KWARTALNIK ZSK 4/2021
Ostatnie wydanie Kwartalnika ZSK w 2021 roku w całości poświęcone jest idei uczenia się przez całe życie (LLL, lifelong learning).
Zapraszamy do przeczytania wywiu ze Stanisławem Drzażdżewskim z Ministerstwa Edukacji i Nauki, który wyjaśnił, dlaczego edukacja nie kończy się w szkole czy na uczelni, lecz każdy z nas kontynuuje naukę.
W Kwartalniku ZSK pojawił się również artykuł również o różnych formach uczenia się, dobrych praktykach z perspektywy Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Przybliżamy także wyniki badań – „Uczenie się dorosłych Polaków ” oraz „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce ”.
W numerze tym podkreślamy również znaczenie uczenia się przez całe życie z perspektywy prowadzenia biznesu, przybliżamy programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży w kontekście ZSK oraz zwracamy uwagę na projekt „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”.
W numerze
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/shutterstock_1515956738-1024x567.jpg)
Co ma hokej do uczenia się przez całe życie?
Niesamowite jest to, co możemy osiągnąć kiedy nie zwracamy uwagi na to, komu przypisane zostaną zasługi.
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/shutterstock_520881982-1-1024x576.jpg)
Edukacja dorosłych nie kończy się na uczelni
Dorośli chcą się uczyć, ale nie chcą słuchać wykładów, siedząc w ławce. Wolą współdziałanie, zespołowe rozwiązywanie problemów oraz wymianę wiedzy i doświadczeń. – Jeśli pyta się ich o uczestnictwo w kształceniu i szkoleniu, to z powodu skojarzeń z edukacją podobną do formalnej zdecydowana większość wykazuje rezerwę – wyjaśnia Stanisław Drzażdżewski z Ministerstwa Edukacji i Nauki, tłumacząc, z czego wynikają problemy w badaniach uczenia się dorosłych w Polsce.
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/shutterstock_2044316048.jpg)
Uczenie się przez całe życie
Co i dlaczego mogłoby sprawić, że dorośli chętniej by się rozwijali i uczyli przez całe życie?
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/LLL.png)
O uczeniu się przez całe życie warto rozmawiać już od przedszkola
Już starożytni podkreślali, że kształtowanie aktywnej postawy uczenia się przez całe życie warto rozpoczynać jak najwcześniej.
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/shutterstock_1785148856-1024x576.jpg)
Uczenie się w dorosłości może zmieniać życie
W Instytucie Badań Edukacyjnych przeprowadziliśmy wywiady w ramach badania „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce”. Historie naszych rozmówców pokazują, że zdobywanie umiejętności i korzyści z tym związane mają różne oblicza. Uczenie się pomaga nie tylko w pracy, ale może też wzmacniać pewność siebie oraz zwiększać poczucie satysfakcji z życia.
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/shutterstock_1042701571-1024x576.jpg)
Lifelong learning jako filar strategii biznesowej
Lifelong learning to idea, która przenika w ostatnich latach przestrzeń naukową, społeczną i biznesową. Jednym z najważniejszych wyzwań cywilizacyjnych jest konieczność zdobywania nowych kompetencji i kwalifikacji po to, by móc odnaleźć się w świecie nieustannie zmieniającej się technologii, złożoności procesów ekonomicznych, społecznych i kulturowych. Czy w perspektywie coraz większego znaczenia gospodarek opartych na wiedzy uczenie się przez całe życie może stać się fundamentem skutecznej strategii biznesowej?
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/shutterstock_1067946317-1024x576.jpg)
Dlaczego dorośli uczą się pozaformalnie?
Atrakcyjna oferta szkoleniowa, dostępność usług, a może samo nastawienie do nauki? Co decyduje o tym, że niektórzy podnoszą swoje umiejętności, inni zaś tego nie robią? Jakie cechy charakteryzują aktywnych edukacyjnie dorosłych, a jak można opisać osoby bierne? Odpowiedzi na te pytania nie są łatwe, uczenie się w dorosłości jest bowiem zjawiskiem wielowymiarowym, podatnym zarówno na uwarunkowania mikro-, mezo-, jak i makrostrukturalne.
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/shutterstock_176027345.jpg)
Jak uczą się osoby dorosłe? Dobre praktyki edukacyjne
Idea uczenia się przez całe życie staje się w ostatnich latach coraz bardziej powszechna. Dzieje się tak zarówno ze względu na dynamiczne przekształcanie się rynku pracy, jak i potrzebę podnoszenia poziomu jakości życia w zmieniającym się świecie. Projekt „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych” daje wyraz tym tendencjom, testując innowacyjne modele wsparcia edukacyjnego osób powyżej 25 roku życia.
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/Bez-nazwy-2-1024x576.jpg)
COVID, blask bitcoina a uczenie się przez całe życie
Uczyć się przez całe życie warto nie tylko w kontekście zawodowym. To ważny aspekt w każdym obszarze życia człowieka: także osobistym, obywatelskim, społecznym, a nawet finansowym.
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/shutterstock_1920182444-1024x576.jpg)
Model uczącej się osoby dorosłej w świetle zapisów ZSU 2030
W obliczu zachodzących w szybkim tempie zmian społecznych i gospodarczych namysł nad zestawem umiejętności osób dorosłych nabiera coraz większego znaczenia. W tym kontekście kluczowe jest, by dorosły był świadomym uczestnikiem procesu uczenia się, co oznacza, że zna swoje potrzeby, możliwości i ograniczenia oraz adekwatnie do nich projektuje i realizuje proces uczenia się.
![](https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/shutterstock_1775733875-1024x576.jpg)
Kwalifikacje w turystyce – pytania i odpowiedzi
Chcesz zostać pilotem wycieczek, ale nie wiesz od czego zacząć? A może prowadzisz firmę turystyczną, która chciałaby wydawać certyfikaty? Jeśli tak, to dobrze trafiłeś.