Bogusław Olgierd Dębski

Spis treści

ZSK 2/2025

Ramy kwalifikacji jako wsparcie przy opracowywaniu wartościowych kwalifikacji wolnorynkowych w ZSK

Grafika ilustracyjna. Ikony na tle.

Polska Rama Kwalifikacji (PRK) oraz Sektorowe Ramy Kwalifikacji (SRK) stanowią fundament opisu i walidacji kwalifikacji w Polsce. PRK jest formalnym układem odniesienia dla wszystkich kwalifikacji, natomiast SRK wspierają branże o specyficznych wymaganiach. Pojawia się jednak pytanie, czy wykorzystanie tych ram przy tworzeniu kwalifikacji wolnorynkowych w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (ZSK) gwarantuje również ich wartość. Choć na pierwszy rzut oka może się to wydawać oczywiste, w artykule przeanalizuję rolę ram kwalifikacji oraz warunki decydujące o jakości kwalifikacji.

Dlaczego ramy kwalifikacji są niezbędne?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której nie ma żadnych narzędzi do opisu efektów uczenia się – brak jest ustrukturyzowanych modeli, wspólnego języka pojęć oraz powszechnie przyjętych deskryptorów. W takim przypadku opis kwalifikacji byłby subiektywnym i niespójnym zapisem opierającym się na intuicji autorów, co uniemożliwiłoby jego rzetelną analizę przez instytucje szkoleniowe oraz czytelne przedstawienie kandydatom. Porównywanie takich kwalifikacji stałoby się niemożliwe, a zarządzanie procesem ich uzyskiwania – praktycznie nierealne.
Dlatego ramy kwalifikacji pełnią fundamentalną funkcję, oferując:
spójną strukturę i wspólny język opisu,
precyzyjne deskryptory efektów uczenia się,
kryteria weryfikacji kompetencji.
Można je porównać do słowników w relacyjnych bazach danych – stanowią zestaw ustrukturyzowanych definicji i standardów, które pozwalają na jednoznaczne interpretowanie i powiązanie informacji w całym systemie kwalifikacji.

Ramy kwalifikacji – warunek konieczny, ale niewystarczający

Ramy kwalifikacji umożliwiają tworzenie przejrzystych i porównywalnych opisów, co znacząco zwiększa szansę na wysoką jakość kwalifikacji. Same w sobie nie są jednak gwarancją jakości. W ZSK kwalifikacja powinna dodatkowo:

  • jasno opisywać kompetencje,
  • być realna do osiągnięcia,
  • opierać się na rzetelnej walidacji i certyfikacji,
  • odpowiadać na potrzeby rynku pracy.

Ramy pomagają określić poziom kwalifikacji, efekty uczenia się i kryteria weryfikacji. Nie narzucają rozwiązań, lecz kierują uwagę na kluczowe pytania o to, co potrafi osoba po uzyskaniu kwalifikacji, jakie wykona zadania, w jakim kontekście i jak to sprawdzić. Dzięki temu opisy kwalifikacji stają się spójne, porównywalne i użyteczne.

Wsparcie sektorowe: branże IT i cyberbezpieczeństwo
W branżach takich jak informatyka i cyberbezpieczeństwo sektorowe ramy kwalifikacji stanowią istotne i precyzyjne narzędzie wspierające rozwój oraz weryfikację kwalifikacji zawodowych. Dzięki nim możliwe jest dostosowanie opisu kwalifikacji do specyfiki danej branży oraz obowiązujących międzynarodowych standardów, które odzwierciedlają aktualne potrzeby rynku pracy i wymagania technologiczne.
Do najważniejszych standardów wykorzystywanych w tych sektorach należą:

  • SFIA (Skills Framework for the Information Age – Ramy Umiejętności dla Ery Informacyjnej) – międzynarodowy model kompetencji zawodowych, który precyzyjnie opisuje umiejętności i poziomy zaawansowania w obszarze IT (SFIA),
  • e-CF (European e-Competence Framework – Europejskie Ramy E-kompetencji) – europejski standard definiujący kompetencje cyfrowe wymagane w sektorze ICT, wspierający porównywanie kwalifikacji na poziomie europejskim (European e-Competence Framework).

