Uczenie się języka polskiego przez osoby z doświadczeniem migracyjnym to nie tylko nabywanie kompetencji językowych, które pozwalają im na odnalezienie się na rynku pracy. Na początku ich pobytu w Polsce to przede wszystkim szansa na pomoc w codziennym funkcjonowaniu, nawiązywanie pierwszych relacji, chwila wytchnienia od niepokoju o bliskich, którzy pozostali w ogarniętym wojną kraju.
W publikacji przedstawiamy cztery główne zagadnienia:
- Jakie znaczenie ma nauka języka? Na podstawie dokumentów oraz opinii ekspertek z Grecji, Szwecji oraz Turcji analizujemy, dlaczego nauka języka jest ważna.
- Kto i dlaczego podejmuje naukę języka? Opisujemy uwarunkowania, bariery kulturowe i motywacje osób uczestniczących w kursach językowych.
- Kto organizuje i prowadzi kursy? Przyglądamy się różnym instytucjom oferującym naukę oraz wyzwaniom, z jakimi mierzą się nauczyciele i nauczycielki. Zwracamy szczególną uwagę na niestandardowe formy wspierające uczenie się.
- Jak wygląda nauka w praktyce? Przedstawiamy, w jaki sposób osoby uczące się języka polskiego podejmują decyzję o rozpoczęciu nauki i wybierają kurs, jakie jest ich doświadczenie z procesu uczenia się oraz jak go oceniają.
Podsumowaniem raportu jest analiza czynników wspierających naukę języka polskiego przez osoby z doświadczeniem migracyjnym i stojących jej na przeszkodzie barier. Główne wnioski pomagają lepiej zrozumieć, jak pomagać tym osobom.