Nasze wsparcie dla Branżowych Centrów Umiejętności przy opisie kwalifikacji

dłoń ludzka chwytająca klucz ze światła
Intensywnie wspieramy Branżowe Centra Umiejętności, które w ramach swojego projektu włączają kwalifikacje sektorowe do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK).
[ilustracja: Canva]

Wakacje mogą się wydawać leniwym okresem, jednak Zespół ds. ZSK nie zwalniał, m.in. wspierając Branżowe Centra Umiejętności. Już wkrótce ruszamy do jeszcze intensywniejszej pracy, a tym czasem zapraszamy do powspominania razem z nami jednego z naszych spotkań, które odbyło się w dniach 11-12 lipca 2024 r.

Było to spotkanie pomiędzy Branżowy Centrum Umiejętności w dziedzinie elektroniki przy Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Jarosławiu, a Zespołem ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Instytut Badań Edukacyjnych). Współpraca ma na celu wypracowanie kwalifikacji sektorowej z obszaru elektroniki i włączenie jej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Prowadzili je przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie w ramach projektu pn.: „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce (ZSK 6)” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Boris Poleganow i Krystyna Jezuita – członkowie zespołu zajmującego się wsparciem podmiotów, które chcą włączyć kwalifikacje sektorowe lub wolnorynkowe do ZSK.

„Kwalifikacja, nad którą wspólnie pracujemy, wspierając Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Jarosławiu, wykwalifikowane kadry Szkoły i Partnera przedsięwzięcia – czyli Stowarzyszenia Elektryków Polskich – będzie uwzględniać potrzeby rynku pracy. Będzie też służyć osobom chcącym zdobyć certyfikat, podnieść swoje kompetencje zawodowe lub nawet całkowicie się przekwalifikować” – powiedziała Krystyna Jezuita, ekspert ds. rozwoju oferty kwalifikacji spoza edukacji formalnej, ZSK6 / IBE. 

zdjęcia: Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego w Jarosławiu 
https://powiat.jaroslawski.pl/ 

Na czym polega wsparcie IBE?

Zadaniem  zespołu zajmującego się opisem kwalifikacji jest wsparcie podmiotów w procesie włączenia kwalifikacji sektorowej lub wolnorynkowej do ZSK.

Pierwszym etapem jest wsparcie metodyczne przy opisie kwalifikacji, więc podmioty mogą liczyć m.in. na pomoc w określeniu:

  • zakresu efektów uczenia się, tj. wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, które powinny być ujęte w kwalifikacji;
  • warunków wstępnych, jakie powinna spełniać osoba przystępująca do walidacji;
  • metod walidacji, którymi te efekty uczenia się zostaną sprawdzone
  • kompetencji komisji walidacyjnej i warunków organizacyjnych, jakie powinna spełniać Instytucja Certyfikująca (IC) chcącą certyfikować daną kwalifikację;

Ponadto:

  • wspieramy przy wyborze Ministra właściwego i przypisaniu poziomu PRK (Polskiej Ramy Kwalifikacji) do kwalifikacji;
  • pomagamy podmiotowi wypełnić wszystkie pola, jakie są wymagane przy zgłaszaniu kwalifikacji do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK);
  • odpowiadamy na wszystkie pytania związane z procesem włączania kwalifikacji sektorowych lub wolnorynkowych do ZSK oraz w razie potrzeby kierujemy podmioty do innych zespołów w IBE oferujących pomoc na dalszych etapach procedowania kwalifikacji, jak np. przygotowanie się podmiotu do bycia IC i tworzenia narzędzi walidacji, czy kontaktowanie z Ministerstwem właściwym do danej kwalifikacji.  

Czym są Branżowe Centra Umiejętności?

Branżowe Centra Umiejętności są łącznikami pomiędzy szkołami, uczelniami, organami prowadzącymi oraz branżami, zwłaszcza kluczowymi dla rozwoju polskiej gospodarki. Dzięki nim młodzież, studenci, nauczyciele, wykładowcy oraz pracownicy zatrudnieni w poszczególnych gałęziach gospodarki będą mogli zdobywać nowoczesną wiedzę i nowe umiejętności, mając dostęp do najnowocześniejszych w danej dziedzinie technologii. Podstawowym zadaniem BCU będzie przygotowywanie fachowców potrzebnych w nowoczesnej gospodarce, którzy będą mogli wykazać się kompetencjami i umiejętnościami przyszłości. 

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn