Prezentowane podczas Konferencji zagadnienia obejmowały:
- dyskusję o różnicach pomiędzy telepracą a pracą zdalną. Wskazano, że większość firm decyduje się obecnie na pracę zdalną częściową jako złoty środek i najlepsze rozwiązanie;
- zwrócenie uwagi na konieczność zmiany prawa pracy, dostosowaniu go do nowej rzeczywistości;
- migrantów ekonomicznych na polskim rynku pracy oraz tego jak odnajdują się na nim migranci wojenni. Podkreślono m.in. że potrzebny jest system długofalowego wsparcia i asymilacji migrantów w środowiskach pracy. Konieczna jest praca nad polityką migracyjną z uwzględnieniem integracji w polskim społeczeństwie;
- nowoczesne technologie w miejscu pracy. Zastanawiano się, w jaki sposób wpływają one na organizację pracy oraz zadania działów HR oraz poruszono kwestię roli AI w obecnym środowisku pracy;
- budowanie kultury otwartości w organizacji w odniesieniu do kwestii wielopokoleniowości.
Pierwszego dnia Maciej Tauber, lider projektu ZSK 6, wziął udział w panelu „Strategia umiejętności na polskim rynku pracy”.
W panelu, moderowanym przez Sławomira Szymczaka, Eksperta Departamentu Pracy Konfederacji Lewiatan uczestniczyli: Ewa Rumińska-Zimny (Wiceprezeska Stowarzyszenia Kongres Kobiet), Kamila Skorupińska (Dyrektorka ds. personalnych, Medicover), Maciej Tauber (Lider projektu ZSK 6), prof. Joanna Żukowska (Wicedyrektorka, Instytut Przedsiębiorstwa, Kierownik Zakładu Przedsiębiorczości i Otoczenia Biznesu, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Viktor Fleischer (Ekspert, Austrian Federation of Industries), Robert Plummer (Senior Adviser, BusinessEurope).
Uczestnicy rozmawiali o tym, jak niedostosowanie umiejętności i kwalifikacji kandydatów do aktualnych potrzeb pracodawców stanowi jedną z największych barier rozwoju firm. Zastanawiali się nad tym, czy reskilling i upskilling stają się koniecznością, które kompetencje i kwalifikacje są najbardziej pożądane na polskim rynku pracy oraz o tym, jak dostawać system edukacji do potrzeb pracodawców?
Maciej Tauber wskazał istotność roli edukacji nieformalnej, ponieważ tam właśnie znajduje się przestrzeń na rozwój. Zaapelował też o tworzenie przyjaznych doświadczeń edukacyjnych z uwzględnieniem potrzeb i pasji zatrudnionych osób. Jak wynika z badań, zaangażowanie w edukację formalną jest na poziomie 2,5%, a w edukację pozaformalną 25%.
Z kolei na pytanie o rolę edukacji formalnej lider ZSK 6 podkreślił, że szkoła przede wszystkim powinna kłaść nacisk na rozwój kompetencji kluczowych na różnych poziomach, ponieważ w kontekście wyzwań nowoczesnej technologii nadal podstawą jest komunikacja, czego przykładem są prompty dla sztucznej inteligencji. Zwracał także uwagę na istotność rozwijania i wspierania tzw. 4k, czyli kompetencji miękkich, kooperacji, kreatywności i krytycznego myślenia.
Warsztaty online
Trzeciego dnia Konferencji eksperci ZSK: Martyna Kruszyńska-Ostrowska (Główna analityczka ds. współpracy ze środowiskami branżowymi), Dariusz Sikorski (Ekspert ds. współpracy ze środowiskami branżowymi) oraz Aleksandra Wojciechowska (Ekspertka ds. współpracy ze środowiskami branżowymi), poprowadzili warsztat online „Zintegrowany System Kwalifikacji odpowiedzią na zmieniający się rynek pracy”. Podczas warsztatu zaprezentowano rozwiązania wspierające pracowników i pracodawców w poruszaniu się po dynamicznie zmieniającym się rynku pracy i przedstawiono założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, jego rozwój oraz narzędzia przydatne w planowaniu ścieżki kariery.
Zespół zaprezentował następujące narzędzia i opcje wsparcia:
- Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji – rejestr publiczny, który gromadzi informacje o wszystkich kwalifikacjach włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
- Metoda Bilansu Kompetencji – umożliwia rozpoznanie i uporządkowanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych zdobytych w różnym czasie i miejscu oraz określenie predyspozycji i zainteresowań osoby pod kątem założonego celu;
- Moje Portfolio – pomaga rozpoznać i nazwać wiele kompetencji, o których często się nie pamięta lub nie zdaje sobie sprawy z ich posiadania, udokumentować je oraz dostrzec swoje mocne strony, a także obszary i kierunki do rozwoju;
- Kompas – narzędzie dla osób poszukujących pracy, doradców zawodowych, dorosłych chcących się przekwalifikować lub uzyskać dodatkowe kwalifikacje. Aplikacja pomaga wybrać kwalifikacje zgodnie z zainteresowaniami;
- Kompas Szkolnictwa Branżowego – ponad 200 zawodów i kwalifikacji zawodowych ze szkolnictwa branżowego określonych w podstawach programowych kształcenia w zawodach z 2019 r. Zawody są pogrupowane wg obszarów kształcenia i branż;
- Czatbotka Zeterka – nowe narzędzie wspierające użytkowników portalu http://kwalifikacje.gov.pl, którzy przeglądają Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji
- nasze publikacje: https://kwalifikacje.gov.pl/publikacje-zintegrowanego-systemu-kwalifikacji i https://kwalifikacje.edu.pl/publikacje/;
- nasze strony www: https://kwalifikacje.gov.pl i https://kwalifikacje.edu.pl;
- seminaria, webinary, konferencje.
#FunduszeUE