W 1999 roku sonda Mars Climate Orbiter uległa zniszczeniu w atmosferze Marsa. Przyczyna? Błąd ludzki – zespół programujący sondę korzystał z jednego układu jednostek, a sterujący nią – z innego. Niepowodzenie misji kosztowało nie tylko mnóstwo pieniędzy, ale również czasu i zaangażowania zespołów konstruktorskich oraz tych zajmujących się wyniesieniem sondy na orbitę Marsa. Ta historia pokazuje, jak ważna jest sprawna komunikacja w pracy.
Komunikacja w pracy – skąd biorą się problemy?
Nieumiejętna komunikacja w pracy może wynikać z przyczyn organizacyjnych, np. zbyt dużej liczby kanałów komunikacji w firmie lub braku jasnego podziału obowiązków. Jednak skuteczne komunikowanie się w pracy utrudniają przede wszystkim problemy w relacjach między członkami zespołu, np.:
- brak otwartości w komunikowaniu własnych oczekiwań,
- nadmierna koncentracja na swoich potrzebach,
- niechęć do zrozumienia stanowiska drugiej osoby.
Problemy w komunikacji interpersonalnej nie zawsze wynikają ze złej woli. Każdy ma nieco inny styl komunikacyjny. Do jednych przemawia język emocji, inni wolą skupić się na faktach. Jedni są w komunikacji bardziej ugodowi, inni bardziej nastawieni na konfrontację. To powoduje, że często trudno nam właściwie odebrać intencje drugiej strony.
Sprawna komunikacja w zespole – kompetencja przyszłości
Skuteczne komunikowanie się jest jedną z najbardziej pożądanych umiejętności na rynku pracy. Pracodawcy zwracają uwagę nie tylko na kwalifikacje zawodowe, ale także na posiadane przez kandydata kompetencje miękkie. Wiedza, jak skutecznie się komunikować w pracy, ma coraz większe znaczenie. Według raportu Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046 na pierwszym miejscu w TOP5 kompetencji przyszłości znajduje się umiejętność współpracy w zespole, która nie jest możliwa bez sprawnej komunikacji.
Dlatego, chcąc utrzymać się na rynku pracy, warto inwestować w ciągły rozwój kompetencji społecznych, w tym umiejętności sprawnej komunikacji ze współpracownikami.
Jeśli zależy Ci na formalnym potwierdzeniu kompetencji związanych z umiejętną komunikacją, zajrzyj na stronę Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Znajdziesz tam rejestr kwalifikacji, a nim stale aktualizowane opisy kwalifikacji z różnych branż. Jednym z wielu przykładów kwalifikacji rynkowych jest chociażby Komunikacja z pacjentem i jego bliskimi.
Komunikacja interpersonalna – ćwiczenia
Jeśli chcesz rozwijać kompetencję sprawnej komunikacji w pracy (i nie tylko), wypróbuj następujące ćwiczenia na komunikację:
- Aktywne słuchanie
Podczas rozmowy staraj się maksymalnie skupić na wypowiedzi drugiej osoby. Okazuj zainteresowanie rozmówcy – patrz na niego, potakuj, używaj słów, które podtrzymują kontakt, np.: „Aha”, „No tak”. - Parafrazowanie
Staraj się powtarzać innymi słowami wypowiedzi rozmówcy, zwłaszcza jeśli coś jest dla ciebie niejasne. To też oznaka zaangażowania w komunikację, która pozwala rozmówcy rozszerzyć temat. Warto stosować pytania typu: „Chcesz powiedzieć, że…”, „Czy dobrze Cię rozumiem?”. - Pytania
Otwarta komunikacja w pracy buduje zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Nie bój się więc pytać, jeśli czegoś nie rozumiesz. Upewniaj się, że dobrze odbierasz intencję rozmówcy. Mów jasno o swoich potrzebach, nie licz na to, że ktoś się domyśli, o co ci chodzi. - Komunikat „Ja”
W konfliktowej sytuacji informuj szczerze o swoich emocjach i oczekiwaniach, zamiast zarzucać drugą stronę pretensjami. Komunikat: “Poczułem się dotknięty twoim mailem” – daje szansę na rozmowę i rozwiązanie konfliktu, powiedzenie: “Twój mail to stek bzdur!” – tylko go zaostrzy. Koncentruj się na faktach, staraj się nie oceniać. - Prosty język
Uważaj na branżowy żargon, którego może nie zrozumieć Twój rozmówca. Nie zakładaj, że rzeczy oczywiste dla Ciebie są także oczywiste dla drugiej strony.
Skutecznego komunikowania się w zespole uczymy się przez całe życie. Każde nowe doświadczenie zawodowe to okazja, żeby rozwijać tę kompetencję. A być może właśnie ona zadecyduje, że otrzymasz wymarzoną pracę.
Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat