Główne wnioski płynące z wystąpień to:
- uczenie się przez całe życie jest w dzisiejszych czasach jedynym sposobem na to, żeby nie pozostawać w tyle,
- ZSK promuje świadome uczenie i uczenie się,
- ponad 30% dorosłych nadal chce się uczyć, a ponad 51% z nich uczenie się sprawia przyjemność i daje satysfakcję,
- kwalifikacje rynkowe nie są konkurencją dla edukacji formalnej, a stanowią doskonałe jej uzupełnienie, zwłaszcza dla osób dorosłych, które zakończyły już swoją przygodę z kolejnymi szczeblami szkół i formalnych kursów,
- ZSK powinien być traktowany jako zestaw narzędzi, pomocnych zarówno tym, którzy szukają pracy lub zastanawiają się nad jej zmianą, jak i pracodawcom oraz organizacjom odpowiedzialnym za wprowadzanie standardów w poszczególnych zawodach,
- podstawą jakości Systemu jest współpraca pomiędzy interesariuszami, wymiana doświadczeń, wzajemne inspirowanie się oraz propagowanie i wdrażanie dobrych praktyk.
Konferencję otworzył prof. dr hab. Robert T. Ptaszek, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Podkreślił on w swoim wystąpieniu wagę idei uczenia się przez całe życie, zwłaszcza w dzisiejszych, pełnych wyzwań i dynamicznych zmian, czasach. Zwrócił również uwagę na szczególną rolę Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w propagowaniu i wspieraniu uczenia się przez całe życie.
W pierwszej części Konferencji wystąpili eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych, którzy w pięciu interesujących wystąpieniach podsumowali działania ZSK w różnych obszarach:
Uczenie się, które przynosi efekty, czyli o sukcesach w edukacji
Maciej Tauber, lider projektu „Wspieranie funkcjonowania i doskonalenie ZSK na rzecz wykorzystania oferowanych w nim rozwiązań do realizacji celów strategii rozwoju kraju”, IBE
Jedno narzędzie – wiele zastosowań, czyli słów kilka o kwalifikacjach rynkowych
Elżbieta Strzemieczna. ekspertka kluczowa w zadaniu 1, IBE
Od idei do praktyki, czyli SRK w pigułce
Monika Drzymulska-Derda, ekspertka kluczowa w zadaniu 2, IBE
Jak odkryć prawdziwy kolor lasu? Uczenie się dorosłych w badaniach
Joanna Stankowska, ekspertka kluczowa w zadaniu 3, IBE
Kreujemy przyszłość słowami – rzecz o komunikacji
Urszula Szulc, ekspertka kluczowa w zadaniu 4, IBE