Było to ulubione motto Clare’a Drake’a, legendarnego kanadyjskiego trenera hokeja na lodzie, szkolącego męską drużynę hokejową na Uniwersytecie Alberty w Edmonton. Edukował on nie tylko rzeszę hokeistów i trenerów, ale przede wszystkim siebie. Jego uczniowie, przyszli trenerzy drużyn występujących w najlepszej hokejowej lidze na świecie, National Hockey League (NHL), mówili, że trener Drake nieustannie dzielił się wiedzą i doświadczeniem. Dlaczego? Ponieważ całym sercem wierzył w ideę uczenia się przez całe życie i nie ulegało wątpliwości, że zawsze wypracuje sposób na usprawnienie danego działania. Jego postawa była inspiracją dla wielu pokoleń trenerów i hokeistów osiągających liczne sukcesy osobiste i drużynowe.
Pobierz i przeczytaj najnowsze wydanie Kwartalnika ZSK
Podzielę się z Wami moją przygodą z hokejem na lodzie. W 2020 r. uzyskałem licencję zawodnika Polskiego Związku Hokeja na Lodzie i zagrałem swój pierwszy oficjalny mecz w 3. lidze hokeja na lodzie w barwach Torpedy Warszawa. Stało się to siedem lat po tym, gdy po raz pierwszy zacisnąłem dłonie na kiju hokejowym i zrobiłem wszystko, co w mojej mocy, żeby dzień, w którym włożyłem łyżwy hokejowe, nie był moim ostatnim. W wieku trzydziestu ośmiu lat nauka hokeja na lodzie uświadomiła mi, że uczeniu się pomagają nie tylko pokora i szacunek, ale przede wszystkim odpowiednie nastawienie.
Dlaczego przytaczam tę osobistą historię? Moja drużyna i trener pomogli mi lepiej zrozumieć ulubione motto trenera Drake’a. Jeżeli uczymy się dla samych zasług (zwycięstw, pucharów), a nie czerpiemy radości z uczenia się i dzielenia tym, czego się nauczyliśmy z innymi, to bardzo szybko uczenie się straci dla nas swój podstawowy sens lub zwyczajnie spoczniemy na laurach.
Kwartalnik ZSK o uczeniu się przez całe życie
Oddajemy w Wasze ręce czwarty numer kwartalnika w całości poświęcony idei uczenia się przez całe życie. Dowiecie się z niego, że edukacja nie kończy się w szkole czy na uczelni (wywiad ze Stanisławem Drzażdżewskim z MEiN), lecz w ciągu swojego życia kontynuujemy naukę, np. poprzez kursy i szkolenia (edukacja pozaformalna) lub samodokształcanie (edukacja nieformalna). Piszemy również o różnych formach uczenia się i dobrych praktykach także z perspektywy Zintegrowanej Strategii Umiejętności.
Staramy się odpowiedzieć na pytania po co się uczymy i jakie są nasze motywacje. W odpowiedzi na nie pomocne będą badania przeprowadzone przez IBE: „Uczenie się dorosłych Polaków ” i „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce ”.
W numerze tym podkreślamy również znaczenie uczenia się przez całe życie z perspektywy prowadzenia biznesu („Lifelong learning jako filar strategii biznesowej”), a menedżerowie najwyższego szczebla z różnych sektorów, firm i organizacji odpowiadają na pytanie: „Co i dlaczego skłoniłoby dorosłych do uczenia się przez całe życie ?”. Omawiamy też dobre praktyki i programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży przybliżające ZSK oraz projekt „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”.
W roku 2022 Instytut Badań Edukacyjnych życzy Wam czerpania nieustającej radości z uczenia się. Wdrażając Zintegrowany System Kwalifikacji, chcemy budować w Polsce środowisko, które będzie Was wspierać w realizacji osobistych planów edukacyjnych.
Maciej Tauber
Redaktor merytoryczny Kwartalnika ZSK
Lider projektu „Wspieranie funkcjonowania i doskonalenie ZSK na rzecz wykorzystania oferowanych w nim rozwiązań do realizacji celów strategii rozwoju kraju”.