
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
Cyberbezpieczeństwo, czyli ochrona systemów informacyjnych, danych i infrastruktury przed zagrożeniami cybernetycznymi, to w dzisiejszych czasach kluczowa kwestia dla sprawnego funkcjonowania państwa i biznesu, ale także dla indywidualnych użytkowników Internetu. Cyberbezpieczeństwo obejmuje praktyki i technologie, które pomagają chronić dane, systemy i użytkowników przed cyberatakami i zapewnić im bezpieczeństwo w świecie cyfrowym.
Cyberataki, których instytucje administracji państwowej, firmy, ale i zwykli użytkownicy Internetu doświadczają na co dzień, mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak: wyłączenie z działania infrastruktury krytycznej (np. energetyki, transportu, bankowości, telekomunikacji), poważnych strat finansowych, naruszenia dobrej reputacji firm czy utraty danych poufnych. Stąd tak ważne jest minimalizowanie ryzyka cybernetycznego przez wszystkich użytkowników technologii cyfrowych.
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa odpowiada na stale zwiększającą się liczbę oraz różnorodność zagrożeń w sieci. Ataki cybernetyczne to już codzienność, dlatego branża cyberbezpieczeństwa musi postawić na stałe dokształcanie dotychczasowej kadry pracowniczej oraz pozyskiwanie nowych specjalistów gotowych sprostać tym wyzwaniom.
SRK CYBER to narzędzie, które może wspierać wypełnianie luk kompetencyjnych poprzez kreowanie ogólnosektorowych standardów postrzegania i definiowania kompetencji w branży. W ten sposób może wpływać na efektywniejszy transfer wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pomiędzy specjalistami dbającymi o cyberbezpieczeństwo. Tabela kompetencji to także wsparcie dla pracowników HR w zakresie przygotowywania ofert pracy czy opisów stanowisk pracy. W SRK CYBER uporządkowany zestaw kompetencji specyficznych dla sektora cyberbezpieczeństwa podzielono na 9 głównych obszarów działalności sektora: 1) wstępne wymagania dla cyberbezpieczeństwa, 2) identyfikacja, 3) ochrona, 4) wykrywanie, 5) reakcja, 6) odbudowa, 7) audyt cyberbezpieczeństwa w ramach zarządzania bezpieczeństwem, 8) standardy pracy, 9) komunikacja i współpraca.
Jak wykorzystać SRK CYBER w praktyce
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa to uniwersalne narzędzie do zarządzania kompetencjami w sektorze cyberbezpieczeństwa. Dzięki temu, że budowa SRK CYBER nie narzuca określonych rozwiązań biznesowych, może być wykorzystywana w dowolny sposób przez wielu różnych odbiorów.
Za pomocą SRK CYBER pracodawcy mogą szerzej spojrzeć na kompetencje branżowe w swoim środowisku biznesowym, a dzięki temu efektywniej zarządzać zasobami ludzkimi i skuteczniej konkurować na rynku pracy. Do największych zalet wynikających z korzystania z tego narzędzia zalicza się wsparcie w procesach analizy luk kompetencyjnych branży czy firmy, planowania rozwoju zasobów ludzkich oraz siatki płacowej ich stanowisk, a także rekrutacji i doboru personelu.
Na podstawie SRK CYBER szkoły i placówki oświatowe mogą dostosowywać realizowane programy nauczania do aktualnych i realnych potrzeb rynku pracy. Oznacza to, że tabela kompetencji wspiera te podmioty przy poszerzaniu i modyfikacji realizowanych programów nauczania oraz uzupełnianiu luk kompetencyjnych uczniów, np. dotyczących umiejętności praktycznych czy miękkich. Dodatkowo może być przydatna w doradztwie zawodowym dla uczniów czy monitorowaniu sukcesów absolwentów szkół.
SRK CYBER jest narzędziem, które wspiera uczelnie wyższe w dopasowaniu programów kierunku studiów do bieżących trendów w branży. Dzięki temu studenci mogą być lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy i osiągnięcia sukcesu zawodowego. Tabele kompetencji umożliwiają także monitorowanie postępów studentów oraz ocenę efektywności programów kierunków studiów.
Dzięki wykorzystaniu SRK CYBER firmy szkoleniowe mogą skutecznie projektować specjalistyczne szkolenia, dzięki czemu są w stanie przygotować ofertę szytą na miarę potrzeb konkretnej branży oraz oczekiwań swoich klientów. Za pomocą sektorowej ramy kwalifikacji mogą wybierać poszczególne kompetencje i dobierać je do efektów danego programu szkoleniowego. Mogą także przygotowywać egzaminy weryfikujące zdobytą wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne. Dzięki gradacji złożoności kompetencji w SRK CYBER łatwiej im również przygotowywać ofertę szkoleniową z podziałem na różne poziomy zaawansowania.
Wśród szerokiego grona odbiorców ZSK to właśnie organizacje branżowe oraz osoby opisujące kwalifikacje wolnorynkowe lub sektorowe mogą w największym stopniu skorzystać na opracowanej SRK CYBER. Zadaniem tych pierwszych jest m.in. nawiązywanie porozumień edukacyjnych zacieśniających współpracę pomiędzy szkołami a pracodawcami oraz przekazywanie informacji na temat zapotrzebowania na kompetencje sektorowe instytucjom edukacyjnym lub instytucjom rynku pracy. Z kolei osoby opisujące kwalifikacje wolnorynkowe i sektorowe mogą korzystać z przygotowanego materiału w celu łatwiejszego definiowania zestawów efektów uczenia się.
SRK CYBER może być wykorzystywana do wielu innych celów w zależności od aktualnych potrzeb branży. W przypadku sektora cyberbezpieczeństwa może to być narzędzie pomocnicze do przygotowania materiałów weryfikujących wiedzę pracowników danej firmy dotyczącą zagrożeń w Internecie, gdyż współcześnie każdy pracownik jest narażony na atak w cyberprzestrzeni. Weryfikacja jego podstawowych kompetencji z zakresu cyberbezpieczeństwa może ustrzec firmę przed negatywnymi konsekwencjami w przyszłości. Co więcej, aktualnie sektor cyberbezpieczeństwa boryka się z niedoborem pracowników. Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa może posłużyć do przekwalifikowania się i rozpoczęcia kariery zawodowej osób z bliskich merytorycznie sektorów IT.
W najbliższym czasie rozpocznie się aktualizacja Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Sektora Telekomunikacyjnego oraz Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Sektora Informatycznego. Infrastruktura techniczna i usługi dla konsumentów zmieniają się w szybkim tempie. Firmy szukają pracowników z coraz nowszymi i bardziej złożonymi kwalifikacjami, stąd potrzeba aktualizacji już istniejących ram.
#FunduszeUE
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
© 2025 Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy
Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Edyta Cieszkowska, Andrzej Cieślak, Monika Drzymulska-Derda, dr Dawid Dymkowski, dr inż. Przemysław Jatkiewicz, Łukasz Jaworski, Tomasz Klekowski, dr inż. Rafał Kołodziejczyk, Beata Ostrowska, Mateusz Panowicz, Damian Parol, Mateusz Przywara, Dariusz Słomkowski, Sławomir Smugowski, Dawid Suder