
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której nie ma żadnych narzędzi do opisu efektów uczenia się – brak jest ustrukturyzowanych modeli, wspólnego języka pojęć oraz powszechnie przyjętych deskryptorów. W takim przypadku opis kwalifikacji byłby subiektywnym i niespójnym zapisem opierającym się na intuicji autorów, co uniemożliwiłoby jego rzetelną analizę przez instytucje szkoleniowe oraz czytelne przedstawienie kandydatom. Porównywanie takich kwalifikacji stałoby się niemożliwe, a zarządzanie procesem ich uzyskiwania – praktycznie nierealne.
Dlatego ramy kwalifikacji pełnią fundamentalną funkcję, oferując:
spójną strukturę i wspólny język opisu,
precyzyjne deskryptory efektów uczenia się,
kryteria weryfikacji kompetencji.
Można je porównać do słowników w relacyjnych bazach danych – stanowią zestaw ustrukturyzowanych definicji i standardów, które pozwalają na jednoznaczne interpretowanie i powiązanie informacji w całym systemie kwalifikacji.
Ramy kwalifikacji umożliwiają tworzenie przejrzystych i porównywalnych opisów, co znacząco zwiększa szansę na wysoką jakość kwalifikacji. Same w sobie nie są jednak gwarancją jakości. W ZSK kwalifikacja powinna dodatkowo:
Ramy pomagają określić poziom kwalifikacji, efekty uczenia się i kryteria weryfikacji. Nie narzucają rozwiązań, lecz kierują uwagę na kluczowe pytania o to, co potrafi osoba po uzyskaniu kwalifikacji, jakie wykona zadania, w jakim kontekście i jak to sprawdzić. Dzięki temu opisy kwalifikacji stają się spójne, porównywalne i użyteczne.
Wsparcie sektorowe: branże IT i cyberbezpieczeństwo
W branżach takich jak informatyka i cyberbezpieczeństwo sektorowe ramy kwalifikacji stanowią istotne i precyzyjne narzędzie wspierające rozwój oraz weryfikację kwalifikacji zawodowych. Dzięki nim możliwe jest dostosowanie opisu kwalifikacji do specyfiki danej branży oraz obowiązujących międzynarodowych standardów, które odzwierciedlają aktualne potrzeby rynku pracy i wymagania technologiczne.
Do najważniejszych standardów wykorzystywanych w tych sektorach należą:
Analiza sektorowych ram kwalifikacji dla branży IT pokazuje, że ich rola jest kluczowa zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się obszarach, w których szybko zmieniające się technologie i wymagania rynkowe wymuszają stałą aktualizację oraz precyzyjne określenie kwalifikacji. Dzięki SRK możliwe jest zapewnienie, że kwalifikacje zawodowe odpowiadają rzeczywistym kompetencjom potrzebnym na rynku pracy, co zwiększa ich wartość dla pracodawców i kandydatów.
W ten sposób sektorowe ramy kwalifikacji wspierają nie tylko spójność i jasność opisów kwalifikacji, ale także ich praktyczną użyteczność i trafność w kontekście specyficznych potrzeb branży IT i cyberbezpieczeństwa.
Aby jednak kwalifikacje opracowywane w ramach ZSK odniosły sukces na rynku, nie mogą stanowić bezpośredniej konkurencji dla kwalifikacji produktowych czy kwalifikacji nadawanych przez producentów technologii. Wręcz przeciwnie – powinny je uzupełniać, zapewniając komplementarność wiedzy i umiejętności ogólnych oraz specyficznych dla danej technologii, co zwiększa atrakcyjność i praktyczną wartość kwalifikacji dla kandydatów i pracodawców.
Ramy kwalifikacji budują zaufanie – klucz do wartości kwalifikacji
Ramy kwalifikacji pomagają uniknąć typowych błędów w opisie, takich jak:
zbyt ogólne sformułowania,
niemierzalne efekty uczenia się,
nieadekwatne wymagania wstępne.
Dzięki temu opisy stają się bardziej rzetelne i przejrzyste, co wzmacnia wiarygodność kwalifikacji w oczach pracodawców, kandydatów i instytucji szkoleniowych. To z kolei buduje zaufanie – kluczowy element wartości kwalifikacji w systemie o charakterze publicznym, jakim jest Zintegrowany System Kwalifikacji.
Kwalifikacje oparte na ramach są neutralne, transparentne i możliwe do zastosowania w różnych kontekstach edukacyjnych i zawodowych, co dodatkowo zwiększa ich użyteczność i rozpoznawalność na rynku.
Polska Rama Kwalifikacji oraz Sektorowe Ramy Kwalifikacji to nie tylko formalne narzędzia, lecz przede wszystkim praktyczne wsparcie w tworzeniu wartościowych kwalifikacji wolnorynkowych w ZSK. Ich właściwe wykorzystanie znacząco zwiększa szanse na stworzenie kwalifikacji, które są zrozumiałe, wiarygodne, dostosowane do potrzeb rynku pracy oraz skutecznie wspierające rozwój kompetencji. Ramy te pełnią też istotną funkcję w integracji kwalifikacji zdobywanych poza formalnym systemem edukacji z kwalifikacjami pochodzącymi z systemu formalnego, co pozwala na elastyczne i kompleksowe podejście do rozwoju kompetencji w całym spektrum edukacji i zatrudnienia.
#FunduszeUE
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
© 2025 Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy
Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Psycholog i doradca zawodowy w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Zielonej Górze. Ukierunkowany na psychologię pracy organizacji i zarządzania. Uczestnik kilku komercyjnych projektów z zakresu integracji psychologii oraz nowych technologii. Specjalizuje się także w łączeniu aspektów technologicznych i interpersonalnych rozwoju kariery zawodowej. Wspiera zarówno młodych, jak i dorosłych w efektywnym wykorzystaniu kompetencji cyfrowych i miękkich w karierze zawodowej.