Analiza sektorowych ram kwalifikacji dla branży IT pokazuje, że ich rola jest kluczowa zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się obszarach, w których szybko zmieniające się technologie i wymagania rynkowe wymuszają stałą aktualizację oraz precyzyjne określenie kwalifikacji. Dzięki SRK możliwe jest zapewnienie, że kwalifikacje zawodowe odpowiadają rzeczywistym kompetencjom potrzebnym na rynku pracy, co zwiększa ich wartość dla pracodawców i kandydatów.
W ten sposób sektorowe ramy kwalifikacji wspierają nie tylko spójność i jasność opisów kwalifikacji, ale także ich praktyczną użyteczność i trafność w kontekście specyficznych potrzeb branży IT i cyberbezpieczeństwa.
Aby jednak kwalifikacje opracowywane w ramach ZSK odniosły sukces na rynku, nie mogą stanowić bezpośredniej konkurencji dla kwalifikacji produktowych czy kwalifikacji nadawanych przez producentów technologii. Wręcz przeciwnie – powinny je uzupełniać, zapewniając komplementarność wiedzy i umiejętności ogólnych oraz specyficznych dla danej technologii, co zwiększa atrakcyjność i praktyczną wartość kwalifikacji dla kandydatów i pracodawców.

Ramy kwalifikacji budują zaufanie – klucz do wartości kwalifikacji
Ramy kwalifikacji pomagają uniknąć typowych błędów w opisie, takich jak:
zbyt ogólne sformułowania,
niemierzalne efekty uczenia się,
nieadekwatne wymagania wstępne.

Dzięki temu opisy stają się bardziej rzetelne i przejrzyste, co wzmacnia wiarygodność kwalifikacji w oczach pracodawców, kandydatów i instytucji szkoleniowych. To z kolei buduje zaufanie – kluczowy element wartości kwalifikacji w systemie o charakterze publicznym, jakim jest Zintegrowany System Kwalifikacji.

Kwalifikacje oparte na ramach są neutralne, transparentne i możliwe do zastosowania w różnych kontekstach edukacyjnych i zawodowych, co dodatkowo zwiększa ich użyteczność i rozpoznawalność na rynku.

Polska Rama Kwalifikacji oraz Sektorowe Ramy Kwalifikacji to nie tylko formalne narzędzia, lecz przede wszystkim praktyczne wsparcie w tworzeniu wartościowych kwalifikacji wolnorynkowych w ZSK. Ich właściwe wykorzystanie znacząco zwiększa szanse na stworzenie kwalifikacji, które są zrozumiałe, wiarygodne, dostosowane do potrzeb rynku pracy oraz skutecznie wspierające rozwój kompetencji. Ramy te pełnią też istotną funkcję w integracji kwalifikacji zdobywanych poza formalnym systemem edukacji z kwalifikacjami pochodzącymi z systemu formalnego, co pozwala na elastyczne i kompleksowe podejście do rozwoju kompetencji w całym spektrum edukacji i zatrudnienia.

Pozostałe artykuły  w Kwartalniku 2/2025 dot. branży IT i cyberbezpieczeństwa:

  • Branżowe Centra Umiejętności wczoraj dziś i jutro, Andrzej Gazda
  • Ramy kwalifikacji jako wsparcie przy opracowywaniu wartościowych kwalifikacji wolnorynkowych w ZSK, Bogusław Dębski
  • Jak zmienia się codzienność branży IT w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji, Krzysztof Kisielewski
  • Proces kreatywny jako odpowiedź na cyberzagrożenia, Tomasz Król
  • Sztuczna inteligencja na przykładzie projektów Lubuskiego Centrum Cyfryzacji, Marcin Gucia
  • Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa, Edyta Cieszkowska, Andrzej Cieślak, Monika Drzymulska-Derda, dr Dawid Dymkowski, dr inż. Przemysław Jatkiewicz, Łukasz Jaworski, Tomasz Klekowski, dr inż. Rafał Kołodziejczyk, Beata Ostrowska, Mateusz Panowicz, Damian Parol, Mateusz Przywara, Dariusz Słomkowski, Sławomir Smugowski, Dawid Suder
  • Podcasty z ekspertami z branży IT i cyberbezpieczeństwa, Urszula Szulc

#FunduszeUE