Za nami Forum Instytucji Certyfikujących

drewniane pionki stylizowane na ludziki z dorysowanymi dymkami sugerującymi dyskusję
Forum pod nazwą „Nowe możliwości dla instytucji certyfikujących. Walidacja w kontekście edukacji i Bazy Usług Rozwojowych” było spotkaniem pełnym informacji i inspiracji. 80 osób, w tym przedstawiciele ponad 30 instytucji certyfikujących, zdobywało praktyczną wiedzę oraz dzieliło się doświadczeniami i dobrymi praktykami. Wspaniała atmosfera sprzyjała współpracy i nawiązywaniu kontaktów.

Licznie zgromadzeni uczestnicy – przedstawiciele instytucji certyfikujących i podmiotów wnioskujących o uzyskanie uprawnień do certyfikowania – nie tylko mieli okazję wysłuchać interesujących wystąpień merytorycznych, ale również wziąć udział w dyskusji, uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania i wymienić się pomysłami. Mieli też możliwość indywidualnych konsultacji z ekspertami IBE (ZSK6, ZRK3), PARP czy przedstawicielami Ministra Koordynatora i ministrów właściwych. .

“Takie spotkania są bardzo potrzebne, ponieważ pozwalają naszym interesariuszom uaktualniać swoją wiedzę nt. ZSK, certyfikowania i walidacji oraz zobaczyć nowe konteksty ich działalności, nowe możliwości. My z kolei mamy okazję jeszcze lepiej poznać wyzwania, które przed nimi stoją, zobaczyć perspektywę różnych środowisk, a dzięki temu jeszcze lepiej wspierać instytucje certyfikujące i tych, którzy planują nadawać kwalifikacje wolnorynkowe lub sektorowe.”

— dr Natalia Kopeć-Panek, ekspert główny ds. współpracy z instytucjami certyfikującymi.

Podczas spotkania rozmawialiśmy o:

  • dobrych praktykach współpracy IC i szkół oraz wyzwaniach z tym związanych;
  • możliwości nabywania kwalifikacji wolnorynkowych przez uczniów, w tym o finansowaniu walidacji 
  • rozwiązaniach systemowych w zakresie polityki uczenia się przez całe życie finansowanych z Funduszy Europejskich (w tym o: walidacji w podmiotowych systemach finansowania; pilotażu Indywidualnych Kont Rozwojowych; Wojewódzkich Zespołach Koordynacji) s;
  • rejestracji IC w Bazie Usług Rozwojowych i karcie usługi rozwojowej, a także udziale IC w procesie rozliczania usługi;
  • kluczowych zmianach w Ustawie o ZSK;
  • aplikacji E-raporty ZRK, wspierającej IC w wypełnianiu obowiązków sprawozdawczych;
  • aplikacji Moja Walidacja, która – zgodnie z planem – ma wspierać IC w zarządzaniu walidacją (prace jeszcze trwają);
  • potrzebie wzmożonej promocji ZSK i kwalifikacji spoza systemu oświaty i szkolnictwa wyższego
  • kwestii ujednolicenia certyfikatów kwalifikacji wolnorynkowych/ sektorowych.

Wnioski z całego dnia dyskusji przedstawicieli: instytucji certyfikujących i wnioskodawców, MEN i ministrów właściwych, środowiska oświatowego, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Instytutu Badań Edukacyjnych: 

  • współpraca szkół i IC jest możliwa i pożądana, wymaga jednak by: 
    1. szukać sposobu systemowego rozwiązania kwestii finansowania walidacji;
    2. doprecyzować rozwiązania dot. przygotowania uczniów do walidacji (najlepiej pracować nad tym z uwzględnień głosów różnych zainteresowanych środowisk (w tym: szkół,, kuratoriów, MEN, IC, przy wsparciu IBE);
  • potrzeba modyfikacji art. 122a Prawa oświatowego: powinien on być nie tylko, jak obecnie, bazą do rozmów IC i szkoły, ale również dawać możliwość realnej współpracy;
  • ważne, aby IC rejestrowały się w Bazie Usług Rozwojowych i publikowały tam swoje usługi, ponieważ:
    1. BUR jest dobrym kanałem promocji usług, dającym możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców;
    2. usługi szkoleniowe prowadzące do nabycia kwalifikacji mogą liczyć na większe dofinansowanie niż pozostałe;
    3. IC odnajdują się w języku efektów uczenia się czy doborze metod walidacji, przez co publikowane przez nie Karty Usług Rozwojowych mogą zasilać bazę dobrych praktyk opisywania usług w BUR. Innymi słowy: IC potrzebuje BUR, BUR potrzebuje IC;
  • wracamy do tematu rozpoznawalności certyfikatów kwalifikacji wolnorynkowych/ sektorowych oraz jednego obowiązującego wzoru certyfikatu – IC mówią tu wspólnym głosem: „chcemy być widoczni jako ZSK”.

Jakie wsparcie oferuje Instytut Badań Edukacyjnych, prowadzący projekt ZSK6 i ZRK3, instytucjom certyfikującym?

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn