Robert T. Ptaszek, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Podkreślił on w swoim wystąpieniu wagę idei uczenia się przez całe życie, zwłaszcza w dzisiejszych, pełnych wyzwań i zmian czasach. Zwrócił również uwagę na szczególną rolę ZSK w propagowaniu i wspieraniu tej idei. W artykule Kreujemy przyszłość zapraszamy do zapoznania się z nagraniami z pierwszej części konferencji, w której wystąpili eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych i w pięciu prezentacjach podsumowali działania ZSK.
Dobre praktyki współpracy w ZSK przedstawili następnie zaproszeni goście. Nagrania z tej drugiej części konferencji mogą Państwo obejrzeć, zapoznając się z materiałem Współpraca w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Zapraszamy także do lektury artykułów zawierających szersze komentarze ekspertów uczestniczących w wydarzeniu: Współpraca między interesariuszami fundamentem funkcjonowania ZSK, Kwalifikacje rynkowe na straży bezpieczeństwa Polek i Polaków, Różne perspektywy współpracy w ZSK, 7 lat funkcjonowania ZSK – perspektywa instytucji certyfikującej, Wykorzystanie ZSK w kształceniu zawodowym w technikum.
W Kwartalniku 3/2023 nie mogło też zabraknąć prezentacji doświadczeń związanych z przygotowywaniem nowych kwalifikacji. Z pilotażem walidacji zmierzyła się, i poleca to rozwiązanie, branża beauty. Natomiast branża didżejów przedstawia wyniki badań dotyczących zarówno pracy ekspertów zajmujących się zawodowo dobieraniem, odtwarzaniem i miksowaniem muzyki na żywo, jak i oczekiwań ich publiczności.
W numerze prezentujemy również wyniki zagranicznych badań dotyczących wpływu osoby asesora na wyniki walidacji.
Zachęcamy także do pobrania raportu z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”, pokazującego uwarunkowania uczenia się w dorosłości.