Wyzwania na rynku pracy w Polsce

Raport "Wielki reset umiejętności" (Future Collars) szczegółowo omawia aktualne wyzwania na rynku pracy w Polsce, związane głównie z niedoborem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach oraz potrzebą automatyzacji.

Najważniejsze wnioski:

  1. problemy z rekrutacją: aż 90% firm ma trudności z pozyskaniem pracowników o odpowiednich kompetencjach, co jest wynikiem zarówno niedoboru umiejętności cyfrowych, jak i ogólnego niedostosowania kwalifikacji do potrzeb rynku;
  2. wzrost znaczenia automatyzacji: do 2025 r, połowa pracowników może być zmuszona do przekwalifikowania się z powodu rosnącej automatyzacji procesów; automatyzacja jest coraz częściej powodem, dla którego firmy wdrażają programy reskillingu;
  3. podejście do reskillingu: mimo że 64% firm deklaruje posiadanie strukturyzowanego procesu rozwijania nowych kompetencji, zaledwie 7% korzysta z reskillingu jako odpowiedzi na problemy rekrutacyjne;

Podejście przedsiębiorstw do reskillingu jest niezrozumiałe w świetle tego, co możemy przeczytać w Raporcie:

Reskilling to słuszna droga

OECD zwraca uwagę na podwójne korzyści płynące z wdrażania strategii reskillingu.

  1. Podnoszenie kwalifikacji jest korzystne (a jednocześnie konieczne) dla pracowników, ponieważ pomaga im radzić sobie ze zmianami technologicznymi.

  2. Takie działania są również korzystne dla firm, ponieważ pozwalają im zachować konkurencyjność i innowacyjność.

>>>> pełny raport „Wielki Reset Umiejętności”

Warto przy tym pamiętać, że reskilling dotyczy nie tylko umiejętności twardych. Równie ważne są kompetencje miękkie i transwersalne.

Reskilling (jak również upskilling) otwiera nowe możliwości rozwoju zawodowego dla pracowników. Dzięki zdobywaniu nowych umiejętności i wiedzy, pracownicy mogą zwiększyć swoje szanse na awans, zmienić branżę lub założyć własną działalność. Wyzwaniami dla firm, z którymi muszą się one zmierzyć wdrażając programy reskillingu (i/lub upskillingu) są przede wszystkim: określenie potrzeb rozwojowych pracowników, wybór odpowiednich metod szkolenia, zapewnienie dostępności do odpowiednich zasobów edukacyjnych oraz motywowanie pracowników do udziału w programach rozwojowych.

Zintegrowany System Kwalifikacji wspiera w reskillingu zarówno pracowników, jak i pracodawców

Ci pierwsi mogą, po wykazaniu się podczas procesu zwanego walidacją posiadaniem wymaganych kompetencji, otrzymać wiarygodny certyfikat poświadczający wybraną kwalifikację. Przy czym nie jest ważne, w jaki sposób zdobyli oni wiedzę i umiejętności. Większe znaczenie mają konkretne efekty uczenia się, czyli to, co wiedzą, jakie posiadają umiejętności i kompetencje oraz czy, i w jaki sposób, potrafią je wykorzystać w pracy. Pracownicy, osoby planujące zmianę ścieżki kariery albo dopiero startujące na rynku pracy również mogą skorzystać z narzędzi ułatwiających planowanie kariery i podsumowywanie osiągnięć, np. z aplikacji Moje PortfolioKompas lub Kompas szkolnictwa branżowego. Z kolei wspierając się informacjami zawartymi w Sektorowych Ramach Kwalifikacji, mogą oni bardziej świadomie podchodzić do rozwoju swojej kariery zawodowej i samodzielnie wyznaczając ścieżki kariery i samokształcenia.

Wszystkie kwalifikacje dostępne w ramach ZSK, w tym wolnorynkowe, zgromadzone zostały w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK). Można w nim łatwo znaleźć informacje dotyczące np. wymagań, jakie należy spełnić ubiegając się o certyfikat albo jaka instytucja certyfikująca i gdzie przeprowadza walidację.

Z kolei pracodawcy korzystający z rozwiązań oferowanych przez ZSK, mogą łatwo np. zaprojektować stanowisko (lub też ujednolicić opisy stanowisk już istniejących). Dzięki opisom efektów uczenia wymaganych dla danej kwalifikacji, zawartym w opisach kwalifikacji dostępnych w ZRK, można w prosty sposób – łatwo i obiektywnie – porównać kompetencje pracowników i zidentyfikować luki kompetencyjne w organizacji. Sektorowe Ramy Kwalifikacji pomagają firmom szerzej spojrzeć na kompetencje branżowe występujące w ich środowisku biznesowym, a dzięki temu – efektywniej zarządzać zasobami ludzkimi i skuteczniej konkurować na rynku pracy. Są źródłem informacji o wymaganych w danym sektorze kwalifikacjach oraz przydatnym narzędziem do tworzenia programów edukacyjnych. Pomagają w budowaniu i rozwoju zespołu, określeniu luk kompetencyjnych i potencjału pracowników. Ułatwiają też przeprowadzenie oceny pracowników.

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn