Najważniejsze wnioski:
- problemy z rekrutacją: aż 90% firm ma trudności z pozyskaniem pracowników o odpowiednich kompetencjach, co jest wynikiem zarówno niedoboru umiejętności cyfrowych, jak i ogólnego niedostosowania kwalifikacji do potrzeb rynku;
- wzrost znaczenia automatyzacji: do 2025 r, połowa pracowników może być zmuszona do przekwalifikowania się z powodu rosnącej automatyzacji procesów; automatyzacja jest coraz częściej powodem, dla którego firmy wdrażają programy reskillingu;
- podejście do reskillingu: mimo że 64% firm deklaruje posiadanie strukturyzowanego procesu rozwijania nowych kompetencji, zaledwie 7% korzysta z reskillingu jako odpowiedzi na problemy rekrutacyjne;
Podejście przedsiębiorstw do reskillingu jest niezrozumiałe w świetle tego, co możemy przeczytać w Raporcie:
Reskilling to słuszna droga
OECD zwraca uwagę na podwójne korzyści płynące z wdrażania strategii reskillingu.
-
Podnoszenie kwalifikacji jest korzystne (a jednocześnie konieczne) dla pracowników, ponieważ pomaga im radzić sobie ze zmianami technologicznymi.
-
Takie działania są również korzystne dla firm, ponieważ pozwalają im zachować konkurencyjność i innowacyjność.
>>>> pełny raport „Wielki Reset Umiejętności”
Warto przy tym pamiętać, że reskilling dotyczy nie tylko umiejętności twardych. Równie ważne są kompetencje miękkie i transwersalne.
Reskilling (jak również upskilling) otwiera nowe możliwości rozwoju zawodowego dla pracowników. Dzięki zdobywaniu nowych umiejętności i wiedzy, pracownicy mogą zwiększyć swoje szanse na awans, zmienić branżę lub założyć własną działalność. Wyzwaniami dla firm, z którymi muszą się one zmierzyć wdrażając programy reskillingu (i/lub upskillingu) są przede wszystkim: określenie potrzeb rozwojowych pracowników, wybór odpowiednich metod szkolenia, zapewnienie dostępności do odpowiednich zasobów edukacyjnych oraz motywowanie pracowników do udziału w programach rozwojowych.
Zintegrowany System Kwalifikacji wspiera w reskillingu zarówno pracowników, jak i pracodawców
Ci pierwsi mogą, po wykazaniu się podczas procesu zwanego walidacją posiadaniem wymaganych kompetencji, otrzymać wiarygodny certyfikat poświadczający wybraną kwalifikację. Przy czym nie jest ważne, w jaki sposób zdobyli oni wiedzę i umiejętności. Większe znaczenie mają konkretne efekty uczenia się, czyli to, co wiedzą, jakie posiadają umiejętności i kompetencje oraz czy, i w jaki sposób, potrafią je wykorzystać w pracy. Pracownicy, osoby planujące zmianę ścieżki kariery albo dopiero startujące na rynku pracy również mogą skorzystać z narzędzi ułatwiających planowanie kariery i podsumowywanie osiągnięć, np. z aplikacji Moje Portfolio, Kompas lub Kompas szkolnictwa branżowego. Z kolei wspierając się informacjami zawartymi w Sektorowych Ramach Kwalifikacji, mogą oni bardziej świadomie podchodzić do rozwoju swojej kariery zawodowej i samodzielnie wyznaczając ścieżki kariery i samokształcenia.
Wszystkie kwalifikacje dostępne w ramach ZSK, w tym wolnorynkowe, zgromadzone zostały w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK). Można w nim łatwo znaleźć informacje dotyczące np. wymagań, jakie należy spełnić ubiegając się o certyfikat albo jaka instytucja certyfikująca i gdzie przeprowadza walidację.
Z kolei pracodawcy korzystający z rozwiązań oferowanych przez ZSK, mogą łatwo np. zaprojektować stanowisko (lub też ujednolicić opisy stanowisk już istniejących). Dzięki opisom efektów uczenia wymaganych dla danej kwalifikacji, zawartym w opisach kwalifikacji dostępnych w ZRK, można w prosty sposób – łatwo i obiektywnie – porównać kompetencje pracowników i zidentyfikować luki kompetencyjne w organizacji. Sektorowe Ramy Kwalifikacji pomagają firmom szerzej spojrzeć na kompetencje branżowe występujące w ich środowisku biznesowym, a dzięki temu – efektywniej zarządzać zasobami ludzkimi i skuteczniej konkurować na rynku pracy. Są źródłem informacji o wymaganych w danym sektorze kwalifikacjach oraz przydatnym narzędziem do tworzenia programów edukacyjnych. Pomagają w budowaniu i rozwoju zespołu, określeniu luk kompetencyjnych i potencjału pracowników. Ułatwiają też przeprowadzenie oceny pracowników.
#FunduszeUE