KWARTALNIK ZSK 3/2021
Najnowsze wydanie Kwartalnika ZSK poświęcone jest SRK (Sektorowe Ramy Kwalifikacji). Stanowią one uszczegółowienie Polskiej Ramy Kwalifikacji i z założenia mają pomóc w zidentyfikowaniu oraz uzupełnieniu luk kompetencyjnych w danym sektorze. Pełnią również rolę integrującą w odniesieniu do szerokiego spektrum interesariuszy związanych z daną branżą. Przyczyniają się również do realizacji celów promowania uczenia się przez całe życie.
Zapraszamy do zapoznania się z artykułami poświęconymi SRK oraz ich wpływowi na istotne w Polsce branże budownictwa, handlu, motoryzacji oraz pracy. Na uwagę zasługują również teksty przybliżające funkcjonowanie SRK za granicą, tworzenia Sektorowych rad ds. kompetencji oraz relacja ekspertów IBE z walidacji kwalifikacji „Serwis napojów mieszanych i alkoholi”.
W Kwartalniku nie mogło również zabraknąć informacji na temat nowych kwalifikacji włączonych do ZSK!
W numerze
Sojusz dla kompetencji w budownictwie
Budownictwo zajmuje bardzo ważne miejsce w polskiej gospodarce i dlatego nieustannie potrzebuje wykwalifikowanych pracowników. Doskonale rozumie to Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Budownictwie, której działalność można uznać za unikalne zjawisko w całej Unii Europejskiej. O budownictwie, kwalifikacjach i działalności rady rozmawiamy z Jakubem Kusem, wiceprzewodniczącym Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Budownictwie.
Narzędzia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wspierające rozwój kluczowych sektorów gospodarki
Zintegrowany System Kwalifikacji to zbiór rozwiązań, których celem jest integracja polskiego systemu kształcenia. Z powodu różnorodności obszarów edukacji, narzędzia tworzące ZSK muszą być dostosowywane do potrzeb konkretnych grup beneficjentów. Szczególną rolę odgrywają tutaj interesariusze sektorowi – organizacje branżowe czy izby gospodarcze – dla których tworzone są narzędzia pozwalające na efektywne korzystanie z dorobku ZSK.
Sektorowe rady ds. kompetencji w służbie Zintegrowanemu Systemowi Kwalifikacji
W trakcie wieloletniej debaty na temat roli Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji zwykło się mówić, że jest on mostem łączącym edukację i rynek pracy. Do elementów zapewniających jego stabilną konstrukcję zaliczamy między innymi sektorowe rady ds. kompetencji. Aby lepiej poznać ich znaczenie, warto zastanowić się, jaką pełnią rolę – przęseł, a może podpór?
Sektorowe ramy kwalifikacji ‒ doświadczenia zagraniczne
Polskie rozwiązania w zakresie sektorowych ram kwalifikacji nie funkcjonują w próżni. Z jednej strony są częścią Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Z drugiej można wskazać szereg zbliżonych inicjatyw zagranicznych, w tym międzynarodowych.
Sektorowe ramy kwalifikacji na rynku pracy
Nawet najlepszej jakości kwalifikacje, odpowiadające na bieżące potrzeby gospodarki, nie spełnią swojej funkcji, jeżeli pracodawcy nie będą umieli rekrutować osób z odpowiednimi kompetencjami. Co więcej, przedsiębiorcy niejednokrotnie nie są świadomi tego, że w systemie edukacji nadawane są kwalifikacje (certyfikaty, dyplomy), których potrzebują i poszukują. To właśnie ta myśl stała u podstaw pomysłu wdrażania sektorowych ram kwalifikacji w firmach.
Od zawodu do kompetencji
Zawód na całe życie? – raczej nie. Liczą się kompetencje i to, jakie konstrukcje z nich budujemy.
Kompetencje pracowników w dynamicznie zmieniającej się branży motoryzacyjnej
Szybkie dostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb zmieniającego się rynku związane jest z wieloma czynnikami. Zjawisko to można dziś traktować nie jak wyścig w obszarze podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia własnych pracowników, ale jak wręcz rewolucję kompetencyjną.
Wpływ zmian w handlu na oczekiwane przez pracodawców kwalifikacje pracowników detalu i hurtu
Postęp technologiczny w handlu skutkuje zapotrzebowaniem firm handlowych na pracowników dysponujących nowymi kwalifikacjami. W rozwiązywaniu dylematów związanych z zatrudnieniem pomocna jest Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Handlu, w której zawarte są przejrzyste i porównywalne opisy stanowisk pod względem wymagań kompetencyjnych.
Drinki ze słomką, czyli walidacje w okresie wakacyjnym
Wydawać by się mogło, że wakacje to czas odpoczynku i relaksu – jednak nie dla studentek Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, które zdecydowały się nabyć w tym czasie kompetencje barmańskie. Jednak zanim zaczęły shakować, stiringować, blendować, leyerować czy flamingować ulubione drinki turystów w cieniu palm czy w alpejskim kurorcie, albo przynajmniej na Krupówkach, musiały potwierdzić swoje kwalifikacje.
Kwalifikacje nowej generacji zasiliły Zintegrowany System Kwalifikacji
Wykorzystanie aplikacji do pracy w nowoczesnym gospodarstwie rolnym czy znajomość najnowszych rozwiązań ze świata elektroniki użytkowej – to nowe kwalifikacje rynkowe, które w ostatnim okresie pojawiły się w ZSK.