Co ma hokej do uczenia się przez całe życie?

Niesamowite jest to, co możemy osiągnąć kiedy nie zwracamy uwagi na to, komu przypisane zostaną zasługi.

Było to ulubione motto Clare’a Drake’a, legendarnego kanadyjskiego trenera hokeja na lodzie, szkolącego męską drużynę hokejową na Uniwersytecie Alberty w Edmonton. Edukował on nie tylko rzeszę hokeistów i trenerów, ale przede wszystkim siebie. Jego uczniowie, przyszli trenerzy drużyn występujących w najlepszej hokejowej lidze na świecie, National Hockey League (NHL), mówili, że trener Drake nieustannie dzielił się wiedzą i doświadczeniem. Dlaczego? Ponieważ całym sercem wierzył w ideę uczenia się przez całe życie i nie ulegało wątpliwości, że zawsze wypracuje sposób na usprawnienie danego działania. Jego postawa była inspiracją dla wielu pokoleń trenerów i hokeistów osiągających liczne sukcesy osobiste i drużynowe.

Pobierz i przeczytaj najnowsze wydanie Kwartalnika ZSK

Podzielę się z Wami moją przygodą z hokejem na lodzie. W 2020 r. uzyskałem licencję zawodnika Polskiego Związku Hokeja na Lodzie i zagrałem swój pierwszy oficjalny mecz w 3. lidze hokeja na lodzie w barwach Torpedy Warszawa. Stało się to siedem lat po tym, gdy po raz pierwszy zacisnąłem dłonie na kiju hokejowym i zrobiłem wszystko, co w mojej mocy, żeby dzień, w którym włożyłem łyżwy hokejowe, nie był moim ostatnim. W wieku trzydziestu ośmiu lat nauka hokeja na lodzie uświadomiła mi, że uczeniu się pomagają nie tylko pokora i szacunek, ale przede wszystkim odpowiednie nastawienie.

Dlaczego przytaczam tę osobistą historię? Moja drużyna i trener pomogli mi lepiej zrozumieć ulubione motto trenera Drake’a. Jeżeli uczymy się dla samych zasług (zwycięstw, pucharów), a nie czerpiemy radości z uczenia się i dzielenia tym, czego się nauczyliśmy z innymi, to bardzo szybko uczenie się straci dla nas swój podstawowy sens lub zwyczajnie spoczniemy na laurach.

Kwartalnik ZSK o uczeniu się przez całe życie

Oddajemy w Wasze ręce czwarty numer kwartalnika w całości poświęcony idei uczenia się przez całe życie. Dowiecie się z niego, że edukacja nie kończy się w szkole czy na uczelni (wywiad ze Stanisławem Drzażdżewskim z MEiN), lecz w ciągu swojego życia kontynuujemy naukę, np. poprzez kursy i szkolenia (edukacja pozaformalna) lub samodokształcanie (edukacja nieformalna). Piszemy również o różnych formach uczenia się i dobrych praktykach także z perspektywy Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Staramy się odpowiedzieć na pytania po co się uczymy i jakie są nasze motywacje. W odpowiedzi na nie pomocne będą badania przeprowadzone przez IBE: „Uczenie się dorosłych Polaków ” i „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce ”.

W numerze tym podkreślamy również znaczenie uczenia się przez całe życie z perspektywy prowadzenia biznesu („Lifelong learning jako filar strategii biznesowej”), a menedżerowie najwyższego szczebla z różnych sektorów, firm i organizacji odpowiadają na pytanie: „Co i dlaczego skłoniłoby dorosłych do uczenia się przez całe życie ?”. Omawiamy też dobre praktyki i programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży  przybliżające ZSK oraz projekt „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”.

W roku 2022 Instytut Badań Edukacyjnych życzy Wam czerpania nieustającej radości z uczenia się. Wdrażając Zintegrowany System Kwalifikacji, chcemy budować w Polsce środowisko, które będzie Was wspierać w realizacji osobistych planów edukacyjnych.

Maciej Tauber

Redaktor merytoryczny Kwartalnika ZSK

Lider projektu „Wspieranie funkcjonowania i doskonalenie ZSK na rzecz wykorzystania oferowanych w nim rozwiązań do realizacji celów strategii rozwoju kraju”.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Sojusz dla kompetencji w budownictwie

Budownictwo zajmuje bardzo ważne miejsce w  polskiej gospodarce i dlatego nieustannie potrzebuje wykwalifikowanych pracowników. Doskonale rozumie to Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Budownictwie, której działalność można uznać za unikalne zjawisko w całej Unii Europejskiej. O budownictwie, kwalifikacjach i działalności rady rozmawiamy z Jakubem Kusem, wiceprzewodniczącym Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Budownictwie.

Czytaj»

Narzędzia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wspierające rozwój kluczowych sektorów gospodarki

Zintegrowany System Kwalifikacji to zbiór rozwiązań, których celem jest integracja polskiego systemu kształcenia. Z powodu różnorodności obszarów edukacji, narzędzia tworzące ZSK muszą być dostosowywane do potrzeb konkretnych grup beneficjentów. Szczególną rolę odgrywają tutaj interesariusze sektorowi – organizacje branżowe czy izby gospodarcze – dla których tworzone są narzędzia pozwalające na efektywne korzystanie z dorobku ZSK.

Czytaj»

Sektorowe rady ds. kompetencji w służbie Zintegrowanemu Systemowi Kwalifikacji

W trakcie wieloletniej debaty na temat roli Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji zwykło się mówić, że jest on mostem łączącym edukację i rynek pracy. Do elementów zapewniających jego stabilną konstrukcję zaliczamy między innymi sektorowe rady ds. kompetencji. Aby lepiej poznać ich znaczenie, warto zastanowić się, jaką pełnią rolę – przęseł, a może podpór?

Czytaj»

Sektorowe ramy kwalifikacji na rynku pracy

Nawet najlepszej jakości kwalifikacje, odpowiadające na bieżące potrzeby gospodarki, nie spełnią swojej funkcji, jeżeli pracodawcy nie będą umieli rekrutować osób z odpowiednimi kompetencjami. Co więcej, przedsiębiorcy niejednokrotnie nie są świadomi tego, że w systemie edukacji nadawane są kwalifikacje (certyfikaty, dyplomy), których potrzebują i poszukują. To właśnie ta myśl stała u podstaw pomysłu wdrażania sektorowych ram kwalifikacji w firmach.

Czytaj»

Drinki ze słomką, czyli walidacje w okresie wakacyjnym

Wydawać by się mogło, że wakacje to czas odpoczynku i relaksu – jednak nie dla studentek Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, które zdecydowały się nabyć w tym czasie kompetencje barmańskie. Jednak zanim zaczęły shakować, stiringować, blendować, leyerować czy flamingować ulubione drinki turystów w cieniu palm czy w alpejskim kurorcie, albo przynajmniej na Krupówkach, musiały potwierdzić swoje kwalifikacje.

Czytaj»