ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji
drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych.
W świecie przyspieszonej konsumpcji, dynamicznego wzrostu e-commerce i ewolucji globalnych rynków dostępność produktu w odpowiednim czasie i miejscu staje się kluczowa, a niezawodność i efektywność łańcucha dostaw jest nie tylko priorytetem, ale wręcz koniecznością. W tym na pozór prostym krajobrazie logistycznym łańcuch dostaw musi sprostać rosnącym wymaganiom. Regularne wdrażanie procesów poprawiających jakość operacyjną i finansową wymaga wykraczania poza dotychczasowe ramy. W tym kontekście pojawia się koncepcja nowoczesnych standardów i ludzkiej kreatywności w wykorzystaniu rozwijających się technologii do zarządzania danymi. Dla celów artykułu przyjmijmy roboczą nazwę Banku Informacji, czyli wszechstronnego narzędzia skoncentrowanego na gromadzeniu, przetwarzaniu i udostępnianiu danych. Zarządzanie informacją wpływa znacząco na efektywność całej ścieżki dystrybucyjnej produktu, w tym tak ważnych obszarów jak: magazynowanie, opakowania, transport, zaopatrzenie, import/eksport czy strukturyzacja kooperacji z dostawcami i/lub klientami.
Tak, zdecydowanie tak. Każda organizacja ma inny charakter, ale dość często spotykamy się z pionowym układem organizacyjnym. Wyobraźmy sobie jego przekształcenie, choćby teraz, i spójrzmy z perspektywy specjalisty oraz eksperta na informacje z różnych operacyjnych działów przedsiębiorstwa. Wydaje się to ciekawym wyzwaniem, prawda? Zatem zatrzymajmy wzrok na liście profitów, jakie może przynieść integracja danych i ich centralizacja w ramach tego narzędzia, a jednocześnie zastanówmy się, które z poniższych kryteriów są spełnione w naszej organizacji.
Aby zbudować tego typu narzędzie, potrzebujemy otwartej i bliskiej współpracy dwóch departamentów – IT oraz Operacji. Poniższy plan zakłada osiem kroków, które zgodnie z własnymi potrzebami oraz potrzebami macierzystej organizacji możesz dowolnie modyfikować i modernizować, aby uzyskać zakładany efekt.
Co istotne, każdy z ww. punktów zakłada w swoich strukturach kamienie milowe, które należy pokonać, by wykonać projekt transformacji zarządzania danymi. Z uwagi na objętość artykułu zostały przedstawione główne założenia.
Tak, liczba składowych procesu nie jest mała, a do jego realizacji potrzeba wizjonera w postaci project managera. Jeżeli chcemy jednak zachować konkurencyjność i wymaganą elastyczność na rynku, warto skorzystać z tej metody skutecznego udoskonalania procesów analitycznych w firmie. Przejdźmy jednak do przykładów:
Nie byłbym sobą, gdybym temu zaprzeczył. Świat nie jest wolny od ryzyka, a przeciwności może być kilka. Począwszy od zapewnienia i zgromadzenia odpowiedniej jakości danych, przez ich ochronę i wyodrębnienie źródeł oraz barier bezpieczeństwa, aż po gruntowne zmiany w istniejących procesach i strukturach organizacyjnych, co może być eksponowane przez grupy pracowników przyzwyczajonych do pewnych rutyn i narzędzi.
Warto jednak zwrócić uwagę na to, że mimo tych wszystkich potencjalnych przeciwności korzyści płynące z wdrożenia Banku Informacji przewyższają możliwe ryzyka. Dzięki dostępowi do dokładnych i aktualnych danych, możliwości analizy w czasie rzeczywistym oraz wsparciu sztucznej inteligencji przedsiębiorstwa mogą podejmować bardziej świadome kroki, ulepszać operacje i szybko reagować na zmiany rynkowe. Ryzyko jest częścią każdej innowacji, jednak odpowiednio prowadzona transformacja procesów może przynieść pozytywne efekty zarówno w kontekście kosztów, jak i jakości obsługi produktu, w tym wydajności, przyczyniając się do wzrostu wartości firmy w dzisiejszym środowisku logistycznym. Nie wolno nam zapomnieć o istotnym czynniku ludzkim. Pomimo automatyzacji i zaawansowanych technologii to ludzie wciąż są kluczowymi decydentami i użytkownikami tego systemu. Wszelkie korzyści są możliwe, ale będą osiągane tylko wtedy, gdy pracownicy zrozumieją założenia projektu i skutecznie wykorzystają narzędzia (i dane) dostarczane przez Bank Informacji. Odpowiednia edukacja, przeszkolenie i zaangażowanie personelu to podstawa dla pełnego wykorzystania potencjału tego rozwiązania.
Założenia tego artykułu skupiły się na wyjaśnieniu potrzeby istnienia Banku Informacji oraz ukazaniu różnorodnych korzyści, jakie płyną z centralizacji, analizy i przetwarzania danych w ramach łańcucha dostaw. Analizując działanie tego rozwiązania oraz praktyczne zastosowania w obszarze logistyki, uwidoczniliśmy, że idea ta jest już teraźniejszością gotową do dalszego rozwoju.
Jednakże celem tej publikacji było również sięgnięcie w przyszłość. Możemy swobodnie przewidywać, że Bank Informacji będzie odgrywał ważną rolę nie tylko w interpretacji danych, ale także w generowaniu nowych rozwiązań. Perspektywy kształtują się na podstawie obecnych zachowań i tendencji, ale przede wszystkim na podstawie zdolności do adaptacji i innowacji, jak również symbiozy środowisk wewnątrz organizacji.
Możemy stworzyć narzędzie, które będzie odpowiedzialne za badanie struktur informacyjnych i identyfikację zdefiniowanych wskaźników lub zależności, korzystając z centralnej bazy danych. Alternatywnie możemy również opracować narzędzie, które dostarcza dodatkowe ramy do manualnej pracy, co obecnie częściowo wykonujemy, poruszając się po kilku lub wielu platformach. Mimo mojej wiary w automatyzację pierwiastek ludzki uważam za niezwykle istotny, bowiem to on będzie wyznaczał standardy i docelowo odpowiadał za możliwą optymalizację i wynik poprzez wprowadzenie odpowiednich celów i drogowskazów do narzędzia.
Jestem pewien, że skupianie danych i ich nowa wartość interpretacyjna oraz proponowanie świeżych rozwiązań to kluczowe elementy, które mają moc zmiany. Realizacja takiego przedsięwzięcia może stać się motorem przyspieszenia dla przedsiębiorstw z branży e-commerce, logistycznej i transportowej, dodając im wiatru w żagle w kierunku optymalizacji procesów, redukcji kosztów i zwiększenia zgodności z regulacjami.
Cyfryzacja w łańcuchu dostaw jest kluczem do otwarcia nowej przyszłości, która tworzy się już dziś. Nie pozwól, aby jutro wyprzedziło dzisiaj.
#FunduszeUE
© 2024 Instytut Badań Edukacyjnych
Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Prawnik, entuzjasta piłki nożnej i miłośnik Słowacji. W codziennej pracy zarządzał transportem w takich spółkach jak Carrefour Polska czy Raben Logistics Polska, skutecznie łącząc operacje, finanse i współpracę z klientem. Zawsze dąży do osiągnięcia najwyższych wyników, koncentrując się na silnej współpracy zespołowej, gdyż jednostki biorą udział w grze, a zespoły pokonują przeciwności. Wykładał na jednej z łódzkich uczelni na kierunku transport. Obecnie wspiera także Polski Instytut Transportu Drogowego w roli eksperta.