Drinki ze słomką, czyli walidacje w okresie wakacyjnym

Wydawać by się mogło, że wakacje to czas odpoczynku i relaksu – jednak nie dla studentek Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, które zdecydowały się nabyć w tym czasie kompetencje barmańskie. Jednak zanim zaczęły shakować, stiringować, blendować, leyerować czy flamingować ulubione drinki turystów w cieniu palm czy w alpejskim kurorcie, albo przynajmniej na Krupówkach, musiały potwierdzić swoje kwalifikacje.

W lipcu na terenie SGGW pod czujnym okiem: asesorów z instytucji certyfikującej (IC) – Centrum Szkolenia Barmanów, przedstawicieli podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości (PZZJ) – Wielkopolskiej Akademii Nauki i Rozwoju oraz obserwatorów z IBE, miała miejsce pierwsza walidacja kwalifikacji Serwis napojów mieszanych i alkoholi.

Kwartalnik ZSK – pewne źródło informacji. Pobierz nowy numer!

Historia tej kwalifikacji sięga grudnia 2017, kiedy to Jerzy Czapla – właściciel i główny ekspert Centrum Szkolenia Barmanów – zwrócił się do zespołu opisu kwalifikacji w Instytucie Badań Edukacyjnych z prośbą o wsparcie w opisie kwalifikacji z przygotowywania drinków alkoholowych i bezalkoholowych. W wyniku tej współpracy została opisana kwalifikacja Serwis napojów mieszanych i alkoholi, która została włączona do ZSK 13 grudnia 2018. W marcu 2019 została podpisana umowa z PZZJ i kwalifikacja uzyskała status funkcjonującej. Dzisiaj trzy instytucje posiadają uprawnienia do jej certyfikowania: Centrum Szkolenia Barmanów, Fundacja VCC i Fundacja Wiedza Umiejętność Rozwój.

Do tej pory jednak Centrum Szkolenia Barmanów nie miało okazji przeprowadzić walidacji tej kwalifikacji. Aż do lipca 2021. Było to możliwe dzięki realizowanemu na SGGW projektowi Synergia – zintegrowany program rozwoju SGGW (POWER 2), w ramach którego dla studentek i studentów m.in. kierunków Gastronomia i hotelarstwo oraz Żywienie człowieka i ocena żywności studiów stacjonarnych I i II stopnia uruchomiono szkolenia prowadzące do nabycia dodatkowych kwalifikacji. Jednym z takich szkoleń był kurs Barman-Blender II stopnia przygotowujący do walidacji kwalifikacji Serwis napojów mieszanych i alkoholi.

Kwalifikacja Barman Blender – kliknij i dowiedz się więcej!

Do walidacji, która odbyła się 14 lipca, przystąpiło 10 osób. Za proces odpowiedzialnych było dwóch asesorów, a dwie osoby z PZZJ prowadziły obserwację i zbierały dane ewaluacyjne. Walidacja składała się z części teoretycznej i praktycznej. Prowadzona była, zgodnie z opisem kwalifikacji, z wykorzystaniem testu teoretycznego oraz obserwacji w warunkach symulowanych. O ile test wiedzy odbył się stosunkowo szybko i bez zbytnich emocji, to część praktyczna była rozbudowana i wywoływała spore emocje u kandydatek. Składało się na nią przygotowanie wylosowanego drinka, własnej autorskiej kompozycji na bazie wylosowanego alkoholu, przygotowanie soft drinka oraz przekąski.

Jak mnie Pan pyta o odczucia, to ja się strasznie denerwuję, co zresztą pewnie widać… Pewnie wylosuję jakiś trudny drink… Oby mi się kolejność nie pomyliła i składniki… Ci panowie egzaminatorzy tacy poważni, nic z ich twarzy nie widać, czy dobrze, czy źle się robi… – tak jedna z kandydatek opisywała swoje emocje związane z walidacją i pracą asesorów.

Okazało się, że dla wielu osób udział w projekcie – kursie i walidacji – był właściwie pierwszym kontaktem z profesjonalnym przygotowywaniem napoi alkoholowych i bezalkoholowych. Tak to ujęła jedna z kandydatek:

Przez całe życie nie widziałam tylu różnych rodzajów alkoholi, butelek, kieliszków, dodatków…. Nigdy nie przyszłoby mi do głowy, że tak można łączyć różne rzeczy… Jeszcze miesiąc temu bym tego nie powiedziała, ale teraz myślę, że spokojnie poszukam pracy w jakiejś dobrej knajpie.

