
KOMPETENCJE KADRY IC
Zajmowanie się walidacją wymaga określonych kompetencji. Posiadanie ich przez osoby zaangażowane w działania jest ważne dla jakości nadawania kwalifikacji.
Jakie kompetencje powinny mieć osoby zaangażowane w prowadzenie walidacji efektów uczenia się? O czym warto pamiętać, budując sieć pracowników lub współpracowników? Jakie role, zadania, kompetencje warto wziąć pod uwagę?
Przygotowaliśmy materiały, które mogą pomóc instytucjom certyfikującym (IC) w odpowiedzi na te pytania. Opisaliśmy kompetencje związane z planowaniem, organizacją oraz prowadzeniem walidacji. Pominęliśmy wymagania dotyczące wiedzy i doświadczenia zawodowego wynikające ze specyfiki kwalifikacji, ponieważ są one najczęściej zawarte w opisie danej kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej.
W poniższych opisach znajdują się kompetencje:
- ogólne, które warto mieć, niezależnie od roli w planowaniu, organizowaniu czy prowadzeniu walidacji, np. komunikowanie się;
- specyficzne, szczególnie pomocne przy wykonywaniu konkretnych zadań, np. weryfikacji efektów uczenia się, prowadzeniu doradztwa.

Ogólne informacje o osobach zaangażowanych w walidację

ASESOR WALIDACYJNY
Osoba zajmująca się weryfikacją efektów uczenia się. Przykładowe zadania asesora:
- sprawdzanie kompetencji osób przystępujących do walidacji przy użyciu narzędzi do weryfikacji efektów uczenia się
- analiza działań i wyników osób przystępujących do walidacji
- formułowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
- współpraca z innymi osobami zaangażowanymi w walidację
PDF 226 KB

DORADCA WALIDACYJNY
Osoba zajmująca się wsparciem osób zainteresowanych przystąpieniem do walidacji lub ubiegających się o uzyskanie kwalifikacji w identyfikowaniu i dokumentowaniu efektów uczenia się. Przykładowe zadania doradcy walidacyjnego:
- budowanie relacji z osobami przystępującymi do walidacji
- posługiwanie się narzędziami do identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się, w tym dobór tych narzędzi i dopasowanie do potrzeb osób przystępujących do walidacji
- analizowanie i podsumowanie sytuacji osób przystępujących do walidacji
- przygotowywanie planów rozwoju wraz z osobami, które wspiera
PDF 230 KB

KOORDYNATOR WALIDACJI IC
Osoba zajmująca się organizacją i prawidłowym przebiegiem walidacji w IC. Przykładowe zadania koordynatora:
- przygotowanie organizacyjne walidacji w IC
- koordynowanie przebiegu obsługi osób przystępujących do walidacji
- zapewnienie prawidłowego przebiegu walidacji w IC
- wsparcie i organizowanie pracy zespołu osób zaangażowanych w walidację
PDF 228 KB
Jakie korzyści płyną z opracowania i korzystania z opisów kompetencji osób zaangażowanych w walidację w instytucji? Poniżej przedstawiamy kilka z nich:
- pomagają w identyfikowaniu i porządkowaniu kompetencji oraz potencjału pracowników oraz w rekrutacji i planowaniu rozwoju pracowników;
- służą do mapowania kompetencji istotnych do realizacji celów IC, zaplanowanych zadań i uzyskania oczekiwanych korzyści osób lub zespołu osób;
- pomagają w określaniu wymagań kompetencyjnych dla osób prowadzących (a także planujących i organizujących) walidację efektów uczenia się w instytucjach certyfikujących;
- dzięki nim sprawniej można identyfikować potrzeby i poziom przygotowania IC do pełnienia swojej roli (np. w formie listy kontrolnej, tzw. checklisty);
- pomagają w dokonywaniu samooceny posiadanych kompetencji związanych z prowadzeniem lub planowaniem walidacji efektów uczenia się przez osoby zajmujące się tymi zadaniami (np. poprzez porównanie swoich kompetencji z udostępnionymi zestawami efektów uczenia się).
Poniżej do pobrania instrukcja dotycząca korzystania z materiałów oraz proponowane opisy kompetencji.