KWARTALNIK ZSK 2/2022
Zapraszamy do zapoznania się z najnowszymi artykułami Kwartalnika ZSK.
Tematem głównym publikacji jest świat nowoczesnych technologii. Przedstawiamy szanse rozwoju dla naszego kraju w dobie czwartej rewolucji przemysłowej. Wskazujemy także na innowacyjne rozwiązania w obszarze edukacji oraz zarządzania kompetencjami.
Zgłębiliśmy wątki technologii wodorowych, edukacji 4.0 oraz sztucznej inteligencji. Przedstawiamy również konkretne przykłady kwalifikacji rynkowych odpowiadających potrzebom nowoczesnych technologii oraz wskazujemy na aplikacje, które mogą nam w tym pomóc.
W numerze
Technologia narzędziem, a nie celem
W grudniu 2021 r. Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba po raz pierwszy przywitał się ze Wszechświatem. W lipcu 2022 r. NASA podzieliła się z nami niesamowitym świadectwem zarejestrowanym w podczerwieni przez to niezwykłe urządzenie. A to dopiero początek!
Cyfrowa Reindustrializacja
Obecnie Polska stoi w obliczu wyjątkowej szansy wymagającej konsekwentnego i nieszablonowego inwestowania w kapitał ludzki i tworzenia kapitału intelektualnego, który powinien być „ropą naftową” i półprzewodnikami” naszej gospodarki.
Wodorowe technologie przyszłości
Technologia wodorowa zatacza ogromne koło, wpisując się w naturalny obieg wody w przyrodzie. Rozwijający się sektor będzie wymagał dostosowania istniejących kwalifikacji rynkowych do wymagań kształtujących się łańcuchów dostaw i wykorzystania wodoru.
Edukacja 4.0
Czy śladem rewolucji przemysłowej, w edukacji także dojdzie do podobnej rewolucji? Jaki wpływ mają rozwijające się technologie na edukację?
Kwalifikacje rynkowe w służbie technologii
O tym, że żyjemy w czasach czwartej rewolucji przemysłowej (przemysł 4.0) napisano już wiele; że pandemia COVID-19 przyspieszyła zmiany, które i tak by się wydarzyły – też mówi się coraz więcej. Ledwo oswoiliśmy się z wszechobecną automatyzacją, równoległym funkcjonowaniem w dwóch światach – wirtualnym i rzeczywistym, a już ogłasza się piątą rewolucję przemysłową i powstają założenia przemysłu 5.0. Jak się w tym odnaleźć i co ma do tego ZSK?
Sztuczna inteligencja w ZRK
Jednym z obszarów działań realizowanych w ramach projektu “Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (etap 2)” jest tzw. sztuczna inteligencja (AI). Prace w tym zakresie są prowadzone zgodnie z realizacją celów Zadania 5, którego zespół tworzy nowe i rozwija istniejące narzędzia za pomocą technik AI, wspartych analizą lingwistyczną i statystyczną. Artykuł ten nakreśla przewidziane kierunki działania w projekcie odnoszące się do nowych narzędzi w ZRK.
Moje Portfolio
Aplikacja, za pomocą której zaprezentujesz wszystkie swoje kompetencje i dowody na ich osiągnięcie.
Mikropoświadczenia, czyli edukacja nie kończy się nigdy
Co zrobić, by w toku edukacji trwającej przez całe życie każdy z nas mógł potwierdzać kompetencje zdobyte w krótszych cyklach uczenia się, również w ramach samokształcenia? Odpowiedzią na to pytanie są mikropoświadczenia.
Program P-TECH łączy biznes, edukację i rynek pracy
Nieustannie poszukujemy coraz lepszych rozwiązań w edukacji. Globalny program P-TECH jest pionierską inicjatywą IBM, mającą na celu przygotowanie młodych ludzi do wejścia na rynek pracy XXI wieku. Instytut Badań Edukacyjnych jest partnerem merytorycznym programu – wspiera w opisach kwalifikacji rynkowych oraz organizuje spotkania dotyczące wiedzy na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i rozwoju idei uczenia się przez całe życie.
Robotyzacja wyzwaniem dla edukacji
Jakie wyzwania dla edukacji niosą za sobą robotyzacja i automatyzacja, o tym między innymi rozmawialiśmy w gronie ekspertów, badaczy rynku i przedsiębiorców podczas konferencji „Wyzwania robotyzacji” zorganizowanej 8 czerwca w Gdańsku.
Człowiek renesansu w dobie nowych technologii
O uczeniu się przez całe życie i łączeniu różnych zainteresowań rozmawiamy z dr. Bartłomiejem Iwańczakiem.
IBE laureatem Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju!
Już po raz drugi Instytut Badań Edukacyjnych otrzymał prestiżowe wyróżnienie – Polską Nagrodę Inteligentnego Rozwoju. Tym razem kapituła przyznała nagrodę w kategorii „Marka Przyszłości” za opracowanie innowacyjnego Systemu Odznaka+.