Biorąc pod uwagę wyniki walidacji – wszystkie kandydatki przeszły ją pozytywnie i otrzymały certyfikat potwierdzający nabycie kwalifikacji – jest szansa, że pracę w dobrej knajpie studentki znajdą bez większych problemów, czego oczywiście im życzymy. Być może będzie to sposób na spędzenie wakacji, podreperowanie studenckiego budżetu, a może początek pięknej przygody z pracą w gastronomii. Niezależnie od tego, jak będzie wyglądać kariera tych osób, posiadany przez nie certyfikat kwalifikacji Serwis napojów mieszanych i alkoholi będzie już zawsze potwierdzał ich kompetencje w tym obszarze.

Autorzy:

Elżbieta Strzemieczna

Z IBE związana od 2018 roku, obecnie pełni funkcję ekspertki kluczowej Zadania 1 w projekcie ZSK5. Zajmuje się wdrażaniem polityki państwa w zakresie uczenia się przez całe życie oraz rozwojem ZSK. Z wykształcenia pedagożka i socjolożka, jest również absolwentką studiów podyplomowych z zarządzania zasobami ludzkimi. Specjalizuje się w tworzeniu innym warunków do rozwoju, prowadziła m.in. zajęcia dla studentów pedagogiki, konsultacje i coaching dla kadry zarządzającej w pomocy społecznej, szkolenia dla rodzin zastępczych i pracowników OPS.

Tomasz Kasprzak

Socjolog, trener, animator. Ekspert merytoryczny Zadania 1 ZSK5. Z IBE związany od 2010 roku, z ZSK od 2018. Koordynator projektów krajowych i międzynarodowych z obszarów edukacji i kultury. Współautor scenariuszy przyszłości takich miast jak Wrocław, Lublin, Konin, członek europejskich sieci dotyczących m.in. polityki młodzieżowej i przywództwa edukacyjnego.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Sojusz dla kompetencji w budownictwie

Budownictwo zajmuje bardzo ważne miejsce w  polskiej gospodarce i dlatego nieustannie potrzebuje wykwalifikowanych pracowników. Doskonale rozumie to Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Budownictwie, której działalność można uznać za unikalne zjawisko w całej Unii Europejskiej. O budownictwie, kwalifikacjach i działalności rady rozmawiamy z Jakubem Kusem, wiceprzewodniczącym Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Budownictwie.

Czytaj»

Narzędzia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wspierające rozwój kluczowych sektorów gospodarki

Zintegrowany System Kwalifikacji to zbiór rozwiązań, których celem jest integracja polskiego systemu kształcenia. Z powodu różnorodności obszarów edukacji, narzędzia tworzące ZSK muszą być dostosowywane do potrzeb konkretnych grup beneficjentów. Szczególną rolę odgrywają tutaj interesariusze sektorowi – organizacje branżowe czy izby gospodarcze – dla których tworzone są narzędzia pozwalające na efektywne korzystanie z dorobku ZSK.

Czytaj»

Sektorowe rady ds. kompetencji w służbie Zintegrowanemu Systemowi Kwalifikacji

W trakcie wieloletniej debaty na temat roli Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji zwykło się mówić, że jest on mostem łączącym edukację i rynek pracy. Do elementów zapewniających jego stabilną konstrukcję zaliczamy między innymi sektorowe rady ds. kompetencji. Aby lepiej poznać ich znaczenie, warto zastanowić się, jaką pełnią rolę – przęseł, a może podpór?

Czytaj»

Sektorowe ramy kwalifikacji na rynku pracy

Nawet najlepszej jakości kwalifikacje, odpowiadające na bieżące potrzeby gospodarki, nie spełnią swojej funkcji, jeżeli pracodawcy nie będą umieli rekrutować osób z odpowiednimi kompetencjami. Co więcej, przedsiębiorcy niejednokrotnie nie są świadomi tego, że w systemie edukacji nadawane są kwalifikacje (certyfikaty, dyplomy), których potrzebują i poszukują. To właśnie ta myśl stała u podstaw pomysłu wdrażania sektorowych ram kwalifikacji w firmach.

Czytaj»