Co zrobić, by praca dawała satysfakcję?

Satysfakcja z pracy to kluczowy aspekt, który powinno się wziąć pod uwagę nie tylko przy rozpoczynaniu kariery zawodowej lub szukaniu nowego zajęcia, ale również w każdym momencie swojej pracy. Ma na nią wpływ wiele czynników, m.in. współpracownicy, atmosfera, wysokość zarobków. Istotny jest oczywiście charakter samej pracy, czyli to, czym dokładnie się w niej zajmujesz i czy zwyczajnie to lubisz. Co zrobić, aby praca była satysfakcjonująca? Podpowiadamy.

Warto pamiętać, że praca zarobkowa to handel wymienny. Jeśli inwestujesz w wykonywanie swoich obowiązków czas, angażujesz się, korzystasz ze swojej wiedzy i doświadczenia, a w zamian otrzymujesz odpowiednie wynagrodzenie, możliwość szkoleń i awansu, praca może dać Ci wiele satysfakcji.

Czym jest satysfakcja z pracy?

Satysfakcja z pracy jest definiowana jako pozytywna reakcja emocjonalna, której doświadczasz, wykonując swoją pracę. Obecnie coraz częściej próbuje się mierzyć to uczucie, a badania satysfakcji z pracy stają się standardem w wielu firmach.

Ważne jest, aby pamiętać, że odczuwanie satysfakcji z pracy jest subiektywne i każdy pracownik może mieć na ten temat inne zdanie. W tym samym miejscu pracy i tych samych warunkach czynniki, które pomagają jednej osobie czuć się dobrze, mogą nie mieć zastosowania do innej. Biorąc to pod uwagę, można znaleźć kilka aspektów, które czynią pracę satysfakcjonującą. Najczęściej zalicza się do nich:

  • odpowiedni poziom wymagań w pracy, dzięki któremu pracownik ani się nie nudzi, ani nie frustruje,
  • poziom wygody (krótki, dobry dojazd, dostęp do odpowiednich narzędzi cyfrowych, elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej),
  • regularny feedback, udzielany bezpośrednio przez przełożonych i całą organizację,
  • odpowiednie wynagrodzenie, dzięki któremu pracownicy mają zapewnioną dobrą jakość życia,
  • możliwość rozwoju kariery zsynchronizowaną z osobistymi celami rozwoju pracowników.

Jak zwiększyć satysfakcję z pracy?

Wydaje się, że za większość tych czynników odpowiada pracodawca, jednak o satysfakcję z pracy warto również dbać samemu. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek:

  1. Zrozum znaczenie swojej pracy. Zastanów się, czy i w jaki sposób to, co robisz, pomaga innym lub przyczynia się do rozwoju społeczeństwa. Dostrzeganie wartości swojej pracy zwiększa satysfakcję związaną z jej wykonywaniem.
  2. Pomagaj innym w pracy. Podejmowanie dodatkowych wysiłków, aby pomóc klientom lub współpracownikom może sprawić, że Twoja praca będzie miała większe znaczenie i zwiększy Twoją satysfakcję.
  3. Zmieniaj zadania. Jeśli to możliwe, szukaj dla siebie nowych wyzwań w pracy. Zapytaj swojego przełożonego, czy możesz odbyć dodatkowe szkolenie lub podjąć się nowych zadań. Jeśli Twoja firma rozpoczyna nowy projekt, zgłoś się na ochotnika do zespołu.
  4. Pomyśl, z kim spędzasz czas w pracy. Nie zawsze masz wpływ na to, z kim będziesz współpracować czy spędzać przerwy w pracy. Ale jeśli możesz, to otaczaj się pozytywnymi ludźmi, którzy dodadzą Ci energii. To ważne, bo spędzania 8 godzin dziennie z osobami np. wiecznie narzekającymi może skutecznie obniżyć Twoją satysfakcję z pracy.
  5. Dbaj o siebie. Zachowania sprzyjające zdrowiu fizycznemu – takie jak aktywność fizyczna, dobre odżywianie, stosowanie technik radzenia sobie ze stresem – mogą pomóc w osiągnięciu pozytywnego samopoczucia w pracy i zwiększyć satysfakcję z pracy.
  6. Szukaj pozytywnych stron. W każdej pracy zdarzają się trudne chwile. Szukanie korzyści w negatywnej sytuacji może pomóc ci przez nią przejść. Jasną stroną trudnego okresu w pracy może być to, że jest on tylko przejściowy, że może zaowocować wyższym wynagrodzeniem, awansem lub nabyciem nowych umiejętności.
  7. Pielęgnuj swoje pasje. Jeśli nie widzisz żadnych pozytywów w pracy, a szukanie nowej nie wchodzi w grę, możesz potraktować swoją obecną pracę jako źródło zarobków, które pozwala ci skupić energię na zainteresowaniach poza nią. Czasami praca jest po prostu środkiem do cieszenia się rzeczami, które naprawdę Cię pasjonują.

Jak ułatwić sobie znalezienie nowej pracy?

Jeśli jednak dojdziesz do wniosku, że praca nie daje Ci wystarczającej satysfakcji i zaczniesz myśleć o innej ścieżce zawodowej, możesz skorzystać ze Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Znajdziesz tam stale aktualizowane opisy różnych kwalifikacji funkcjonujących obecnie na rynku pracy. Dowiesz się, co trzeba umieć i wiedzieć, żeby zdobyć daną kwalifikację oraz jak to zrobić. ZSK wspiera ideę uczenia się przez całe życie, zgodnie z którą każdy, niezależnie od wieku i formalnego wykształcenia, może i powinien zdobywać nowe kompetencje, rozwijać się i czerpać satysfakcję z pracy.

Co ważne, ZSK umożliwia również potwierdzenie swojej wiedzy i umiejętności niezależnie od sposobu, w jaki się je nabyło: w szkole, podczas kursu czy ucząc się samodzielnie. Zdobycie oficjalnego certyfikatu, rozpoznawanego w krajach Unii Europejskiej, może być dobrym krokiem na drodze do satysfakcjonującej pracy.

Facebook
Twitter
LinkedIn