
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
Rosnący i dynamicznie zmieniający się rynek pracy wymaga stałego dostosowywania programów kształcenia w szkolnictwie wyższym do standardów i oczekiwań branżowych, tak aby absolwenci uczelni rozpoczynający swoją ścieżkę rozwoju zawodowego byli w stanie znaleźć atrakcyjne miejsca pracy i efektywnie podnosić swoje kompetencje. W Polsce ok. 72% pracodawców zgłasza problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników (Niedobór talentów w Polsce 2024). Problem jest więc istotny i wymaga podejmowania zdecydowanych działań. Jednym z narzędzi ułatwiających jego rozwiązanie jest opracowanie i bieżące uaktualnianie Sektorowych Ram Kwalifikacji (SRK), które określają kompetencje wymagane od absolwentów danego sektora gospodarki. Obecnie SRK obejmują już 21 sektorów, w tym budownictwo. Pierwsza Sektorowa Rama Kwalifikacji w Budownictwie powstała w 2016 r., a aktualnie trwają prace nad jej nowelizacją, w tym dostosowaniem zakresu dokumentu do dynamicznie zmieniających się kompetencji branżowych obejmujących nowe aspekty, m.in. efektywność energetyczną, OZE, zielone kompetencje, obieg zamknięty, zrównoważony rozwój itp.
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Budownictwa (SRK Bud) obejmuje opis poziomów kwalifikacji w budownictwie zdefiniowanym jako rodzaj działalności usługowej o charakterze materialnym lub użytkowym, której rezultat ma charakter trwały i zapewniający bezpieczeństwo (techniczne, realizacji użytkowania) w cyklu życia obiektu. Działalność budowlana prowadzona jest w ramach budowlanego procesu inwestycyjnego, którego etapami są:
Obszary kompetencji objętych SRK Bud określają wyznaczniki sektorowe. Każdy z siedmiu wyznaczników został podzielony na wiązki kompetencji w zakresie wiedzy i umiejętności. SRK Bud jest więc narzędziem, które precyzuje wymagania dotyczące wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w budownictwie (na różnych stanowiskach). Wprowadzenie SRK Bud ma przede wszystkim zapewnić spójność poziomu kształcenia oraz ujednolicić kwalifikacje absolwentów sektorowych uczelni technicznych i zawodowych. W zaktualizowanej propozycji SRK Bud opisano ponad 1200 kompetencji, w tym ok. 190 zielonych kompetencji.
Niezbędnym elementem upowszechnienia Sektorowych Ram Kwalifikacji dla Budownictwa jest ich wdrożenie w szkolnictwie wyższym. W tym celu należy przeprowadzić działania umożliwiające dostosowanie treści dydaktycznych przekazywanych w procesie kształcenia do poszczególnych poziomów kwalifikacji, takie jak:
Do kluczowych korzyści wynikających z wdrożenia SSRK należy zaliczyć:
Do potencjalnych barier utrudniających wdrożenia SRK Bud w budownictwie należą:
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Budownictwa jest narzędziem, które porządkuje i opisuje kwalifikacje w branży. Powinna być wykorzystywana na bieżąco przez wszystkie osoby związane z budownictwem, w tym przede wszystkim przez pracowników oraz podmioty zajmujące się kształtowaniem i zatrudnianiem nowych kadr. Jej celem nadrzędnym jest dostosowanie kwalifikacji pracowników do zmieniających się potrzeb i oczekiwań rynku pracy, co uda się zrealizować tylko wtedy, gdy dokument zostanie skutecznie rozpowszechniony i efektywnie wdrożony w środowisku. Wprowadzenie Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Budownictwa do szkolnictwa wyższego stanowi niezbędny krok w kierunku lepszego dopasowania sposobu (kierunków i form) kształcenia do wymagań współczesnego rynku pracy. Efektywne wdrożenie SRK Bud doprowadzi do poprawy jakości kształcenia, zwiększenia szans i perspektyw zawodowych absolwentów kierunków budownictwa, co w konsekwencji przełoży się na rozwój i wzrost konkurencyjności sektora budownictwa. W celu maksymalizacji potencjalnych korzyści niezbędne jest zaangażowanie w ten proces całego środowiska branżowego.
dr hab. inż. Krystyna Kazimierowicz-Frankowska – prof. Instytutu Budownictwa Wodnego PAN, zastępca kierownika Zakładu Geomechaniki
dr inż. Magdalena Bochenek – doktor nauk technicznych, pracownik naukowo-dydaktyczny Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
#FunduszeUE
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
© 2025 Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy
Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).