Seminarium miało charakter aplikacyjny i naukowy. Uczestnicy seminarium wspólnie zastanawiali się nad rozwiązaniem problemów związanych z praktycznym zastosowaniem osiągnięć inżynierii lingwistycznej w odniesieniu do szeroko pojętej edukacji i uczenia się przez całe życie. Punktem odniesienia podczas dyskusji były referaty prezentujące wypracowane w ramach sieci CLARIN-PL wyniki pogłębionych analiz takich zagadnień, jak ocena podobieństwa kwalifikacji, grupowanie kwalifikacji, tłumaczenie tekstów o kompetencjach na język angielski z wykorzystaniem narzędzi korpusowych oraz analiza językoznawcza opisów efektów uczenia się. Następnie rozmawiano m.in. o kierunkach rozwoju narzędzi wspomagających tworzenie i stosowanie tekstów dotyczących umiejętności oraz wykorzystania istniejących zasobów lingwistyki korpusowej. Podczas seminarium Wojciech Stęchły i Marek Kopyt, eksperci ZRK z Instytutu Badań Edukacyjnych, przedstawili również stan prac nad tworzeniem korpusów kwalifikacji i efektów uczenia się w ramach Zintegrowanego Rejestru.
MATERIAŁY DO POBRANIA
- CLARIN-PL– wielka infrastruktura badawcza technologii językowych dla nauk humanistycznych i społecznych (PDF)
- Funkcjonowanie i rozwój ZRK
- Prezentacja narzędzi CLARIN-PL
- Wyniki wstępnych prac badawczo-rozwojowych w zakresie oceny podobieństwa kwalifikacji
- Relacje między kwalifikacjami klastrowanie, reguły asocjacyjne i wizualizacja
- Wykorzystanie narzędzi korpusowych do tłumaczenia i inne wyzwania związane z tłumaczeniem tekstów o kompetencjach
- Opisy efektów uczenia się z perspektywy językoznawcy formalnego