pomocy przy udzielaniu porad i wskazówek w wyborze kierunku kształcenia oraz zawodu, a także wykorzystać je w procesie analizy indywidualnych uwarunkowań i predyspozycji kandydata. Karty stanowią również element edukacyjny w obszarze aktualizacji posiadanej wiedzy o pożądanych w danej branży kompetencjach osobistych, społecznych oraz w zakresie uczenia się.
Kandydaci starający się o określone stanowisko pracy w danej branży mogą użyć kart jako narzędzia ewaluacji posiadanych kompetencji.