Na czym polega bilans kompetencji?
Specjalista do spraw bilansowania kompetencji zajmuje się analizą wiedzy, kompetencji społecznych oraz umiejętności osób w kontekście ich obecności na rynku pracy. W procesie tym wykorzystuje różne metody, m.in. wywiady biograficzne i behawioralne, skale kompetencyjne, arkusz bilansu kompetencji czy test predyspozycji zawodowych. Działania te pozwalają zidentyfikować mocne strony pracownika oraz obszary, które wymagają od niego dalszego rozwoju.
Plan rozwoju zawodowego – efekt bilansu kompetencji
Współpraca specjalisty ds. bilansu kompetencji z klientem odbywa się na zasadzie partnerskiej. To przyszły lub obecny pracownik powinien na bazie rozmów i analiz dojść do wniosków dotyczących swojej pozycji na rynku pracy i tego, jak powinna wyglądać jego ścieżka kariery. Wspólnie tworzony jest indywidualny plan rozwoju zawodowego, który określa m.in. cele zawodowe, środki, przy pomocy których można je osiągnąć, oraz sposoby mierzenia sukcesu.
Założony plan można realizować, biorąc udział w kursach i szkoleniach, a także samodzielnie rozwijając swoje umiejętności. To krok w dobrą stronę na drodze do znalezienia wymarzonej pracy lub zdobycia awansu. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Jak rozwój osobisty wpływa na pracę zawodową?
Dlaczego bilans kompetencji zawodowych jest tak ważny? Ponieważ dzięki niemu pracownik:
- czuje się bardziej zmotywowany do pracy, zdobywania nowej wiedzy i rozwijania kompetencji,
- nie boi się podejmować nowych wyzwań,
- wie, do czego dąży w swoim życiu zawodowym (ma jasno wyznaczone cele),
- rozumie, że rozwój zawodowy jest procesem wymagającym czasu i chęci,
- stara się systematycznie realizować zakładane plany.
Z powyższych informacji wynika, że specjalista ds. bilansu kompetencji odgrywa ważną rolę zarówno w przedsiębiorstwie, jak i życiu zawodowym pracownika. To jeden z tych zawodów, którego znaczenie z roku na rok będzie coraz większe.
Chcesz planować rozwój zawodowy? Potwierdź swoje kompetencje!
Jak zdobyć wiedzę i umiejętności z zakresu doradztwa zawodowego i planowania ścieżki kariery pracowników? Możesz rozpocząć swoją edukację od lektury poradników dotyczących tego tematu i skorzystać z bogatej oferty studiów podyplomowych, kursów lub szkoleń. Jeśli czujesz, że posiadasz wystarczające kompetencje, potwierdź je certyfikatem, korzystając ze Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. O szczegółach przeczytasz tutaj: Prowadzenie procesu bilansowania kompetencji.
Uzyskanie oficjalnej kwalifikacji z pewnością powinno Cię zainteresować, jeśli pracujesz lub planujesz rozwijać swoją karierę na takich stanowiskach jak doradca zawodowy, coach, specjalista ds. bilansowania kompetencji czy konsultant ds. rozwoju zawodowego.