Jak skutecznie rozwiązywać konflikty w zespole?

Konflikt w firmie to zawsze sytuacja niekomfortowa. Dowiedz się, jakie są przyczyny nieporozumień, kto i jak najlepiej rozwiąże spór między pracownikami oraz co zrobić, gdy wydaje się, że nie ma już wyjścia z patowej sytuacji.  Zarządzanie konfliktem stanie się prostsze.

Czym jest konflikt w zespole

Konflikt w firmie to różnice zdań, spory, napięcia, brak zgody między współpracownikami. Często powoduje to nagromadzenie negatywnych emocji wokół jakiegoś tematu. Konflikty w zespołach są praktycznie nieuniknione, ponieważ każdy ma inny temperament, podejście do pracy, nieco inaczej wykonuje zadania. Z tych różnic wynikają spory, warto więc nauczyć się, jak radzić sobie z konfliktami.

Konflikt w firmie – przyczyny

Członkowie grupy powinni się uzupełniać w procesie realizacji celów. Jednak nadmiar pracy, napięte terminy, poczucie niesprawiedliwego podziału zadań to gotowa recepta na konflikt w zespole. Niezrozumienie potrzeb albo nieprecyzyjne formułowanie poleceń to kolejne zapalniki.   Brak precyzyjnej komunikacji może dotyczyć zarówno podwładnych, jak i przełożonych. Spotkamy też czasem na swojej drodze ludzi zwyczajnie nieuprzejmych. Przyczyn konfliktów w pracy jest więc sporo.

Zarządzanie konfliktem – jak nie dopuścić do problemu

Zrozumienie potrzeb obu stron to podstawa. Znasz opowieść o pomarańczy, o którą kłóciły się dwie siostry? Każda chciała mieć cały owoc i nie zgadzały się na przecięcie go po równo. Jedna chciała wycisnąć sok, a druga upiec ciasto z pomarańczową skórką. Obie mogły dostać to, czego chciały, wystarczyło tylko opisać swoje potrzeby. Oczywiście historyjka ta jest symboliczna, ale płynące z niej wnioski odnoszą się do relacji pracowniczych – warto wyrażać się precyzyjnie.

Jak radzić sobie z konfliktami, które już wybuchły?

Jak rozwiązywać konflikty w firmie, jeśli problem już wystąpił? Zareagować powinien kierownik lub lider: ostudzić emocje, by nie doprowadzić do eskalacji sporu, a następnie wyjaśnić sytuację z zainteresowanymi. Nierzadko rozmowy takie są prowadzone na osobności. To dobry pomysł, pozwalający na uniknięcie wzajemnych oskarżeń i kolejnych złych emocji. Warto analizować przyczyny i wysłuchać wszystkich stron. Czasami spokojne wysłuchanie obu stron, bez rozstrzygania, kto miał rację, powoduje, że konflikt łagodnieje, a stronom łatwiej jest dojść do porozumienia.

Krytyczny konflikt w pracy, jak sobie radzić?

Konflikty w zespole są nieuchronne, na szczęście większość z nich można rozwiązać. Bywa jednak, że brakuje dobrej woli, spór ciągnie się od dawna, problemy się nawarstwiają i nikt nie ma już siły na szukanie rozwiązań. Warto wtedy spojrzeć na konflikt inaczej. Może jest to okazja do zmian zawodowych? Zmiany miejsca pracy lub nawet branży? Może pora wrócić do marzeń o zupełnie innej karierze? Albo na nowo poszukać swojej drogi zawodowej?

Nierzadko zdarza się, że rezygnujemy z pracy w jakimś zawodzie, bo nie mamy odpowiednich kompetencji albo dokumentu, który to potwierdzi. Jeśli myślisz o zmianie, pomocny może się okazać Zintegrowany System Kwalifikacji. Znajdziesz tam stale uzupełniany rejestr kwalifikacji z wielu branż. Każda kwalifikacja jest dokładnie opisana, dzięki czemu wiadomo, co trzeba wiedzieć i umieć, żeby ją zdobyć. Jeśli czujesz, że spełniasz wszystkie wymagania, możesz od razu przystąpić do egzaminu i uzyskać certyfikat, który jest ceniony przez pracodawców i rozpoznawalny w UE. Może do uzyskania kwalifikacji potrzebny jest kurs lub szkolenie, które leżą w zasięgu twoich możliwości?

Uniwersalnym sposobem na zapobieganie konfliktom jest precyzyjne wyrażanie potrzeb, unikanie niejasności w komunikacji oraz pomoc doświadczonego moderatora. Jeśli jednak ze względu na konflikt w firmie sama myśl o przyjściu do biura przyprawia Cię o gęsią skórkę, pamiętaj, że życie jest jedno, a zmiany najczęściej wychodzą nam na dobre. W naszym innym artykule przeczytasz o tym, jak zmienić pracę.

Zintegrowany System Kwalifikacji w pigułce – zobacz wideo

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn