Uczestniczymy w XVI Konferencji European Sociological Association, „Tension, Trust and Transformation”

baner XVI Konferencji European Sociological Association, „Tension, Trust and Transformation”
Nasze ekspertki wezmą udział w XVI Konferencji ESA w Porto, podczas której wygłoszą 3 referaty poświęcone zagadnieniom związanym z uczeniem się dorosłych.

XVI konferencja European Sociological Association pt. „Tension, Trust and transformation” skupia się na uchwyceniu doświadczeń ostatnich czasów i globalnych wyzwań, takich jak kryzys wywołany wojną w Europie, nierówności społeczne, a także utrzymujący się poziom populizmu i polityki niestabilności. Dyskusje będą dotyczyć również potencjału pracy socjologicznej w zakresie przekształcającego się wpływu społecznego w różnych sferach. 

>>> program konferencji

W Porto będą nas reprezentować ekspertki zajmujące się prowadzeniem badań jakościowych i ilościowych w projekcie ZSK6: dr Julita Pieńkosz, dr Marta Petelewicz, dr Helena Anna Jędrzejczak, dr Małgorzata Osowska, dr Karolina Messyasz, Agata Pałka, Maria Tulisow, Milena Maj.

Uczestniczki zaprezentują wyniki badań empirycznych realizowanych w Instytucie Badań Edukacyjnych. Będzie to okazja do promocji i umacniania pozycji naukowej instytutu i rozpowszechniania wyników badań, a także do włączenia się w rozwój europejskiej myśli naukowej oraz przybliżenia na forum międzynarodowym współczesnego kontekstu problemów socjologicznych w Polsce i wypracowanych w odpowiedzi na nie działań. 

Jakie referaty przedstawią nasze ekspertki?

„Polish Language Courses. Addressing the Needs of Forced Migrants from Ukraine” – przedstawiony zostanie zakres wsparcia w procesie nauczania języka polskiego dla migrantów z Ukrainy przybyłych do Polski po inwazji Rosji. Wskazana zostanie charakterystyka instytucji prowadzących kursy języka polskiego, specyfika oferty skierowanej do migrantów oraz sposobów uczenia się w kontekście potrzeb uczestników kursów. W ramach referatu wskazane zostaną rozpoznane bariery i trudności instytucjonalne, jak również mocne strony oferty i opracowane praktyczne rozwiązania. Prezentacja jest podsumowaniem dotychczasowych wyników prowadzonego badania dot. uczenia się języka polskiego jako obcego przez migrantów, będącego kontynuacją badania wymiaru instytucjonalnego uczenia się dorosłych (ZSK5).

„Emotions, Institutions, Architecture – Three Routes on the Spatial Social Map of The City. An Example of the Use of the Walking Interviews in the Studies on Identity, Learning and Use of the City” – w referacie przedstawione zostaną wnioski z dwóch badań dotyczących uczenia się przez całe życie w zakresie wspierania tych procesów przez uczelnie (dorobek projektu ZSK 4) i przez instytucje kultury (ZSK6). Wystąpienie pozwoli na przedstawienie trzech aspektów realizowanych badań: perspektywy przestrzennej we wspieraniu LLL, możliwości interpretacji zebranego materiału przez pryzmat emocji osób badanych, uwarunkowań architektonicznych i roli instytucji we wspieraniu LLL, a także zagadnień metodologicznych. Referat będzie okazją do zaprezentowania działalności badawczej IBE na styku socjologii edukacji i socjologii miasta.

„Cultural Determinants of the Adult Learning Participation. Testing of the Theory of Cultural Reproduction” –  bazując na danych z badania pn. “Uczenie się dorosłych Polaków” w referacie  przedstawione zostaną  wyniki  analizy przeprowadzonej metodą równań strukturalnych, której celem było testowanie hipotez dotyczących ciągłości wpływu kapitału kulturowego rodziny pochodzenia na uczestnictwo w edukacji dorosłych. Zagadnienie zaprezentowane zostanie  w świetle teorii reprodukcji oraz interpretowane w kontekście problematyki poruszanej przez badaczy uczenia się w dorosłości. Wyniki stanowią wkład w obszar badań nad nierównościami edukacyjnymi, zwłaszcza w wyjaśnieniu paradoksu nierównego zapotrzebowania na kształcenie się przez całe życie, gdzie osoby o dużych potrzebach uczestniczą w mniejszym stopniu. 

European Sociological Association  (Europejskie Stowarzyszenie Socjologiczne) ma na celu wspieranie   badań socjologicznych, nauczania i komunikacji między socjologami oraz między  socjologami i innymi naukowcami, jak również zapewnienie socjologii głosu w sprawach europejskich.

Polecamy też publikacje:

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn