Dlatego też opracowaliśmy materiały, które mają pomóc instytucjom certyfikującym (IC). Opisaliśmy w nich kompetencje związane z planowaniem, organizacją oraz prowadzeniem walidacji. Zachęcamy do lektury!
Przede wszystkim zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem dotyczącym przygotowania i prowadzenia walidacji: „Jak przygotować i przeprowadzić walidację”. Publikacja powstała na bazie doświadczeń wieloletniej współpracy z IC i podmiotami przygotowującymi się do nadawania kwalifikacji. Obejmuje zagadnienia dotyczące: planowania walidacji, przygotowania narzędzi walidacji (tj. arkuszy oceny, kluczy odpowiedzi), protokołów, instrukcji i innych materiałów pomocniczych. Znajdują się w niej także przydatne wskazówki dotyczące samego przeprowadzenia walidacji i certyfikowania, w tym m.in.: rekrutacji osób, zapewnienia odpowiednich zasobów, pilotażu walidacji czy zadbania o jej dostępność dla osób z różnymi potrzebami. Wszystkie rozdziały zawierają przykłady zapisów, wzory potrzebnych arkuszy czy formularzy oraz opisy przypadków.
„Podstawą sprawnie działającego i wzbudzającego zaufanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji są dobrze przygotowane do swojej roli instytucje certyfikujące. Dlatego od początku jego funkcjonowania staramy się wspierać IC na wszystkich możliwych polach działalności i przygotowywać dla nich praktyczne wskazówki i materiały” – Elżbieta Strzemieczna, ekspertka kluczowa ds. wspierania rozwoju oferty kwalifikacji funkcjonujących w ZSK.
Polecamy także inne przydatne publikacje, np. poradnik „Jak opisać kwalifikację rynkową i zaprojektować dla niej walidację” lub ekspertyzę „Możliwość uzyskania kwalifikacji cząstkowych przez osoby z niepełnosprawnościami”.
Wszystkie publikacje IBE znajdują się na stronie: https://kwalifikacje.edu.pl/publikacje/.
W przypadku pytań, zapraszamy do kontaktu: wsparcie.ic@ibe.edu.pl
#Fundusze UE