Uczestnicy mogli uczestniczyć w szeregu debat nad podstawowymi problemami oświaty, takimi jak: autonomia szkoły i nauczyciela, podstawy programowe i czas pracy ucznia, sposób legislacji prawa oświatowego, status nauczyciela i wiele innych.
Jako pierwsi Instytut Badań Edukacyjnych reprezentowali: dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu i dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora, którzy wygłosili wykład zatytułowany „Polscy uczniowie po pandemii: obraz z badań międzynarodowych”.
Następnie Maciej Tauber, lider projektu ZSK 6, i Agnieszka Szymczak, wiceliderka projektu ZSK 6, opowiedzieli o uczeniu się, które przynosi efekty, czyli o sukcesach w edukacji i roli Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w uczeniu się przez całe życie. Jak podkreślili podczas swojego wystąpienia:
„Uczenie się jest procesem naturalnym. Polska potrzebuje systemowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie w każdym wieku. Takim rozwiązaniem jest Zintegrowany System Kwalifikacji oparty na efektach uczenia się i walidacji. ZSK jest zarówno dla osób, które startują w zawodzie, jak i tych, które się w nim doskonalą” – Maciej Tauber, lider projektu ZSK 6, i Agnieszka Szymczak, wiceliderka projektu ZSK 6.
Równolegle odbyły się 3 sesje prowadzone przez ekspertów Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji:
„O wartości potwierdzania umiejętności w ramach edukacji szkolnej” – panel z udziałem ekspertów Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji: Agnieszki Marszałek, liderki projektu ZRK 3, dr Emilii Danowskiej-Florczyk, wiceliderka ZRK 3, dr. Wojciecha Stęchłego, eksperta ZRK 3; oraz Michała Nowakowskiego lidera projektu Mikropoświadczenia, a także zaproszonych gości: Piotra Fałka, przewodniczącego Sektorowej Rady ds. Kompetencji NUB i Gabriel Buczak, uczeń Zespołu Szkół Techniczno-Zawodowych im. Macieja Rataja w Tomaszowie Lubelskim:
„Lepiej zapobiegać niż leczyć. Dzisiejsi uczniowie, jutro będą dorosłymi na zmieniającym się dynamicznie rynku pracy. Dlatego warto już na poziomie edukacji szkolnej budować w młodych ludziach pozytywne nastawienie do rozwijania i potwierdzania swoich umiejętności. Zaprocentuje to w ich dorosłym życiu” – Agnieszka Marszałek, liderka projektu ZRK 3;
„Ludzie z nastawieniem na rozwój wierzą, że zawsze mogą wiedzieć więcej i umieć więcej niż obecnie. Dotychczasowe doświadczenia nigdy nie są dla nich ograniczeniem, lecz zawsze szansą – szansą na doskonalenie kompetencji lub rozwój. Takie podejście kształtujemy od najmłodszych lat m.in. dzięki aplikacjom wykorzystującym dane Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji, takim jak czatbotka Zeterka czy Małe ZRK” – dr Emilia Danowska-Florczyk. wiceliderka projektu ZRK 3;
„Uczenie się przez całe życie: uczniowie, edukatorzy i pracodawcy mówią że to ma sens. Postawy kluczowe dla uczenia się w dorosłości kształtują się w szkole. Dlatego szkoły i samorządy powinny zachęcać i umożliwiać zdobywanie dodatkowych umiejętności i certyfikatów” – dr Wojciech Stęchły, ekspert ZRK 3;
„Zarówno dla uczniów, jak i ich nauczycieli kluczowe jest uświadomienie sobie tego, co dana osoba na określonym etapie potrafi, aby w przyszłości świadomie kształtowała swoją ścieżkę rozwoju. Taką możliwość dają nam wszystkim mikropoświadczenia, które informują o tym, co rzeczywiście umiemy, pomagają ustalić, co możemy z tym dalej zrobić i motywują do ciągłego doskonalenia umiejętności” – Michał Nowakowski, lider projektu Mikropoświadczenia;
„Kluczowy jest zestaw umiejętności a nie poziom wykształcenia. Włączenie kwalifikacji dostępnych w ramach #ZSK do oferty edukacyjnej szkoły zwiększa jej atrakcyjność” – Piotr Fałek, przewodniczący Sektorowej Rady ds. Kompetencji NUB;
„Brakuje pokazania uczniom korzyści z udziału w kursach i z poszerzania wiedzy na własną rękę” – Gabriel Buczak, uczeń Zespołu Szkół Techniczno-Zawodowych im. Macieja Rataja w Tomaszowie Lubelskim.
>>>> PREZENTACJA Emilii Danowskiej-Florczak, wiceliderki projektu ZRK 3
„Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej. Opowieść o Brzydkim Kaczątku, czyli o korzyściach z luk strukturalnych” – seminarium dla dyrektorów szkół podstawowych – Michał Danielewicz, ekspert ZSK 6 i Maria Tulisow, ekspertka ZSK 6:
>>>>> PREZENTACJA Michała Danielewicza i Marii Tulisow, ekspertów projektu ZSK 6
„Realia zajęć z zakresu doradztwa zawodowego wyglądają tak, że najczęściej wciska się je pomiędzy inne lekcje, jako zapełnienie „okienka”, w ramach zastępstwa lub realizuje na godzinie wychowawczej” – Michał Danielewicz, ekspert ZSK 6;
„W dyrektywnym podejściu w poradnictwie chodzi o podjęcie możliwie „korzystnej” decyzji edukacyjno-zawodowej; w podejściu wspierającym – o długofalowe budowanie potencjału i kształtowanie postaw. Młode osoby potrzebują obu tych podejść” – Maria Tulisow, ekspertka ZSK 6.
„Gry video też czegoś uczą, czyli jak można rozpoznawać kompetencje uczniów zdobyte poza szkołą o tworzyć plany rozwoju?” – seminarium dla kadry szkół ponadpodstawowych i doradców zawodowych w kl. 7-8 szkół podstawowych – Roksana Pierwieniecka, ekspertka ZSK 6:
>>>>> PREZENTACJA Roksany Pierwienieckiej, ekspertki projektu ZSK 6
„„Uczyć bawiąc” to stara maksyma. Jak rozpoznać i nazwać kompetencje uzyskane przez uczniów poza szkołą? Jak pomóc im je najlepiej wykorzystać? Odpowiedzi mogą dostarczyć narzędzia: Metoda Bilansu Kompetencji oraz Moje Portfolio” – Roksana Pierwieniecka, ekspertka ZSK 6.
Konferencja OSKKO – Ogólnopolska Konferencja Kadry Kierowniczej Oświaty skierowana jest do dyrektorów szkół, urzędników państwowych i samorządowych oraz liderów oświatowych. Celem spotkania było doskonalenie zawodowe, zajęcie stanowisk w kwestii prawa oświatowego i integracja środowiska.
#FunduszeUE