Rusza badanie “Uczenie się dorosłych Polaków”

Ponad połowa Polaków deklaruje, że się uczy. W jaki sposób to robią? Czym się kierują? I dlaczego pozostali nie podejmują się uczenia? Na te i wiele innych pytań ma odpowiedzieć badanie “Uczenie się dorosłych Polaków”. Zespół z Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego właśnie rozpoczął jego realizację.

Według różnych badań nawet co trzeci dorosły Polak uczestniczy w dodatkowych zajęciach, kursach i szkoleniach. Co drugi (54 proc.) uczy się samodzielnie, najczęściej z Internetu, ale też korzystając ze wsparcia bliskich i znajomych. Taki sposób uczenia się nazywamy nieformalnym. To często spotykana, choć najtrudniejsza do zbadania i przez to stosunkowo słabo poznana dziedzina aktywności dorosłych. 

Chcemy dowiedzieć się więcej o tym, jak uczą się dorośli w Polsce – tłumaczy dr Marta Petelewicz, socjolożka z IBE PIB, koordynatorka badania “Uczenie się dorosłych Polaków” w projekcie ZSK6 – Sprawdzimy, jak wobec rosnącej popularności zdalnych form pracy i kształcenia zmieniły się zwyczaje związane z uczeniem się, zdobywaniem nowych kompetencji i kwalifikacji – dodaje. 

Badaczy IBE PIB szczególnie interesuje nastawienie Polaków do uczenia się. Co sprawia, że uczymy się chętnie? A co stanowi przeszkodę w uczeniu się w dorosłości? Odpowiedzi na te pytania pomogą w tworzeniu rozwiązań zachęcających dorosłych do podejmowania kształcenia w duchu idei uczenia się przez całe życie.

Szukamy czynników sprzyjających uczeniu się i barier utrudniających uczestnictwo w edukacji – wyjaśnia dr Petelewicz. – Osobiste przekonania, wcześniejsze doświadczenia szkolne czy oddziaływanie otoczenia mogą mieć wpływ na edukacyjne decyzje Polaków – zaznacza.

 

Badanie wspiera wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce. To systemowe rozwiązanie, które pozwala identyfikować i potwierdzać kompetencje oraz zdobywać kwalifikacje o wysokiej jakości. – Poprzez rozwój ZSK realizujemy ideę uczenia się przez całe życie – mówi Joanna Stankowska, ekspertka kluczowa ds. badań i analiz w IBE PIB (projekt ZSK6). – A dzięki badaniu opracujemy rekomendacje dla tworzenia skutecznych polityk publicznych w edukacji – dodaje.

“Uczenie się dorosłych Polaków” realizowane jest na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18-69 lat. Do udziału wylosowano 5100 osób. Stanowi więc niebagatelne przedsięwzięcie także pod względem organizacyjnym. IBE PIB współpracuje z Danae, wiodącą agencją badawczo-konsultingową z ogromnym doświadczeniem w realizacji dużych badań społecznych.

Realizujemy dziesiątki badań społecznych i marketingowych, jednak szczególne znaczenie mają dla nas projekty w interesie publicznym – zaznacza dr Marcin Spławski, dyrektor generalny Danae.

“Uczenie się dorosłych Polaków” to druga już edycja badania, pierwsza odbyła się w 2020 roku. Ankieterzy odwiedzą respondentów między kwietniem a lipcem. Pierwsze wyniki będą dostępne już w 2026 roku.

Tymczasem zachęcamy do zajrzenia do raportu poświęconego poprzedniej edycji >>>>> https://kwalifikacje.edu.pl/uwarunkowania-uczenia-sie-w-doroslosci-raport-z-badania-uczenie-sie-doroslych-polakow/

okładka raportu z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn