KWARTALNIK ZSK 2/2022
Zapraszamy do zapoznania się z najnowszymi artykułami Kwartalnika ZSK.
Temat główny wydania to przedsiębiorczość, która w Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 określona jest, jako jedna z umiejętności o charakterze ogólnym – przekrojowym. Ma zastosowanie w wielu zawodach, pozwala osobom poszukującym pracy ubiegać się o stanowiska u większej liczby pracodawców i jest podstawą do rozwijania pozostałych umiejętności.
Dlatego zapraszamy do zapoznania się z artykułami, w których eksperci mierzą się z pytaniem czy przedsiębiorczość to faktycznie kluczowa umiejętność. Przedstawiamy także wnioski na temat przedsiębiorczości u dorosłych uczestników działań edukacyjnych z wykorzystaniem narzędzi service design i user experience oraz analizę wywiadów z osobami uczącymi się w szkołach dla dorosłych.
Co jeszcze w Kwartalniku ZSK? – dobre praktyki i wycieczka po kwalifikacjach związanych z kiteboardingiem i pilotowaniem imprez turystycznych.
W numerze

Przedsiębiorczość to nie tylko własna firma
Przedsiębiorczość jest wskazywana jako jedna z kompetencji, które są kluczowe dla uczenia się przez całe życie. Jest ważna dla każdego mieszkańca Unii Europejskiej, istotna w gospodarce opartej na wiedzy.

Czy przedsiębiorczość jest kluczową umiejętnością na rynku pracy?
O przedsiębiorczości, potencjale młodych ludzi i ZSK rozmawiamy z Natalią Pawłowską z Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Zdaniem ekspertów
Pytamy o znaczenie edukacji w zakresie przedsiębiorczości oraz o to, czy przedsiębiorczość to faktycznie kluczowa umiejętność?

Nowe wymiary przedsiębiorczości
Przedsiębiorczość jako umiejętność już dawno przestała być zarezerwowana dla przedsiębiorców. Jest wymogiem sprawnego poruszania się w naszej nowej, złożonej, niepewnej rzeczywistości.

Przedsiębiorczość jako cecha typów osób uczących się w dorosłości
Wnioski na temat przedsiębiorczości u dorosłych uczestników działań edukacyjnych z wykorzystaniem narzędzi service design i user experience.

Uczenie się w szkołach dla dorosłych. Odnoszone korzyści i motywacje „dojrzałych” uczniów
Jakie są powody decyzji o podjęciu nauki w szkołach dla dorosłych? Jakie przynosi to korzyści? Czy taka forma edukacji może kształtować lub wzmacniać cechy przedsiębiorcze u „starszych” dorosłych uczniów? Między innymi na te pytania pozwala odpowiedzieć przeprowadzona w Instytucie Badań Edukacyjnych analiza wywiadów zrealizowanych z osobami uczącymi się w szkołach dla dorosłych.

WY:MYŚL KWALIFIKACJĘ
Konkurs IBE promował między innymi innowacyjność młodych ludzi i kreatywność w motywowaniu do rozwoju i zdobywania nowych umiejętności.

Wspieranie umiejętności przedsiębiorczych
Pilotażowe wdrożenia sektorowych ram kwalifikacji w przedsiębiorstwach.

Przedsiębiorczość a kwalifikacje rynkowe
Umiejętność uczenia się jest jednym z warunków bycia przedsiębiorczym. Ale przedsiębiorczość to odpowiedzialność, sumienność i rzetelność, dlatego potrzebuje narzędzi weryfikacji. O tym, jak opisywane są kwalifikacje w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, aby były zrozumiałe zarówno dla pani X i pana Y, jak i pracodawców oraz instytucji certyfikujących rozmawiamy z ekspertem IBE, Piotrem Bordzołem

Ludzie ciekawi świata
Dzień dobry, w imieniu biura podróży witam Państwa na wycieczce do… Tymi słowami piloci wycieczek zaczynają każdy wyjazd. Dzięki kwalifikacji rynkowej „Pilotowanie imprez turystycznych” wiemy, jakie są kluczowe umiejętności wymagane w tym zawodzie.

Kiteboarding w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Wakacje, słońce, fale, morze, wiatr i deska… Kiteboarding to sport pełen pasji, wymagający jednocześnie umiejętności i wiedzy. Kwalifikacje rynkowe w tym obszarze nadaje Polski Związek Kiteboardingu. Rozmawiamy z Igorem Czernikiem, prezesem zarządu PZKite.