KWARTALNIK ZSK 4/2022
Zapraszamy do zapoznania się z najnowszymi artykułami Kwartalnika ZSK.
Tematem przewodnim numeru są kwalifikacje. Dlatego w Kwartalniku ZSK podsumowaliśmy 2022 rok prezentując nowe kwalifikacje rynkowe. Jednocześnie pokazaliśmy, z wielu perspektyw, jakie korzyści płyną z opracowania opisu kwalifikacji. Zachęcamy także do analizy procesu włączania do ZSK kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych.
Co jeszcze w Kwartalniku ZSK? Artykuły dotyczące: kształtowania nawyku rozwoju; traktowania opieki nad bliskimi niesamodzielnymi jako pracy; kompetencji transwersalnych oraz komunikatywności.
W numerze
Kwartalnik ZSK – dwa lata
Kwartalnik jest bazą informacji na temat idei uczenia się przez całe życie oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Ma na celu integrację wokół ZSK ekspertów zajmujących się rynkiem pracy i uczeniem się przez całe życie – naukowców, doradców zawodowych, specjalistów od HR oraz nauczycieli.
Nowe kwalifikacje rynkowe w ZSK
W 2022 r. Zintegrowany System Kwalifikacji stał się bogatszy o 31 nowych kwalifikacji rynkowych. Poniżej zostały przedstawione niektóre z nich. Zostały one włączone do systemu pod koniec ubiegłego roku, w zdecydowanej większości przez ministra rozwoju i technologii.
Korzyści zwielokrotnione
O korzyściach (nie tylko finansowych) wynikających z włączenia kwalifikacji rynkowych do ZSK nie trzeba już nikogo przekonywać. Namysł nad stworzeniem narzędzi umożliwiających potwierdzanie kompetencji może skutkować opracowaniem koncepcji kilku powiązanych ze sobą kwalifikacji. Takie rozwiązania funkcjonują w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, z pożytkiem dla osób uczących się, instytucji certyfikujących i pracodawców.
Opis kwalifikacji – między drogą a celem
„Nikt nie opisuje kwalifikacji, bo chce, tylko po to, żeby na niej zarabiać”– powiedział jeden z prelegentów podczas II Forum Interesariuszy, które odbyło się w Warszawie 9 listopada 2022 roku. Czy to prawda? Czy rzeczywiście organizacje, które decydują się na przygotowanie opisu kwalifikacji, kierują się wyłącznie chęcią zysku?
Kwalifikacje z kategorii studiów podyplomowych a ZSK
Włączanie do ZSK kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych – związane z tym szanse i bariery – stan na rok 2022.
Jak opisać kwalifikację rynkową i zaprojektować dla niej walidację? Przewodnik
Przewodnik to cenne źródło wiedzy dla wszystkich osób zainteresowanych opisaniem kwalifikacji rynkowej zgodnie z założeniami Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Opiekuję się… Pracuję?
Długotrwała opieka nad sędziwym rodzicem, dzieckiem z niepełnosprawnością czy partnerem po ciężkim wypadku to przede wszystkim akt odpowiedzialności i troski. Jednak na gruncie polityki społecznej warto potraktować sprawowanie opieki jako pracę – przynajmniej z trzech zasadniczych powodów, z których jeden wiąże się z rozwijaniem postawy uczenia się przez całe życie i możliwością zdobywania kwalifikacji.
Nawyk rozwoju – jak pozostać profesjonalistą w uczeniu
Edukacja rozwija się tak szybko, że należy zadać sobie pytanie „Jak rozwijać się efektywnie?”. Nie jest sztuką dotarcie do treści o edukacji, lecz wyłowienie tych, które są wartościowe i włączenie ich w projekt autorozwoju. Są na to sposoby.
Walidacja kompetencji transwersalnych
Metoda Bilansu Kompetencji oraz Moje Portfolio w międzynarodowym projekcie TRANSVAL-EU.
Język ZSK – komunikatywność w różnych wymiarach
ZSK nie jest systemem tylko dla tych, którzy chcą tworzyć i nadawać kwalifikacje. System ma służyć wszystkim, a więc oprócz specjalistów również osobom np. z niewielkimi zasobami wiedzy lub dysfunkcjami poznawczymi, dlatego warto się postarać, żeby mówić i pisać o nim w sposób zrozumiały, precyzyjny i dostępny.