Kto to jest influencer?

Rekomendacja produktu czy usługi przez lidera opinii jest często więcej warta niż niejedna reklama. Konsumenci chętnie podejmują decyzje zakupowe w oparciu o opinie osoby, którą znają i lubią. Tym kimś może być influencer. Czym się zajmuje i jaka jest jego rola w promocji marki?

Co to jest influencer marketing?

Influencer to wpływowa, rozpoznawalna osoba, która skupia wokół siebie grupę internautów-fanów, z którymi buduje trwałe relacje. Influencerzy aktywnie działają w sieci, prowadząc blogi i vlogi na popularnych stronach kanałach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok. Ich działalność dotyczy zwykle konkretnego tematu, który przedstawiają swoim odbiorcom. Mogą np. przekazywać opinie na temat jakichś produktów, dzielić się swoimi doświadczeniami. Wielu influencerów cieszy się dużym zainteresowaniem wśród internautów i staje się liderami opinii. A stąd już tylko krok do tego, żeby influencerem zainteresowała się firma, której zależy na promocji swojej marki lub produktu.

Siła influencer marketingu polega na budowaniu zainteresowania i zaufania wśród fanów. Jest to jeden z powodów, dla którego marki chętnie korzystają z tej formy promocji. Influencerzy potrafią umiejętnie zachęcić internautów do skorzystania z oferty firmy, jednocześnie zachowując neutralność przekazu. Sposób prezentacji produktu ma nie tylko duży wpływ na sprzedaż, ale również wizerunek marki. 

Współpraca z influencerami może przybierać różne formy. Mogą to być np. zamieszczane na jego kanale artykuły sponsorowane, wpisy na blogu, filmiki poradnikowe czy recenzje produktów. Co ważne, fani nie traktują rekomendacji produktu jak typowej reklamy, a przyjazną poradę zakupową.

W jakich branżach sprawdzają się  influencerzy? Do najpopularniejszych należą : moda i uroda, parenting, wnętrza, podróże, kulinaria, sport, nowe technologie czy lifestyle. 

Jakie cechy powinien posiadać influencer?

Założenie bloga, vloga czy profilu w mediach społecznościowych to tylko początek drogi ku monetyzacji treści. Osoby, które chcą skupiać wokół siebie fanów i nawiązać współpracę z marką, powinny posiadać określone umiejętności, cechy oraz wiedzę. Aby zdobyć zaufanie szerokiego grona odbiorców, warto wyspecjalizować się w danej dziedzinie, niezależnie czy będzie to pielęgnacja włosów, czy motoryzacja. Jeżeli bloger czy vloger udowodni użytkownikom, że jest ekspertem w branży, łatwiej będzie mógł wpływać na opinie społeczności. Influencer to człowiek-orkiestra – marketingowiec, sprzedawca, przedsiębiorca… Powinien posiadać szereg kompetencji miękkich, takich jak komunikatywność, kreatywność, samodyscyplina, dobra organizacja pracy czy odporność na stres. Jednak to nie wszystko. Potrzebne są  również kompetencje twarde, np. znajomość narzędzi marketingowych czy programów do retuszu zdjęć i montażu wideo.

Influencer – zawód czy styl życia?

Influencer nazywany jest zawodem przyszłości. Wiele młodych osób marzy o takiej drodze zawodowej, która daje poczucie satysfakcji i zwyczajnie jest przyjemnością. Jednak warto pamiętać, że bycie influencerem raczej nie będzie zajęciem na zawsze. Rynek może w końcu ulec nasyceniu, a praca przestanie przekładać się na realne zyski. Dlatego zawsze warto mieć alternatywę, rozwijać się, uczyć czegoś nowego, zdobywać doświadczenie i być elastycznym. Przykładowo, influencer poruszający się w temacie grafiki komputerowej może nie tylko przekazywać wiedzę swoim fanom, ale cały czas doskonalić praktyczne umiejętności i pracować np. jako grafik w agencji reklamowej. Jeśli bycie influencerem potraktujesz jako hobby i zostawi ci ono trochę wolnego czasu, możesz pomyśleć nad zdobyciem kwalifikacji z pokrewnej lub zupełnie innej dziedziny. Pomoże ci to nie tylko w rozszerzeniu tematyki na swoim kanale, ale także w znalezieniu pracy w momencie, kiedy bycie liderem opinii już ci nie wystarczy.

Nabywając nową wiedzę czy umiejętności, warto pamiętać, żeby je udokumentować. Jeśli np. świetnie posługujesz się programem graficznym, warto zdobyć certyfikat, który to potwierdzi. Kiedyś może on stać się twoim atutem. Nie jest przy tym ważne, czy skończyłeś szkolenie, czy też samodzielnie poznawałeś program. Jeśli umiesz się nim posługiwać, możesz starać się o certyfikat. 

Jakie kwalifikacje możemy potwierdzić? Jak to zrobić? Na te pytania odpowie Zintegrowany System Kwalifikacji, w którym znajdziemy stale aktualizowany spis kwalifikacji z wielu branż. Co ważne, każda kwalifikacja jest tam dokładnie opisana, dzięki czemu wiadomo, co trzeba umieć i wiedzieć, żeby zdobyć kwalifikację. Uzyskany certyfikat ma określony poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji i uznawany jest na terenie UE. Influencerów być może zainteresują np. takie kwalifikacje jak: „Planowanie i dystrybucja treści marketingowych”, „Projektowanie grafiki komputerowej” czy „Tworzenie witryn internetowych”. 

Każda nowa wiedza, umiejętności czy potwierdzone kwalifikacje to większa szansa na satysfakcjonującą pracę w wymarzonej branży. A pamiętajmy, że najlepsza inwestycja to inwestycja w siebie.

Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat

Facebook
Twitter
LinkedIn