Doradca biznesowy – na czym polega jego praca?
Doradca firmowy zajmuje się udzielaniem porad związanych z działalnością firmy. Świadczy usługi m.in. z zakresu marketingu, HR-u, transakcji kapitałowych i finansów czy zastosowania rozwiązań technologicznych, więc musi mieć doświadczenie i wiedzę ekspercką. Działalność doradcy jest szeroka, dlatego pełne zdefiniowanie doradztwa biznesowego jest dość trudne. Doradca może wyspecjalizować się np. w kredytach. Wtedy musi doskonale znać oferty banków, umieć przeanalizować kondycję, możliwości i potrzeby firmy, zgromadzić dokumenty i zająć się kontaktami z bankiem.
Doradca finansowy dla firm – zawód przyszłości
Jeśli planujesz zostać doradcą w biznesie, na początku zadbaj o swoje kompetencje. Skorzystaj z kursów, szkoleń z zakresu finansów, księgowości, ubezpieczeń, produktów bankowych, marketingu, zarządzania czy analizy dokumentacji. Przyda się też doświadczenie w prowadzeniu własnej firmy, choć nie jest ono konieczne. Czasem doradcą zostaje osoba, która na własnej skórze poznała trudności związane z prowadzeniem swojego biznesu i teraz chce pomóc innym.
Praca doradcy polega na ciągłym kontakcie z ludźmi, dlatego warto zadbać o kompetencje w tej dziedzinie. Kluczowe są umiejętności komunikacyjne, a poza tym odporność na stres czy umiejętność zarządzania konfliktem. Przydać się może również kurs z zakresu negocjacji w trudnych sytuacjach biznesowych. To wszystko pomoże Ci zbudować autorytet i doda pewności siebie, które w tym zawodzie są wyjątkowo ważne.
Dobrym sposobem na zdobycie doświadczenia jest rozpoczęcie kariery (choćby stażu) w firmie konsultingowej lub biurze rachunkowo-księgowym. Warto uczyć się od osób doświadczonych, dlatego korzystaj z każdej okazji, żeby przyglądać się ich pracy, brać udział w rozmowach. Oprócz doświadczenia w pracy z klientem, zyskasz dostęp do kursów oferowanych przez pracodawcę. Firmy tego typu muszą na bieżąco śledzić zmiany, które zachodzą w prawie podatkowym, marketingu czy branży IT, dlatego też będą pomocne w rozwijaniu niezbędnych umiejętności związanych z zawodem doradcy biznesowego.
Jak rozpocząć własną działalność w doradztwie biznesowym?
Jak zdobędziesz niezbędną wiedzę i doświadczenie, może zechcesz założyć własną firmę zajmującą się doradztwem biznesowym. Wiedzę, jak to zrobić i na co zwrócić uwagę na pewno masz, bo to podstawa działania doradcy biznesowego. Teraz tylko trzeba dobrze doradzić samemu sobie.
Dla przypomnienia: pamiętaj, że Twoje biuro powinno się znajdować w atrakcyjnej lokalizacji, do której można łatwo dojechać. Istotny jest także elegancki i przyjazny wystrój. Doradca przy zakładaniu firmy już od pierwszych chwil powinien kojarzyć się z profesjonalizmem i wysokimi kwalifikacjami.
Doradca kredytowy dla firm, ale też każdy inny doradca biznesowy powinien być również widoczny w sieci. Należy rzetelnie przygotować stronę internetową oraz profile na portalach społecznościowych. To nie tylko marketing i większe możliwości dotarcia do klienta – firma, która jest obecna w internecie, po prostu budzi większe zaufanie.
Gdzie zdobyć kwalifikacje doradcy biznesowego?
Doradztwo biznesowe wymaga szerokiej wiedzy z różnych dziedzin, więc zastanów się najpierw, co już wiesz lub umiesz. Potem postaraj się o potwierdzenie swoich kwalifikacji. Takie możliwości daje np. Zintegrowany System Kwalifikacji. Na stronie ZSK dowiesz się m.in, gdzie i jak uzyskać certyfikat potwierdzający kwalifikacje w zakresie doradztwa biznesowego. Potem możesz już założyć własną firmę doradczą lub pracować jako doradca np. w inkubatorach przedsiębiorczości, instytucjach rynku pracy, biurach rachunkowo-księgowych czy firmach konsultingowych.
Zdobycie certyfikatu potwierdzającego Twoje umiejętności w tej dziedzinie umożliwi Ci również prowadzenie zajęć w szkołach z zakresu przedsiębiorczości.
Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat