Częste zmiany pracy – jak postrzegają je pracodawcy?

Niegdyś jedno miejsce pracy przez całe życie nie było niczym zaskakującym. Obecnie można zaobserwować dużą rotację pracowników na rynku, co wynika z wielu czynników, m.in. poszukiwania możliwości rozwoju, większej satysfakcji z wykonywanych obowiązków, wyższego wynagrodzenia itp. Jak częste zmiany pracy wyglądają z perspektywy pracodawców?

Pracodawcy nie przekreślają kandydatów, którzy często zmieniają pracę

Jak wynika z badania Monitora Rynku Pracy Instytutu Badawczego Randstad, rotacja pracowników w naszym kraju jest bardzo wysoka. Przez I i II kwartał 2020 roku zatrudnienie zmieniło 20 proc. Polaków. W porównaniu z poprzednim rokiem jest to o 2 pkt. proc. więcej. Zdaniem doradców personalnych z HRK możemy mówić o częstych zmianach pracy, jeżeli pracownik szuka nowego zatrudnienia co rok lub nawet co kilka miesięcy. Joanna Wyrębowska, Business Unit Manager Banking & Insurance w HRK podkreśla, że osobom młodym, które dopiero wkroczyły na rynek, łatwiej wybacza się częste zmiany pracy. Wynika to z faktu, że tacy kandydaci szukają dla siebie ścieżki kariery i próbują nowych rzeczy. Wówczas kilka 3-miesięcznych staży pracy w CV nie jest niczym niezwykłym.

W częstych zmianach zatrudnienia rekruterzy dostrzegają również plusy. Są nimi np. zróżnicowane doświadczenie, unikalna wiedza czy zorientowanie na rozwój. Szczególnie specjaliści mają określone wymagania i oczekiwania względem pracodawcy, który również musi coś zaoferować, żeby utrzymać cennego pracownika.

Co zrobić w przypadku częstych zmian pracy?

Jeżeli rekruter widzi CV kandydata, który co kilka miesięcy zmienia pracę, może obawiać się, że taki pracownik nie będzie zaangażowany w pracę. Eksperci z serwisu pracy Monster Polska podkreślają, że decyzje o częstych zmianach miejsca zatrudnienia mogą być trudne do wytłumaczenia podczas rozmowy rekrutacyjnej. Z tego względu warto zawczasu przygotować się do takich pytań. Warto podkreślić dążenie do rozwoju, nabieranie ważnych doświadczeń, które mogą się przydać w obecnym miejscu. Jeśli kolejne stanowiska były ze sobą powiązane, rekruter powinien docenić to, że kandydat rozwija się w obrębie jednej branży.  W przeciwnym razie może uznać, że kandydat nie może zdecydować się na jedną drogę zawodową i nie potraktuje go poważnie.

Pracodawcy cenią pracowników, którzy angażują się w powierzone obowiązki i podwyższają swoje kompetencje. Liczą też na to, że pracownik nie odejdzie po kilku miesiącach. Warto mieć to na uwadze i podkreślić swoją gotowość do zaangażowania się w rozwój firmy.

Jak dobrze zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej?

Ważnym elementem rozmowy rekrutacyjnej jest przedstawienie rekruterowi dyplomów czy certyfikatów potwierdzających posiadane kompetencje, wiedzę i umiejętności w danej dziedzinie. Częste zmiany zatrudnienia może również przyćmić bogate portfolio zrealizowanych projektów. Pracodawcy cenią pracowników, którzy stale się rozwijają, dlatego warto stale nabywać nowe umiejętności, również ucząc się samodzielnie w domu.

Jak zdobyć kwalifikacje zawodowe i certyfikat? Pomocą służy Zintegrowany System Kwalifikacji. Na stronie ZSK można znaleźć wiele kwalifikacji wraz z opisem, co trzeba wiedzieć i umieć, żeby zdobyć dowolną z nich. Można się też dowiedzieć, w jaki sposób  przystąpić do egzaminu i uzyskać certyfikatu potwierdzającego nabyte kompetencje i wiedzę. Nie są wymagane kursy czy szkolenia. Nowych rzeczy można uczyć się, korzystając z zasobów internetu lub  specjalistycznych książek. Certyfikat będzie sygnałem dla pracodawcy, że kandydat dba o swój rozwój i chce podążać obraną ścieżką kariery.

Zmiana pracy co kilka miesięcy nie musi oznaczać niezdecydowania pracownika. Może okazać się, że poszukuje swojej drogi zawodowej, podejmując się nowych obowiązków zawodowych. Szczera i racjonalna rozmowa z rekruterem może pozytywnie wpłynąć na jego decyzję.

Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat

 

Facebook
Twitter
LinkedIn