
Planowanie i prowadzenie walidacji
Najważniejszym zadaniem instytucji certyfikującej jest nadawanie kwalifikacji, obejmujące prowadzenie walidacji efektów uczenia się oraz certyfikowanie, które można rozpocząć bezpośrednio po uzyskaniu uprawnień do nadawania kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej. Zanim jednak IC rozpocznie prowadzenie działalności w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, warto w szczegółach ją zaplanować.

Warunkiem wydania certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej przez IC jest pozytywny wynik walidacji efektów uczenia się, tj. potwierdzenie osiągnięcia przez daną osobę wszystkich efektów uczenia się określonych dla danej kwalifikacji.
CERTYFIKAT KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ LUB SEKTOROWEJ
Instytucja certyfikująca może we własnym zakresie przygotować wzór certyfikatu. Zgodnie z Ustawą o ZSK jest zobowiązana zamieścić na nim następujące informacje:
- nazwę dokumentu – „certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej” albo „certyfikat kwalifikacji sektorowej”,
- nazwę kwalifikacji,
- nazwę i siedzibę instytucji certyfikującej,
- imię (imiona) i nazwisko oraz datę urodzenia posiadacza certyfikatu,
- numer certyfikatu nadany przez instytucję certyfikującą,
znak graficzny informujący o przypisanym do kwalifikacji poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji, - imię (imiona) i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do wydania certyfikatu,
- nazwę miejscowości i datę wydania certyfikatu,
- okres ważności certyfikatu (art. 49a ust. 2).
IC może też skorzystać z generatora certyfikatów dostępnego w aplikacji e-raporty ZRK, do której dostęp otrzymuje każda IC. Wzór certyfikatu dostępny w aplikacji został przygotowany zgodnie z wytycznymi ustawy o ZSK.
EWIDENCJA WYDANYCH CERTYFIKATÓW
IC jest zobowiązana także do prowadzenia ewidencji wydanych certyfikatów obejmującej:
- dane dotyczące: nazwy kwalifikacji, imienia (imion) i nazwiska oraz daty urodzenia posiadacza certyfikatu, numeru certyfikatu, nazwy miejscowości i daty wydania certyfikatu,
- informacje o datach przeprowadzenia walidacji i podmiotach przeprowadzających walidację,
- informacje o osiągnięciach uznanych na podstawie art. 49 ust. 1 lub 2 ustawy o ZSK (art. 49a ust. 3).
Ewidencja może być prowadzona w dowolnej formie, także z wykorzystaniem aplikacji e-raporty ZRK, a dane o posiadaczach certyfikatów oraz protokoły z przeprowadzonych walidacji powinny być przechowywane przez IC
w ewidencji przez okres 5 lat, licząc od dnia wystawienia danego certyfikatu