Zawodów informatycznych mamy obecnie kikadziesiąt i wciąż ich przybywa, w związku z dynamicznym rozwojem branży, pojawianiem się nowych rozwiązań i rozrostem infrastruktury oraz zwiększaniem się liczby zastosowań dla rozwiązań informatycznych. Z tych samych powodów z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na informatyków różnych specjalizacji: informatyków; administratorów sieci, baz danych lub systemów; specjalistów od hardware’u; specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji, big data; webmasterów itp.
W „Raporcie płacowym 2024” opracowanym przez firmę rekrutacyjną Hays, możemy przeczytać m. in., że:
- 90% pracodawców planuje prowadzić rekrutacje w 2024 r., przy najczęściej wskazywaną specjalizacją było IT (36% wskazań);
- spośród firm teleinformatycznych, aż 93% zadeklarowało zamiar poszukiwania w tym roku pracowników i aż 51% z nich stwierdziło, że spodziewa się trudności w rekrutacji;
- 47% firm twierdzi, że na rynku jest niedobór specjalistów i menedżerów, a 36% – że konkurencja o pracowników jest wysoka;
- spośród specjalistów zapytanych o plany zawodowe na 2024 r., 40% odpowiedziało, że planuje pozostać w obecnej firmie, ale jest otwarte na propozycje, a 18% zadeklarowało podjęcie pracy w innej firmie.
Z tego samego raportu dowiadujemy się, że:
„Rynkowe zapotrzebowanie na wysokiej klasy specjalistów IT utrzymuje się na dotychczasowym poziomie. Najwięcej ofert kierowanych jest do ekspertów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, rozwoju oprogramowania, sztucznej inteligencji (AI), uczenia maszynowego (ML), technologii chmurowych, data science i systemów ERP (w szczególności SAP).”
Z kolei firma analityczna Fitch Solutions prognozuje, że w 2024 r. wartość polskiego rynku IT przekroczy 35 mld USD – będzie to wzrost o ponad 19% r/r (w porównaniu z rokiem 2023). Fitch Solutions przewiduje również, że w 2025 r. sektor IT będzie odpowiadać za 4,5% polskiego PKB.
Lista wybranych kwalifikacji rynkowych związanych z IT, dostępnych w ramach ZSK:
- zarządzanie danymi cyfrowymi w środowisku zawodowym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- przetwarzanie danych cyfrowych w środowisku zawodowym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- użytkowanie zasobów cyfrowych w środowisku zawodowym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- diagnozowanie i rozwijanie kompetencji cyfrowych w organizacji;
- programowanie w języku Java;
- zdalne monitorowanie konsoli oraz prowadzenie działań interwencyjnych w systemie Mainframe;
- programowanie komputerów kwantowych;
- wdrażanie technologii cyfrowych w procesie zarządzania organizacją;
- projektowanie i budowanie architektury modeli uczenia maszynowego (machine learning);
- programowanie w języku C/C++;
- obsługa i utrzymanie ruchu stanowisk zrobotyzowanych;
- obsługa platformy do nauczania zdalnego;
- wykorzystanie standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) przy tworzeniu i dostosowywaniu aplikacji mobilnych;
- zarządzanie cyberbezpieczeństwem – specjalista;
- zarządzanie cyberbezpieczeństwem – ekspert;
- zarządzanie cyberbezpieczeństwem – menedżer;
- zarządzanie niezawodnością i cyberbezpieczeństwem w przemyśle w zakresie zasobów ludzkich i proceduralnych;
- kształtowanie polityki niezawodności i cyberbezpieczeństwa w przemyśle w zakresie zasobów ludzkich i technicznych;
- zarządzanie niezawodnością i cyberbezpieczeństwem w zakresie urządzeń oraz technologii w przemyśle;
- tworzenie witryn internetowych;
- odzyskiwanie danych z dysków twardych HDD;
- montowanie i serwisowanie przyłączy oraz instalacji wewnątrzbudynkowych w technologii światłowodowej.
Sektorowe Ramy Kwalifikacji (SRK)
Poza kwalifikacjami w ZSK dostępne są rozwiązania, które powstały z myślą o wybranych sektorach. Jednym z narzędzi opracowywanych w ramach ZSK, które pomaga w zidentyfikowaniu kompetencji w wybranych branżach są Sektorowe Ramy Kwalifikacji (SRK). Umożliwiają one powiązanie kompetencji specyficznych dla sektora z konkretnymi zadaniami zawodowymi, procesami biznesowymi czy stanowiskami pracy. Tym samym sektorowe ramy kwalifikacji mogą stać się narzędziem w istotny sposób wspomagającym zarządzanie kompetencjami w firmach.
- Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa (SRK CYBER)
- Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Telekomunikacji (SRK Tele)
- Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Sektora Informatycznego (SRK IT)
Jak Sektorowe Ramy Kwalifikacji mogą pomóc rozmaitym grupom zainteresowanych osób i instytucji?
- Pracownicy mogą, posiłkując się informacjami zawartymi w SRK, bardziej świadomie i w zindywidualizowany sposób podchodzić do rozwoju swojej kariery zawodowej, samodzielnie wyznaczając ścieżki kariery i samokształcenia.
- Pracodawcy mogą szerzej spojrzeć na kompetencje branżowe występujące w swoim środowisku biznesowym, a dzięki temu efektywniej zarządzać zasobami ludzkimi i skuteczniej konkurować na rynku pracy.
- Szkoły i placówki oświatowe mogą dostosowywać realizowane programy nauczania do aktualnych i realnych potrzeb rynku pracy oraz stosować je w doradztwie zawodowym dla uczniów czy monitorowaniu sukcesów absolwentów szkół.
- Uczelnie wyższe mogą dopasowywać programy kierunku studiów do bieżących trendów w rozwoju branży i monitorowanie postępów studentów, dzięki czemu studenci będą lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy i osiągnięcia sukcesu zawodowego.
- Firmy szkoleniowe mogą przygotowywać oferty szkoleniowe szyte na miarę, z podziałem na różne poziomy zaawansowania oraz przygotują egzaminy, podczas których weryfikowane będą nie tylko wiedza i umiejętności, ale także kompetencje społeczne.
#FunduszeUE