KWARTALNIK ZSK 1/2021
W najnowszym wydaniu Kwartalnika ZSK publikujemy analizę nt. procesu uczenia się przez całe życie oraz strategii rozwoju ZSK w Polsce. Prezentujemy także publikację o działaniach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w zakresie włączania kolejnych kwalifikacji.
Zapraszamy do zapoznania się z artykułami naszych ekspertów dotyczących walidacji, Sektorowych Ram Kwalifikacji oraz kwalifikacji rynkowych. Na uwagę zasługują również treści związane z badaniami zapotrzebowania na nowe zawody i umiejętności oraz działalności Regionalnych Centrów Umiejętności.
W numerze
Regionalne Centra ds. ZSK. Innowacyjne rozwiązania w regionach
Zaangażowanie, profesjonalizm oraz umiejętne budowanie relacji partnerskich to główne cele Regionalnych Centrów Umiejętności. Liderzy ds. ZSK śledzą aktualne trendy w branżach i starają się zadbać o pracowników oraz biznes.
Badania zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje i umiejętności
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego stanowi odpowiedź na potrzeby wynikające z modernizacji systemu kształcenia zawodowego w kierunku optymalnego dopasowania do wymagań zmieniającego się rynku pracy.
Efektywna komunikacja, czyli jak powinna wyglądać strona IC
Instytucja certyfikująca, która waliduje i nadaje certyfikaty w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji jest zobligowana do tego, by posiadać swoją stronę internetową. Ważne, aby spełniała ona kilka kluczowych warunków.
SRK – branżowe zastosowanie Polskiej Ramy Kwalifikacji
Sektory gospodarki różnią się nie tylko wytwarzanym produktem, lecz także podejściem do kompetencji i kwalifikacji zatrudnianych pracowników, w tym także językiem wykorzystywanym do opisu wymagań. To spostrzeżenie doprowadziło do stworzenia koncepcji sektorowych ram kwalifikacji.
Kwalifikacje rynkowe i wszystko, co trzeba wiedzieć, o ich opisywaniu
Od początku funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji do rejestru złożono 385 wniosków o włączenie kwalifikacji rynkowej, z czego 9% (czyli 35) przygotowano bez wsparcia metodycznego Instytutu Badań Edukacyjnych. Z tych danych można wysnuć ważne wnioski dotyczące wiedzy społeczeństwa o istnieniu ZSK.
Stosowanie testów wiedzy w walidacji
Przygotowując opis kwalifikacji, należy określić wymagania dla walidacji i podmiotów ją przeprowadzających, co stanowi podstawę do odpowiedniego jej zaprojektowania, przygotowania i przeprowadzenia w instytucjach certyfikujących (IC), nadających daną kwalifikację rynkową.
Walidacja. Wielowymiarowe korzyści z finansowania potwierdzania „efektów uczenia się”
Walidacja efektów uczenia się jest jedynym mechanizmem pozwalającym na uzyskanie kwalifikacji rynkowych nadawanych poza systemem edukacji formalnej w Polsce. Jako taka jest częścią krajowej polityki publicznej dotyczącej uczenia się przez całe życie, wdrażanej w formie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Kwalifikacje rynkowe szansą na zrównoważenie zapotrzebowania na kompetencje z obszaru TIK
Przysłowia są mądrością narodu, a jedno z nich – moim zdaniem – idealnie wpisuje się w historię konceptu kwalifikacji rynkowych Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Jest nim przysłowie: lepsze jest wrogiem dobrego, które oznacza, że szukając najlepszej możliwości, często traci się możliwość dobrą.
Zintegrowany System Kwalifikacji – strategia dla rozwoju
Zintegrowany System Kwalifikacji to szansa na uspójnienie rozwiązań i instytucjonalizację procesu uczenia się przez całe życie w Polsce.
100 kwalifikacji rynkowych włączonych do ZSK
Zintegrowany System Kwalifikacji obejmuje zasięgiem niemal wszystkie dziedziny życia społecznego. Od początku jego zasadniczym celem było włączanie do systemu kwalifikacji rynkowych. Dlatego warto odnotować, że pod koniec 2020 roku przekroczyliśmy barierę 100 włączonych kwalifikacji.