Wydarzenie poświęcone było rozwojowi rynku pracy i zmianom na nim zachodzącym, oraz – co za tym idzie – zmianom w zapotrzebowaniu na rozmaite kwalifikacje i wyzwaniom, jakie w związku z tym powstają. Uczestnicy rozważali kierunki rozwoju edukacji, tak aby najlepiej odpowiadała ona na zapotrzebowanie na fachowców oraz to, w jaki sposób nowoczesne techonologie mogą wesprzeć rozwój poszczególnych obszarów gospodarki.
Słowo wstępne wygłosił Piotr Bartosiak, dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego w Ministerstwie Edukacji i Nauki.
Na program Kongresu złożyły się wystąpienia i prezentacje, dyskusje panelowe i warsztaty. Część z nich poprowadzili przedstawiciele IBE.
Lech Boguta, naczelnik Wydziału Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz Maciej Tauber, lider projektu ZSK 6, podczas prezentacji “Zintegrowany System Kwalifikacji jako wspieranie polityki uczenia się przez całe życie” podsumowali dotychczasowe działania wdrożeniowe ZSK.
>>> prezentacja: “Zintegrowany System Kwalifikacji jako wspieranie polityki uczenia się przez całe życie – podsumowanie działań wdrożeniowych”
Aleksandra Leyk (ekspertka w tematyce walidacji i trenerka w tym obszarze), Roksana Pierwieniecka (główna ekspertka ds. walidacji) i Irmina Sokulska (ekspert merytoryczny ds. walidacji i uczenia się przez całe życie) zaprezentowały narzędzia opracowane w ramach projektów dotyczących Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji: Metodę Bilansu Kompetencji oraz aplikację Moje Portfolio. Służą one identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji, mogą być używane w celach rozwojowych, jak i jako przygotowanie do zdobycia kwalifikacji.
>>> prezentacja: “Kwalifikacje i kompetencje – czy narzędzia cyfrowe mogą ułatwić ich rozpoznanie?”
Maciej Tauber, wraz ze swoimi gośćmi: Piotrem Kunyszem (AWF Wrocław) oraz Radosławem Szafranowiczem-Małozięciem (Kadry Turystyki) omówili dobre praktyki wdrażania kwalifikacji z edukacji pozaformalnej, na przykładzie kwalifikacji snowboardowych oraz pilotowania imprez turystycznych.
Dr Natalia Kopeć-Panek (główna ekspertka ds. współpracy z instytucjami certyfikującymi) i Boris Poleganow (ekspert główny ds. rozwoju oferty kwalifikacji spoza edukacji formalnej) w trakcie prowadzonego przez siebie warsztatu przedstawili warunki brzegowe przygotowania dobrego opisu kwalifikacji. Dyskutowali również o bazie, która pozwala określić charakter kwalifikacji.
>>> prezentacja: “Jak tworzyć nowe kwalifikacje sektorowe?”
Zespół Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji w składzie: dr Emilia Danowska-Florczyk (wicelider projektu ZRK3), dr Bartłomiej Iwańczak (ekspert informatyk-starszy specjalista (backend)), Monika Parys (ekspert kluczowy Zadania 2 w projekcie ZRK3), Robert Ziółkowski (ekspert ZRK); opowiedział, jak narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą wspierać planowanie rozwoju umiejętności.
>>> prezentacja: “Jak narzędzia oparte na AI mogą wspierać planowanie rozwoju umiejętności”
„To był naprawdę dobrze wykorzystany czas. Mieliśmy okazję nie tylko podsumować dotychczasowe osiągnięcia, ale także zapoznać się z kolejnymi wyzwaniami w zakresie kształcenia i doradztwa zawodowego, współpracy pracodawców i instytucji edukacyjnych oraz uczenia się przez całe życie. Czerpaliśmy wzajemnie ze swoich doświadczeń, poznawaliśmy najlepsze praktyki i każdy uczestnik z pewnością nawiązał wiele wartościowych kontaktów. Współpraca przy tak ważnych z perspektywy polityki edukacyjnej państwa projektach to podstawa” – powiedział Maciej Tauber, lider projektu ZSK 6.