Employer branding to termin, który stosunkowo niedawno pojawił się w świadomości firm. Określenia zostało użyte po raz pierwszy w artykule „The Employer Brand” w 1996 roku. Ale to firma McKinsey uznawana jest za markę, która wprowadziła employer branding na szerokie wody. Co kryje się pod tym terminem? To po prostu „budowanie marki pracodawcy”, czyli wszystkie działania pokazujące, że dana firma jest atrakcyjnym miejscem pracy.
Budowanie wizerunku pracodawcy pozwala zatrzymać najlepszych pracowników oraz rekrutować poszukiwanych na rynku specjalistów. Ale nie tylko, bo wpływa na postrzeganie marki, lepsze relacje biznesowe czy pozyskiwanie nowych klientów.
Dlatego do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji dołączono nową kwalifikację z zakresu employer brandingu „Budowanie wizerunku pracodawcy”. Pozwala ona na potwierdzenie umiejętności w zakresie kreowania pozytywnego postrzegania organizacji. Osoba, które chcą potwierdzić kwalifikację w zakresie employer brandingu, muszą znać się na budowaniu marki jako atrakcyjnego miejsce pracy. Można powiedzieć, że jest to pewna forma reklamy firmy, do której warto dołączyć, nie tylko ze względu na wynagrodzenie. Wtedy łatwiej jest przyciągnąć utalentowanych specjalistów, a pracownicy już zatrudnieni wykazują znacznie większe zaangażowanie.
Employer branding – jakie wymagania należy spełnić?
Osoba posiadająca kwalifikacje w zakresie budowania wizerunku pracodawcy potrafi:
- przeanalizować wizerunek pracodawcy w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym;
- przygotować strategie budowania i kształtowania tego wizerunku (skierowane do
pracowników obecnych i potencjalnych); - dobrać właściwe w danym przypadku działania i narzędzia wspierające budowę wizerunku
organizacji jako pracodawcy; - monitorować i oceniać skuteczność tych działań;
- wprowadzać odpowiednie korekty do przyjętych strategii w celu optymalizacji efektów.
Metoda weryfikacji kwalifikacji
W pierwszej części przeprowadzany jest test wiedzy teoretycznej. Druga – praktyczna – polega na obserwacji kandydata w warunkach symulowanych (w tym case study) oraz na rozmowie z komisją. Potem można zdobyć certyfikat potwierdzający kwalifikację, który wydawany jest bezterminowo. Odpowiada ona 5 poziomowi Polskiej Ramy Kwalifikacji.
ZSK krok po kroku – jak zdobyć certyfikat?
Warto wspomnieć, że w ZSK jest już wiele kwalifikacji dotyczących pracy w organizacjach czy zarządzania zasobami ludzkimi. Co trzeba zrobić, aby je odnaleźć? Wejść na stronę Rejestru Kwalifikacji i sprawdzić
dostępne kwalifikacje. Można je pogrupować według odpowiedniej branży albo wpisując słowa
kluczowe, następnie wybrać tę, która nas interesuje:
- Planowanie i prowadzenie działań komunikacyjnych w sytuacjach kryzysu wizerunkowego
- Wdrażanie i koordynowanie procesów biznesowych (Lean Office)
- Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)
- Zarządzanie konfliktami w organizacji
- Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM
Każda z kwalifikacji jest dokładnie opisana: do kogo jest skierowana, jakimi umiejętnościami należy się wykazać, jakie są szanse na zatrudnienie, na jaki czas wydawany jest certyfikat oraz jak wygląda walidacja, czy sposób potwierdzenia umiejętności. Po wybraniu kwalifikacji należy zgłosić się do odpowiedniej Instytucji Certyfikującej, dokonać opłaty i podejść do egzaminu. A potem otrzymać certyfikat uznawany w Polsce i rozpoznawalny w całej Unii Europejskiej.
Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat