To było bardzo intensywne i inspirujące spotkanie, podczas którego:
- słuchaliśmy o różnych formach uczenia się doradców zawodowych, związanych z nowymi wyzwaniami i nowymi umiejętnościami potrzebnymi w pracy doradcy;
- dyskutowaliśmy o tym, co należy samemu umieć, aby skutecznie wspierać innych w ich rozwoju;
- zapoznaliśmy się z najlepszymi praktykami wykorzystania ZSK w doradztwie zawodowym
- służyliśmy radą;
- wymienialiśmy się doświadczeniami i dobrymi praktykami;
- rozmawialiśmy i nawiązywaliśmy kontakty.
Wiedzą i doświadczeniem dzielili się nie tylko zaproszeni eksperci i praktycy. Również uczestnicy chętnie włączali się do dyskusji, prezentując swoje przemyślenia, wątpliwości, pomysły i doświadczenia z pracy zawodowej.
Kluczowe wnioski z dyskusji:
- Podkreślenie roli mocnych stron uczniów:
Zarówno paneliści, jak i uczestnicy zgodzili się, że w pracy doradczej należy większy nacisk kłaść na identyfikowanie i rozwijanie zasobów oraz mocnych stron uczniów. Obecnie narzędzia doradcze i praktyki pracy często koncentrują się na deficytach, co wymaga zmiany perspektywy. - Potrzeba mentoringu i organizacji zasobów:
Uczestnicy wskazali na wartość wsparcia od bardziej doświadczonych doradców, mentoringu i superwizji. Zauważono jednak, że materiały i narzędzia dostępne dla doradców są rozproszone. Wyrażono potrzebę stworzenia jednego, dobrze zorganizowanego miejsca, które umożliwi wymianę wiedzy, wsparcie i rozwój zawodowy. - Krótkie formy uczenia się:
W obliczu nowych wyzwań i potrzeb, doceniono rolę krótkich kursów i szkoleń jako uzupełnienia dla długich programów akademickich. Te formy edukacji pozwalają zdobywać praktyczne i aktualne umiejętności. - Kompetencje doradcy w zmieniającym się świecie:
Zwrócono uwagę, że doradcy powinni rozwijać zarówno kompetencje miękkie, jak i zdolności do szybkiego przyswajania nowych technologii. Umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych staje się nieodzowna w skutecznym wsparciu rozwoju edukacyjno-zawodowego uczniów.
Jakie wsparcie IBE oferuje doradcom zawodowym?
Uczestnicy zapoznali się również z opracowanymi przez nas narzędziami, które mogą być wsparciem dla doradców i nauczycieli w pracy z młodzieżą: Metodą Bilansu Kompetencji, Moim Portfolio, Kompasem szkolnictwa branżowego oraz chatbotem Zeterką. Po prezentacji narzędzi mieli okazję skorzystania z indywidualnych konsultacji z ekspertkami ZSK i ZRK, które opiekują się danym narzędziem.
- Metoda Bilansu Kompetencji (MBK) umożliwia rozpoznanie i uporządkowanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych zdobytych w różnym czasie i miejscu (np. w pracy, na kursach, w szkole). Za pomocą MBK można także określić predyspozycje i zainteresowania danej osoby pod kątem założonego celu. Daje to pełny obraz jej potencjału opartego na doświadczeniu oraz możliwych kierunków dalszego uczenia się.
- Moje Portfolio pomaga rozpoznawać, nazywać i dokumentować kompetencje. Pomaga dostrzec swoje mocne strony, obszary i kierunki do rozwoju. Narzędzie do samodzielnej pracy lub z pomocą doradcy.
- Kompas szkolnictwa branżowego to aplikacja przedstawiająca ponad 200 zawodów i kwalifikacji zawodowych ze szkolnictwa branżowego określonych w podstawach programowych kształcenia w zawodach z roku 2019. Zawody są pogrupowane wg obszarów kształcenia i branż. Pomaga w określeniu ścieżki kształcenia branżowego.
- czatbotka Zeterka to narzędzie wspierające użytkowników portalu kwalifikacje.gov.pl, którzy przeglądają Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji. Pojawia się w prawym dolnym rogu strony Rejestru Kwalifikacji oraz na każdej karcie informacyjnej poszczególnych kwalifikacji. Zeterka została zaprojektowana, aby pomagać osobom odwiedzającym portal nie tylko w poznawaniu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub wyszukiwaniem kwalifikacji, lecz również, by zachęcać do poszukiwania dalszych dróg kształcenia albo rozwoju zawodowego.
Wszystkie informacje będą na bieżąco pojawiały się na naszych stronach!
#FunduszeUE