Jak efektywnie komunikować się w pracy

Jak podnieść swoją wartość na rynku pracy? Jest pewna umiejętność, która sprawi, że każdy dział rekrutacji spojrzy na Ciebie przychylnym okiem. To sprawna komunikacja. W pracy zespołowej łatwo o nieporozumienia, dlatego warto szukać przyczyn problemów w komunikacji i rozwijać tę ważną umiejętność.

W 1999 roku sonda Mars Climate Orbiter uległa zniszczeniu w atmosferze Marsa. Przyczyna? Błąd ludzki – zespół programujący sondę korzystał z jednego układu jednostek, a sterujący nią – z innego. Niepowodzenie misji kosztowało nie tylko mnóstwo pieniędzy, ale również czasu i zaangażowania zespołów konstruktorskich oraz tych zajmujących się wyniesieniem sondy na orbitę Marsa. Ta historia pokazuje, jak ważna jest sprawna komunikacja w pracy.

Komunikacja w pracy – skąd biorą się problemy?

Nieumiejętna komunikacja w pracy może wynikać z przyczyn organizacyjnych, np. zbyt dużej liczby kanałów komunikacji w firmie lub braku jasnego podziału obowiązków. Jednak skuteczne komunikowanie się w pracy utrudniają przede wszystkim problemy w relacjach między członkami zespołu, np.:

  • brak otwartości w komunikowaniu własnych oczekiwań,
  • nadmierna koncentracja na swoich potrzebach,
  • niechęć do zrozumienia stanowiska drugiej osoby.

Problemy w komunikacji interpersonalnej nie zawsze wynikają  ze złej woli. Każdy ma  nieco inny styl komunikacyjny. Do jednych przemawia język emocji, inni wolą skupić się na faktach. Jedni są w komunikacji bardziej ugodowi, inni bardziej nastawieni na konfrontację. To powoduje, że często trudno nam właściwie odebrać intencje drugiej strony.

Sprawna komunikacja w zespole – kompetencja przyszłości

Skuteczne komunikowanie się jest jedną z najbardziej pożądanych umiejętności na rynku pracy. Pracodawcy zwracają uwagę nie tylko na kwalifikacje zawodowe, ale także na posiadane przez kandydata  kompetencje miękkie. Wiedza, jak skutecznie się komunikować w pracy, ma coraz większe znaczenie. Według raportu Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046 na pierwszym miejscu w TOP5 kompetencji przyszłości znajduje się umiejętność współpracy w zespole, która nie jest możliwa bez sprawnej komunikacji.

Dlatego, chcąc utrzymać się na rynku pracy, warto inwestować w ciągły rozwój kompetencji społecznych, w tym umiejętności sprawnej komunikacji ze współpracownikami. 

Jeśli zależy Ci na formalnym potwierdzeniu kompetencji związanych z umiejętną komunikacją, zajrzyj na stronę Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Znajdziesz tam rejestr kwalifikacji, a nim stale aktualizowane opisy kwalifikacji z różnych branż. Jednym z wielu  przykładów kwalifikacji rynkowych jest chociażby Komunikacja z pacjentem i jego bliskimi.

Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia

Jeśli chcesz rozwijać kompetencję sprawnej komunikacji w pracy (i nie tylko), wypróbuj następujące ćwiczenia na komunikację:

  • Aktywne słuchanie
    Podczas rozmowy staraj się maksymalnie skupić na wypowiedzi drugiej osoby. Okazuj zainteresowanie rozmówcy – patrz na niego, potakuj, używaj słów, które podtrzymują kontakt, np.: „Aha”, „No tak”.
  • Parafrazowanie
    Staraj się powtarzać innymi słowami wypowiedzi rozmówcy, zwłaszcza jeśli coś jest dla ciebie niejasne. To też oznaka zaangażowania w komunikację, która pozwala rozmówcy rozszerzyć temat. Warto stosować pytania typu: „Chcesz powiedzieć, że…”, „Czy dobrze Cię rozumiem?”.
  • Pytania
    Otwarta komunikacja w pracy buduje zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Nie bój się więc pytać, jeśli czegoś nie rozumiesz. Upewniaj się, że dobrze odbierasz intencję rozmówcy. Mów jasno o swoich potrzebach, nie licz na to, że ktoś się domyśli, o co ci chodzi.
  • Komunikat „Ja”
    W konfliktowej sytuacji informuj szczerze o swoich emocjach i oczekiwaniach, zamiast zarzucać drugą stronę pretensjami. Komunikat: “Poczułem się dotknięty twoim mailem” – daje szansę na rozmowę i rozwiązanie konfliktu, powiedzenie: “Twój mail to stek bzdur!” – tylko go zaostrzy. Koncentruj się na faktach, staraj się nie oceniać.
  • Prosty język
    Uważaj na branżowy żargon, którego może nie zrozumieć Twój rozmówca. Nie zakładaj, że rzeczy oczywiste dla Ciebie są także oczywiste dla drugiej strony.

Skutecznego komunikowania się w zespole uczymy się przez całe życie. Każde nowe doświadczenie zawodowe to okazja, żeby rozwijać tę kompetencję. A być może właśnie ona zadecyduje, że otrzymasz wymarzoną pracę. 

Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat

 

Facebook
Twitter
LinkedIn