Praca za granicą – jak się przygotować?

Obecnie wyjazdy za granicę w celach zarobkowych to nic niezwykłego, jednak podjęcie pracy w innym kraju wiąże się z koniecznością wielu przygotowań. 

Decydując się na pracę za granicą, należy zapoznać się z rynkiem pracy w danym kraju, sytuacją mieszkaniową, zwyczajami panującymi na miejscu czy ogólnymi kosztami życia. O czym jeszcze warto pamiętać?

Wybór miejsca i oferty pracy

Jest wiele możliwości pracy za granicą, wszystko zależy od kwalifikacji, doświadczenia zawodowego i konkretnych umiejętności. Jednak w pierwszej kolejności należy zdecydować, czy będziemy szukać pracy na własną rękę, czy skorzystamy z oferty agencji zatrudnienia. W drugim przypadku, aby uniknąć niespodzianek, warto poszukać opinii o pośredniku w internecie. Bardzo ważną kwestią jest zakwaterowanie – pośrednicy oferują wynajęcie mieszkania na czas zatrudnienia, natomiast jeśli samodzielnie organizujemy wyjazd, musimy odpowiednio wcześniej zadbać o lokum, pamiętając, że lepiej nie płacić z góry za wynajem.  

Co wpisać do CV?

Zanim zaczniemy szukać pracy u zagranicznego pracodawcy, należy przygotować odpowiednie dokumenty. W polskim CV często podaje się inne informacje niż za granicą, dlatego warto się dowiedzieć, czego może oczekiwać zagraniczny pracodawca. Pamiętajmy też o przygotowaniu wersji dokumentów w języku kraju, do którego się wybieramy, albo przynajmniej w języku angielskim. Jak przygotować dobre CV, aby zwiększyć szansę na znalezienie pracy? Przede wszystkim dokument powinien być profesjonalny, przejrzysty oraz zawierać informacje o potwierdzonych umiejętnościach i kwalifikacjach. Dobre CV można stworzyć za pośrednictwem darmowej aplikacji Moje Portfolio. Aplikacja daje możliwość gromadzenia certyfikatów, dyplomów czy zaświadczeń potwierdzających nasze kompetencje i dokonania. Moje Portfolio pozwala na zebranie ich w jednym miejscu oraz zaprezentowanie w uporządkowany i profesjonalny sposób potencjalnemu pracodawcy.

Znajomość języka obcego

Nie na każdym stanowisku pracodawcy wymagana jest biegła znajomość języka, jednak przed wyjazdem za granicę warto poznać chociażby podstawy języka kraju, do którego się wybieramy. Dzięki temu zwiększamy szanse na znalezienie atrakcyjnej pracy. Ponadto swobodne porozumiewanie się w danym kraju z pewnością doda pewności siebie, ułatwi codzienne życie, a co równie ważne, pozwoli na bezproblemowe załatwienie spraw, np. w urzędzie. Nieoceniona jest oczywiście również komunikatywna znajomość języka angielskiego, którym można się porozumieć w wielu krajach.  

Potwierdzenie umiejętności 

Niemal każdy pracodawca oczekuje dowodu potwierdzającego kompetencje i umiejętności potrzebne do pracy na danym stanowisku. Myśląc o takich dowodach, warto zapoznać się ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. Proponowane w nim rozwiązania pomogą np. zdobyć certyfikat kwalifikacji, który będzie uznany przez zagranicznego pracodawcę.

Wybór ubezpieczenia 

Przed podjęciem pracy za granicą należy również zadbać o ubezpieczenie na wypadek problemów ze zdrowiem czy nieszczęśliwych zdarzeń. Ubezpieczenie na wyjazd za granicę do pracy obejmuje znacznie szerszy zakres ochrony niż w przypadku ubezpieczenia turystycznego. Przed decyzją o wyborze polisy należy wziąć pod uwagę przede wszystkim charakter pracy, pamiętając, że pracownicy fizyczni są dużo bardziej narażeni na nieszczęśliwe wypadki.

Facebook
Twitter
LinkedIn