Jak doceniać pracowników?

graficzna styliziowana sylwetka człowieka wspinającego się po stopniach, z których ostatni podtrzymywany jest przez dłoń prawdziwej osoby
Dzień Doceniania Pracownika to dobry moment, żeby zastanowić się nad tym, czy - jako pracodawcy - dostatecznie uświadamiamy sobie wkład, jaki w rozwój przedsiębiorstwa wnoszą pracownicy i czy odpowiednio go doceniamy.

Naturalnie, pierwszym sposobem docenienia pracownika, który przychodzi do głowy zarówno zatrudnianym, jak i zatrudniającym, powinna być odpowiednia płaca. Ta kwestia, na szczęście, z roku na rok staje się coraz bardziej oczywista. Również dla wielu osób pieniądze to nie wszystko. Dlatego też firmy stosują rozmaite systemy benefitów i zachęt, od możliwości przyprowadzania do pracy zwierzęcego pupila, owocowych czwartków i sal rekreacyjnych, w których pracownicy mogą wypocząć drzemiąc w hamakach czy grając w piłkarzyki, opieki medycznej, ubezpieczeń, po wspieranie rozwoju pracownika.

I właśnie ta ostatnia opcja staje się dla zatrudnionych coraz bardziej pożądana jako dodatek do pensji. Zwłaszcza Gen Z (pokolenie Z) oczekuje, że praca będzie nie tylko sposobem na zarobienie pieniędzy niezbędnych do utrzymania się, ale też miejscem, w którym proza życia będzie przeplatać się z pasją.

Tradycyjnymi działaniami firm w tym zakresie są, m. in.:

  • dopłacanie do zajęć sportowych;
  • fundowanie biletów do kina, teatru lub na inne wydarzenia artystyczne;
  • organizowanie kursów językowych;
  • wspieranie (również poprzez indywidualną organizację czasu pracy) uczestnictwa w kursach lub studiach, i to nie tylko kierunkowo związanych z zakresem obowiązków;
  • wspieranie działalności wolonatariackiej i charytatywnej swoich pracowników (a nierzadko również współuczestniczenia w ważnych dla nich przedsięwzięciach).

Jest jeszcze jeden sposób – docenianie doświadczeń, umiejętności, wiedzy i kompetencji zdobytych przez pracowników na drodze edukacji nieformalnej. Chodzi o zachęcanie do uczenia się przez całe życie oraz o wspieranie i propagowanie idei longlife learning. Każdy z nas bowiem, nawet nie do końca zdając sobie z tego sprawę, uczy się nieustannie – rozwiązując rozmaite problemy w pracy i poza nią, spotykając się i rozmawiając z innymi ludźmi, obserwując otaczający nas świat. Ważne, żeby nie zatracać wrodzonej nam ciekawości i traktować uczenie się przez całe życie jako formę samorozwoju. A, jak wiadomo – w dzisiejszych czasach ten, kto się nie rozwija, nie zatrzymuje się w miejscu, tylko cofa się.

Wspieraniu idei uczenia się przez całe życie służy Zintegrowany System Kwalifikacji, dzięki któremu każdy, po wykazaniu się `podczas procesu zwanego walidacją posiadaniem wymaganych kompetencji może otrzymać wiarygodny certyfikat poświadczający wybraną kwalifikację. Wszystkie kwalifikacje dostępna w ramach ZSK, w tym wolnorynkowe, zgromadzone zostały w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji. Rejestr jest ogólnodostępny i każdy może znaleźć w nim poszukiwane przez siebie informacje dotyczące np. wymagań, jakie należy spełnić ubiegając się o certyfikat albo jaka instytucja certyfikująca przeprowadza walidację.

Dodatkowo, pracodawcy korzystający z rozwiązań oferowanych przez ZSK, mogą łatwo i obiektywnie porównać umiejętności np. kandydatów do pracy. Z kolei pracownicy (lub też osoby planujące zmianę ścieżki kariery albo dopiero startujące na rynku pracy) mogą skorzystać z narzędzi ułatwiających planowanie kariery i podsumowywanie osiągnięć, np. z aplikacji Moje Portfolio.

Warto inwestować w rozmaite formy doceniania pracowników, ponieważ nie tylko jest to forma podziękowania za ich wysiłek i wkład włożone w rozwój przedsiębiorstwa. Można to też traktować jako inwestycję, nie tylko w tzw. „zasoby ludzkie” – większe kompetencje pracowników przekładają się na pomyślność firmy. Dodatkowo, rotacje – związane z tym, że niezadowoleni pracownicy zmieniają pracodawcę – są źródłem realnych strat dla przedsiębiorstwa, ponieważ koszty związane z rekrutacją i przeszkoleniem nowej osoby nie są niskie.

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn