„To ważne, że podczas dyskusji na temat kształcenia i szkolenia zawodowego w Unii Europejskiej wybrzmiał głos Instytutu Badań Edukacyjnych. Jestem dumny, że mogłem opowiedzieć o doświadczeniach naszej pracy z sektorowymi radami ds. kompetencji podczas jednego z paneli dyskusyjnych VET in action. Organizatorzy wydarzenia kładli szczególny nacisk na transformację cyfrową i ekologiczną współczesnego rynku pracy. Była to więc także okazja do opowiedzenia o wyzwaniu jakim jest aktualizacja sektorowych ram kwalifikacji zgodnie z kamieniami milowymi zawartymi w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności” – powiedział dr Dawid Dymkowski.
Kształcenie i szkolenie zawodowe ma kluczowe znaczenie dla wyposażenia młodzieży i dorosłych w wiedzę i umiejętności, które umożliwią im rozwój na rynku pracy i w społeczeństwie. Powinno ono uwzględniać kwestie związane z transformacją cyfrową i ekologiczną. Co robią kraje europejskie, aby ich systemy kształcenia i szkolenia zawodowego były sprawne, elastyczne, optymalne, atrakcyjne oraz sprzyjały włączeniu społecznemu i zapewniały wysoką jakość? W jaki sposób różne zainteresowane strony przyczyniają się do tego i jak radzą sobie z napotykanymi wyzwaniami?
Uczestnicy 9. wirtualnego spotkania Cedefop (Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego), w kontekście Europejskiego Roku Umiejętności, omówili te zagadnienia 17 kwietnia 2024 r. – podzieli się swoimi pierwszymi ustaleniami na temat tego, w jaki sposób poszczególne państwa wdrażają swoje krajowe plany wdrożenia i omówi możliwości ich dalszego rozwoju.
W latach 2022-23 państwa członkowskie UE, Norwegia i Islandia opracowały krajowe plany wdrożenia w celu realizacji wspólnych priorytetów UE. Cedefop analizuje środki wdrażane przez poszczególne kraje, wykorzystując informacje gromadzone corocznie przez europejską sieć wiedzy specjalistycznej w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego (ReferNet).
Link do zapisu streamingu rozmowy na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yKJfvQuSZxM
#FunduszeUE