KWARTALNIK ZSK 2/2023
W numerze
Interesariusze ZSK – współpraca i komunikacja
Kwartalnik ZSK to miejsce debaty publicznej oraz przestrzeń do przekazywania praktycznej wiedzy. Zgodnie z przyjętymi założeniami kontynuujemy naszą misję i w numerze 2/2023 Kwartalnika tematem przewodnim są interesariusze. Zaprosiliśmy do wypowiedzi różne podmioty, które pozostają w relacji z ZSK. Spojrzenie na system z tak różnych perspektyw uwydatnia realne korzyści, ale także wyzwania i trudności, jakim trzeba będzie sprostać w najbliższym czasie.
Blaski i cienie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji – doświadczenia ministra we włączaniu kwalifikacji
Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (ZSK) funkcjonuje już siedmiu lat. Tym, co wyróżnia ZSK w stosunku do dotychczas funkcjonujących narzędzi stymulacji i rozwoju rynku pracy, jest sposób wdrożenia tego narzędzia do polskiego porządku prawnego.
Interesariusze ZSK – zmora ekspertów czy niezbędny komponent systemu?
Kim są interesariusze Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i co jest niezbędne dla efektywnej komunikacji przedstawia Jakub Kus, wiceprzewodniczący Rady Interesariuszy ZSK i wiceprzewodniczący Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Budownictwie.
Zdaniem instytucji certyfikującej
Jak wygląda droga od opisu kwalifikacji do pierwszego wydanego certyfikatu i co jest na niej najistotniejsze, podpowiadają przedstawiciele instytucji certyfikujących.
Sektorowe rady ds. kompetencji w praktyce
Pytamy przedstawicieli rad ds. kompetencji o historię ich powstania i rolę w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
Zapewnianie jakości dla kwalifikacji rynkowych w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Istnienie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) ma uzasadnienie jedynie wówczas, gdy ujęte w nim kwalifikacje są wysokiej jakości. Czyli stosowane procedury są wystandaryzowane, a przez to powtarzalne i porównywalne.
Budowanie współpracy sektorowej ze środowiskiem doradców zawodowych
Doradcy zawodowi są grupą kluczową dla transferu wiedzy na temat wymagań kompetencyjnych współczesnego rynku pracy. Podpowiadamy, jak zbudować dobre i efektywne relacje biznesu z doradcami.
Obcy język polski? Oferta nauczania dla migrantów przymusowych z Ukrainy
Nieznajomość języka kraju, do którego przybywają migranci i uchodźcy, stanowi jedną z najważniejszych barier w procesie integracji, a także w dostępie do rynku pracy. Potrzebujemy systemowych możliwości i narzędzi nauki języka polskiego oraz uczynienia kursów językowych jednym z priorytetów polityki migracyjnej.
Sektorowa Rada ds. Kompetencji Nowoczesne Usługi Biznesowe (NUB)
Ważny, dynamicznie rozwijający się sektor nowoczesnych usług biznesowych wymaga świetnie wyszkolonych kadr. Oznacza to konieczność dobrej współpracy między rynkiem pracy a uczelniami, systematycznego włączania kwalifikacji zawodowych do ZSK oraz prężnie działającej sektorowej rady ds. kompetencji.
Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyka
Małgorzata Rafał, sekretarz Rady, prezentuje działania SRKT, jej cele i sukcesy.
Zasoby cyfrowe dla kadr prowadzących walidację oraz dla kandydatów
Pakiet materiałów dla osób organizujących i prowadzących walidację oraz dla osób przystępujących do walidacji.