ZSK szansą dla wszystkich
Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji weszła w życie w styczniu 2016 r. Minione sześć lat to wytężona praca Instytutu Badań Edukacyjnych nad urzeczywistnieniem idei uczenia się przez całe życie w Polsce.
Rok 2022 to nie tylko dalsza obecność pandemii w naszym życiu, ale również sytuacja za naszą wschodnią granicą. Powoduje to, że ZSK dotyczy już nie tylko polskich obywateli, ale może być również szansą dla milionów ludzi przybywających do Polski.
Narzędzia oferowane przez ZSK mogą być wykorzystane jako wsparcie dla migrujących osób. Osoby te dysponujące różnymi doświadczeniami zawodowymi oraz kompetencjami uzyskanymi w drodze edukacji formalnej, pozafomalnej i uczenia się nieformalnego mogą również stać się beneficjentami polityki uczenia się przez całe życie. Może ona pomóc im przystosować się do wymogów polskiego rynku pracy.
Bieżący numer Kwartalnika ZSK jest niemalże w całości poświęcony kwalifikacjom rynkowym, które znacząco wpłynęły na upowszechnianie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie.
Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji weszła w życie w styczniu 2016 r. Minione sześć lat to wytężona praca Instytutu Badań Edukacyjnych nad urzeczywistnieniem idei uczenia się przez całe życie w Polsce.
O Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji rozmawiamy z liderami projektów ZSK 4 i ZSK 5, Michałem Nowakowskim i Maciejem Tauberem.
Trudno sobie dzisiaj wyobrazić Zintegrowany System Kwalifikacji bez Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji – tego, jeśli nie najważniejszego, to z pewnością najbardziej widocznego element systemu.
Zadaliśmy instytucjom certyfikującym identyczne pytania: „Kim jesteście?”, „Jaka była wasza motywacja do tego, żeby zyskać uprawnienia do certyfikowania?”, „Jakie są według was korzyści płynące z ZSK?”. Oto zebrane odpowiedzi.
„Montowanie stolarki budowlanej” – pierwsza kwalifikacja rynkowa włączona do ZSK i zarazem pierwsza z raportem z zewnętrznego zapewnienia jakości.
Kwalifikacje rynkowe umożliwiają formalne potwierdzanie uzyskania efektów uczenia się. Wypracowany przez ekspertów branżowych, uzgodniony w toku konsultacji środowiskowych opis kwalifikacji jest fundamentem ich jakości i podstawą funkcjonowania w ZSK.
Kotły, chusty, formy, podpuszczka – dla laika brzmią tajemniczo, serowarzy wykorzystują je na co dzień. To kilka pozycji znacznie dłuższej listy sprzętów i surowców niezbędnych do wyprodukowania sera, a tym samym koniecznych do przeprowadzenia walidacji umiejętności serowarskich. Zapewnienie zasobów materialnych, w tej czy innej dziedzinie, choć ważne, stanowi tylko jeden z wielu elementów złożonego procesu, jakim jest walidacja. Działanie to wymaga dobrego przygotowania.
Jakie umiejętności są i będą cenione przez pracodawców? Prowadzone na bieżąco badania wskazują na umiejętności przekrojowe, związane z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, które są przydatne w pozyskiwaniu i wykorzystywaniu wiedzy. Cenione będą kompetencje poznawcze, elastyczne oraz umiejętność współpracy.
Dyrektor IBE dr hab. Robert T. Ptaszek przybliża najważniejsze obszary działań Instytutu i omawia wybrane projekty. Zapraszamy do zapoznania się z nagraniem.
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji
drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych.
© 2024 Instytut Badań Edukacyjnych
Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).