Copywriter – praca. Jak zostać copywriterem

Tworzenie angażujących i unikalnych treści to podstawowe zadanie copywritera. Sprawdź, jakie predyspozycje są ważne, by pracować w tym zawodzie. Podpowiadamy, jak zostać copywriterem i dlaczego tak duże znaczenie ma w tym przypadku ciągły rozwój i chęć zdobywania wiedzy. 

Copywriter – co to za zawód?

Copywriter to autor tekstów, artykułów i haseł reklamowych, w tym m.in. opisów produktów, treści SEO, w mediach społecznościowych, scenariuszów do materiałów wideo, artykułów na strony internetowe. Zwykle orientuje się on też w innych zagadnieniach – jak content marketing, SEO i pozycjonowanie stron, social media, budowanie kampanii marketingowych, reklamy Google Ads.

Osoba zatrudniona na stanowisku copywritera czy content managera w agencji marketingowej, PR-owej czy w domu mediowym ma czynny wkład w proces tworzenia kampanii lub strategii komunikacji i współpracuje z innymi działami. Do jej obowiązków należy także analizowanie treści stron WWW pod kątem działań z obszaru SEO, zarządzanie treścią oraz weryfikacja i korekta treści we wszystkich kanałach komunikacji. 

Copywriter freelancer 

Copywriting może być głównym zawodem lub wstępem do dalszej kariery w marketingu internetowym czy PR. Dla wielu osób, które nie chcą pracować w biurze i na etacie, to wolny zawód. Jeśli szukasz pomysłu na pracę zdalną, wyzwań i kreatywnych zadań, zawód copywritera jest do rozważenia. Copywriter freelancer może pracować z dowolnego miejsca, prowadzić własną działalność gospodarczą lub traktować copywriting jedynie jako dodatkowe źródło dochodu. 

Predyspozycje do zawodu copywritera

Profesjonalny copywriter musi doskonale znać język, w jakim  pisze, by posługiwać się nim sprawnie, elastycznie i przede wszystkim poprawnie. Brak błędów i znajomość zasad poprawnej pisowni to jednak nie wszystko – równie ważna jest łatwość pisania, czyli lekkie pióro. Dobry copywriter przygotuje content na każdy temat, mimo że najczęściej każdy ma swoje specjalizacje – jak m.in. krótkie formy do social mediów czy specjalistyczne artykuły z konkretnej dziedziny. 

Teksty muszą angażować, „brzmieć” naturalnie, często też sprzedawać. Osobę wykonującą ten zawód powinny wyróżniać ogólna ciekawość, chęć do nauki i zdobywania wiedzy oraz poszerzanie zasobu słownictwa. Przydatna też jest znajomość mediów, narzędzi marketingu internetowego, aktualnych trendów. 

Zdecydowanie ułatwi to redagowanie tekstów o różnym charakterze i przeznaczeniu. Cechy takie jak umiejętność analizowania, zdolność pozyskiwania informacji i korzystania z różnych źródeł na pewno pomogą lepiej realizować zadania, z jakimi przyjdzie się zmierzyć copywriterowi.

Copywriter – jak zacząć? 

Solidną podstawą będą studia albo kurs copywritingu, ale najważniejsza w tym zawodzie jest praktyka. Przygotuj CV oraz portfolio i aplikuj na ogłoszenia lub nawiąż współpracę z agencją marketingową lub domem mediowym. Możesz też zarejestrować się na wybranych platformach copywriterskich. Stawki za tekst (najczęściej za 1000 znaków ze spacjami) są stosunkowo niskie, ale taka współpraca pozwoli zdobyć pierwsze doświadczenie, sprawdzić, w jakich tekstach czujesz się najlepiej, a także urozmaicić portfolio.  

Studia. Nie jest wymagane wyższe wykształcenie, ale na pewno studia humanistyczne są ogromnym wsparciem dla początkującego copywritera. Jeśli jesteś na etapie wyboru studiów i myślisz nad przyszłym zawodem, dobrym startem mogą być studia polonistyczne, dziennikarskie lub z zakresu marketingu oraz PR. Ich program obejmuje zwykle zajęcia z zakresu historii mediów, poprawności i kultury języka czy stylistyki.

Wiele osób wykonujących zawód copywritera specjalizuje się w jednej lub kilku dziedzinach, w czym pomocne może być wykształcenie kierunkowe – np. inżynierskie, medyczne czy z zakresu prawa. 

Kurs na copywritera. Jak zostać copywriterem bez ukończenia studiów humanistycznych? Osoby znające rynek pracy i planujące zmianę branży mogą zapisać się na kurs copywritingu organizowany w trybie stacjonarnym lub online. Na kursie można dowiedzieć się, jak pisać oryginalne teksty i wartościowe artykuły, treści SEO i na strony WWW, oferty sprzedażowe, hasła reklamowe czy treści do kanałów social media. Dużym atutem kursów są też ćwiczenia oraz zdobywanie wiedzy dodatkowej: np. jak rozliczać się z przychodów czy jakie są popularne platformy copywriterskie, na których można znaleźć zlecenie. Warto wybrać kurs prowadzony przez praktyka, który pozwoli poznać ten zawód od podszewki i udzieli ciekawych wskazówek.

Szkolenia dla copywriterów. Studia czy kurs będą dobrym wstępem, ale w zawodzie copywritera najważniejsze są praktyka i nieustanne szlifowanie swoich umiejętności. Bardzo ważne jest też korzystanie z webinarów i szkoleń, by na bieżąco podążać za aktualnymi trendami, pracować nad stylem oraz pisać ciekawie i przekonująco. 

Czytaj, ucz się, poznawaj. W zawodzie copywritera istotne są także ciągły rozwój i zdobywanie nowych kwalifikacji zgodnie z ideą lifelong learning („uczenie się przez całe życie”). Taką osobę powinna cechować ciekawość świata, chęć zdobywania wiedzy i poznawania. Copywriter chętnie czyta książki, korzysta z publikacji, poznaje nowe zagadnienia i poszerza wiedzę. Z ochotą analizuje inne teksty, slogany reklamowe, strony internetowe i pracuje nad swoim stylem pisania. 

Jeśli szukasz pracy lub szkolenia, chcesz zdobyć nowe kwalifikacje lub planujesz zmienić branżę, skorzystaj ze Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. To pomocne narzędzie w planowaniu kariery zawodowej.

Facebook
Twitter
LinkedIn