Na czym polega praca w korporacji?
Korporacja to firma, która charakteryzuje się przede wszystkim rozbudowaną strukturą. W wielu działach pracuje wielu różnych specjalistów. Każdy z działów ma za zadanie realizację celów biznesowych wyznaczonych przez zarząd firmy. Struktura korporacji jest najczęściej hierarchiczna – pracą poszczególnych zespołów kierują managerowie, którzy są odpowiedzialni za wyniki pracy danego działu.
Cechą pracy w korporacji jest także ścisły podział obowiązków i przestrzeganie procedur. Każdy z pracowników wykonuje swoją pracę zgodnie z ustalonymi wytycznymi, a efektywność jego pracy jest oceniana według określonych wskaźników.
Jakie są zalety pracy w korporacji?
Praca w korporacji to dobre wyjście dla osób, które rozpoczynają swoją zawodową karierę. Dobre (z reguły) zarobki, stabilne zatrudnienie i awans na jasnych zasadach to zalety, które doceni każdy junior. Zaletą pracy w korpo jest często jasny zakres obowiązków – wiesz, czego się od Ciebie oczekuje.
Nie bez znaczenia jest także fakt, że praca w korporacji to możliwość rozwoju zawodowego – i to na koszt firmy. Korporacje inwestują w szkolenia dla swoich pracowników. Do tego młody pracownik może czerpać know-how od bardziej doświadczonych kolegów z zespołu.
Ponadto praca w dużej firmie wiąże się z wieloma innymi benefitami – premie, dofinansowania do wakacji i opieki zdrowotnej, firmowe lunche, karta Multisport czy wyjazdy integracyjne.
Jakie są wady pracy w korporacji?
Praca dla korporacji to także wyzwania. Jedną z częstych wad pracy w dużej firmie jest mały wpływ na zakres wykonywanych obowiązków i konieczność dostosowania się do ustalonych wymogów i sztywnych zasad.
Stresujący bywa także przymus osiągnięcia określonych efektów i drobiazgowe rozliczanie pracowników. Prowadzi to często do pracy pod presją czasu, wyrabiania nadgodzin oraz atmosfery rywalizacji w zespole.
Dla wielu osób problemem może być także po prostu skala firmy. W korporacji trudno znać wszystkich współpracowników. Dla większości osób z innych działów jesteśmy anonimowi, co nie sprzyja zacieśnianiu relacji i budowaniu zaufania. Można się tu poczuć jak mało znaczący trybik wielkiej maszyny, co nie każdemu odpowiada.
Dla kogo jest praca w korporacji?
Bez wątpienia praca w dużej firmie to ścieżka dla tych, którzy lubią i chcą wspinać się po szczeblach kariery. Są gotowi do ciężkiej pracy, często w nadgodzinach, i lubią rywalizację. Ponadto chcą inwestować czas i wysiłek w naukę przez całe życie.
I nie chodzi tu wyłącznie o kompetencje czysto zawodowe. Dużą rolę odgrywa także nauka umiejętności miękkich, takich jak odporność na stres, asertywność, sprawna komunikacja czy zarządzanie czasem. Takie umiejętności przydają się zresztą nie tylko w korporacji, a w całym życiu zawodowym i prywatnym. Jak zdobyć ważne umiejętności i uzyskać wiarygodny certyfikat, dowiesz się np. na stronie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, gdzie znajdziesz m.in. opisy wielu przydatnych kwalifikacji, takich jak choćby Zarządzanie konfliktem w organizacji.
Praca w korporacji – tak czy nie?
Coraz częściej nawet wielkie firmy rezygnują z wizerunku molochów, które traktują pracowników wyłącznie jak trybiki w maszynie do osiągania zysków. Zamiast tego stawiają na budowanie lojalności pracowników poprzez dbanie o zdrowe i przejrzyste relacje w pracy. Jeśli więc chcesz aplikować do dużej firmy, sprawdź, jak wygląda jej kultura pracy i jakimi wartościami kieruje się firma. To pomoże Ci podjąć decyzję, czy praca w korporacji to Twoja droga.
Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat