-
Szczera komunikacja w pracy
Zaufanie buduje przede wszystkim uczciwa komunikacja w pracy. Jeśli członkowie zespołu mają poczucie, że mogą otwarcie ze sobą rozmawiać, czują się bezpiecznie w swoim towarzystwie. Pamiętaj też o dyskrecji. Unikaj plotek i donosów. Jeśli rozmawiasz w towarzystwie o nieobecnej osobie, mów o niej dobrze (albo wcale). Twoi współpracownicy docenią, że szanujesz innych.
-
Problem, nie osoba
Jeśli chcesz się podzielić krytyczną uwagą związaną z pracą, zawsze odnoś się do faktów, nigdy personalnie do osoby. Zamiast mówić, że Krzysiek jest leniwy i nigdy z niczym nie zdąża, powiedz: „Widzę, że Krzyśkowi brakuje czasu”, bo to wskazuje na to, że dostrzegasz problem osoby i się o nią troszczysz, a jednocześnie nie podważasz jej kompetencji.
-
Wzajemne wsparcie
Zaufanie w pracy buduje też okazywanie pomocy. Nie zakładaj, że ktoś nie wywiązuje się ze swoich obowiązków ze złej woli. Może trzeba dopracować procedury? Może zawiodła komunikacja w zespole? A może ktoś ma problemy natury pozazawodowej? Gdy ktoś nie radzi sobie w pracy, podziel się z nim swoim doświadczeniem i wspólnie poszukajcie wyjścia z sytuacji. Może za jakiś czas Ty będziesz potrzebować wsparcia.
-
Dobro całego zespołu
W pracy wszyscy członkowie zespołu powinni mieć taki sam wpływ na realizację projektu, a ich praca powinna być doceniana w takim samym stopniu. Dlatego (nawet jeśli zajmujesz wyższe stanowisko) traktuj innych członków zespołu na równi z sobą. Rozmawiaj z nimi o swoich decyzjach i pokazuj, jak Twoja praca ma wpływ na zadania innych osób.
-
Pracownik też człowiek
Ufamy nie współpracownikom, ale ludziom. Dlatego dostrzegaj osoby w pracy także w kontekście pozazawodowym. W czasie „coffee time” pozwól sobie na niezobowiązującą pogawędkę z osobą siedzącą przy biurku obok. Porozmawiajcie o dzieciach, ulubionych filmach, sposobach spędzania wolnego czasu. Szczere zainteresowanie drugą osobą, a być może nawet odnalezienie podobnych zainteresowań, buduje relacje i sprawia, że ludzie lubią ze sobą przebywać.
Budowanie zaufania – kompetencja, którą warto rozwijać
Działy rekrutacji w firmach przykładają coraz większą wagę do kompetencji transwersalnych, czyli takich, które pomagają zarówno w sytuacjach zawodowych, jak i w prywatnych. Taką kompetencją jest np. skuteczna komunikacja w pracy oraz umiejętność budowania zaufania.
W jakich zawodach szczególnie przydadzą się te umiejętności? Tego dowiesz się, korzystając ze Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Znajdziesz tam szczegółowe opisy różnych kwalifikacji, a także narzędzia, które pomogą Ci określić posiadane umiejętności i zaplanować dalszą ścieżkę kariery zawodowej (np. Metodę Bilansu Kompetencji). Dzięki temu zyskasz przewagę na rynku pracy i znajdziesz stanowisko, która da Ci maksimum satysfakcji.
Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat